Full version: God gurka?
Sollan A
Odlar tomater i n växthus med hyfsat resultat. Har testat gurka också men gav upp eftersom skörden bestod av en (1)gurka (inte särskilt god heller...) angry.gif
Är det bättre att köpa en planta än att dra från frö? I så fall, var får man tag i en god sort? De jag har sett heter slanggurka... räcker inte för mig då jag vill ha en god gurka med namn....
Tacksam för tips!!
Ranunculus
Om du köper frö till slanggurka så har jag inte upplevt att de olika sorterna smakar så himla olika. Det som är viktigt är att det på fröpåsen står partenocarp och bitterfri. Gurkor från sådana frö ger endast honliga plantor. Vitsen är att man slipper fröhus i gurkorna.
Jag har aldrig köpt färdiga plantor, så jag vet inte om det finns sorter med ovanstående egenskaper.
Ulla
Frode
Jeg syntes at Zeina F1 fra T&M er lett å dyrke og smaker veldig godt. Den er også favoritt bladt mine barn.
Anemone nebulosa
Slanggurkan Suyo Long (kinesisk) har en odlarvän till mig tipsat om som fantastiskt god, så i år har jag därför köpt frö till den.
Den finns på Runåbergs Fröer: http://runabergsfroer.se/asp/Main.asp?gid=...ron&id=3230
Tulipanaros
Jag gillar Suyo Longs lillebror (eller lillasyster?) Xin Tai. Taggarna kan man enkelt klappa/gnugga bort.
Anemone nebulosa
CITAT (Tulipanaros @ 08-03-2010, 20:34) *
Jag gillar Suyo Longs lillebror (eller lillasyster?) Xin Tai. Taggarna kan man enkelt klappa/gnugga bort.

Har du testat Suyo Long? Hur tycker du isf den och Xin Tai skiljer sig åt?
Min nämnda vän tycker att Suyo Long är godare än Xin Tai...
Sollan A
Tack för tipsen! Kan man vänta med gurksådd till efter mässan? Eller blir det för sent att så i mtten av april?
Tulipanaros
4-5 veckor före utplantering är det lagom att så, och gurka är mycket frostkänslig. Det beror förstås på om du har uppvärmt växthus etc., men jag kan inte plantera ut före första veckan i juni, och då är runt 1 maj lagom att så. Det beror förstås också på vilka villkor du kan erbjuda småplantorna (ljus, svalka).

Jag har inte prövat Suyo Long, men skulle gissa att valet och smaken har mycket med odlingsförutsättningar att göra. Xin Tai är ju tidigare än Suyo Long och lite härdigare, och det betyder ganska mycket för mig, som odlar på friland i zon 3/4. Ofta kan väl frilandsodling också ge smakrikare frukt än växthusodling, men det är i och för sig inte en allmän sanning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon