Full version: Svartöga
Jojjan
Hej! Jag har problem med mina vita Svartöga från Impecta. Allt annat jag sått har kommit upp men inte de. Nå´n som har tips på vad jag ska göra? Finns inte odlingsråd på påsen, så jag ställde dem varmt.
Har några få fröer kvar som jag inte vågar sätta....
Irene_L
Den vita har jag aldrig sått men den gula brukar jag så. Jag brukar lägga dom i ett glas vatten ett dygn innan sådd. Här kan du läsa mer:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...rgia-alata.html
Östh
Har idag väntat på svar om fröodling av vit svartöga. Jag har lyckats med den gula men aldrig med den vita. Tidigare år har jag också köpt frö från Impecta men utan resultat. Nu har jag via en frökedja fått frö från "påskalla". Vill så gärna att de skall gro. Ni med lyckad erfarenhet dela med er. smiley_small_hug.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Det var länge sedan jag odlade den men jag hade aldrig några problem med grobarheten, jag köpte mixade påsar (olika gula nyanser samt vita) från T & M och jag fick upp de flesta genom att bara peta ner dem någon cm i såjord, vattna, sätta plast över och ställa på fönsterbrdan det tog bara runt 1-2v innan de grodde. Jag gav dem ingen specialbehandling alls, så kanske Impecta har haft dåliga fröer de senaste åren.
Jojjan
Tack för snabba svar (som vanligt)!! =)
Jag har nu lagt de sista fröna i vatten-så nu kan jag bara att hålla tummarna.
Har satt vita luktärtor som reserv....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon