Anna-Karin Lundberg
07-03-2010, 10:41
Jag fick det här myntet som om det vore en enkrona. Det är en yuan från Kina och visserligen värt ungefär en krona - men det har en fin blomma på ena sidan.
Jag blev jätteglad, det var så fint! Visst är det en pion? Eller vad tror ni?
Texten betyder ungefär "Folkets bank i Kina", det hittade jag på nätet, men vad blomman är för sort hittade jag inte. På myntsamlarsidor stod det bara "mynt med blomma". Man vill väl veta exakt, särskillt om man nu är myntsamlare. Jag är mer en "blomsamlare" men sparat myntet förstås!
Anna-Karin
theseraphim
07-03-2010, 11:48
mycket troligt att det är en chryss, lite utav deras nationalblomma i kina men även Viet-nam
Om du vill samla på "blomm-mynt" så kan jag tippsa om €1 från Österrike som har en vacker Gentiana (hoppas jag stavar rätt)
Anna-Karin Lundberg
07-03-2010, 17:33
Jag visste väl att jag skulle få bra svar från er! Jag sparar på fina små saker som jag tycker om, men någon riktig samlare är jag inte. Men det finns alltid plats för några vackra mynt i en ask... Det var roligt att veta vad det är för blomma, när ni säger krysantemum så syns det ju tydligt!
Tack för hjlpen, A
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.