Full version: Stockrosor
masore
Vill gärna ha stockrosor i en rabatt, och gärna perenner. Finns det? Det enda jag har hittat
är att man frösår och att de kan fröså sig själva..? Är det någon som vet om det finns
perenner och gärna namn.
Irene_L
Jag har perenn stockros. Den heter Alcea ficifolia. Här kan du läsa om den i min "Blomster-tips" blogg:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...-ficifolia.html
masore
Tack snälla. Nu skall jag ut och leta. Vilken fin blogg du har förresten yes.gif
Eva 33c
Alcea ficifolia har numera slagits ihop med Alcea rosea, den vanliga stockrosen. Dessa stockrosor brukar betecknas som tvååriga eller kortlivade perenner. Det beror faktiskt lite på var man bor. Här i zon 5 är de inte perenna utan beter sig som tvååringar med bladrosett år ett och blomstängel år två för att sedan försvinna. I södra delarna kan man få dem att leva flera år, speciellt om man ser till att de inte går i frö. Men riktigt långlivade tror jag aldrig de blir. De finns lite andra arter som kallas perenna (A rugosa, A pallida A kurdica tex) men ingen av dessa har jag lyckats med hittills i min trädgård, men ska göra några försök till. Fast dessa arter finns inte i alla de där läckra färgerna och formerna som den vanliga stockrosen har. Utan de är enkla, gula och lila-rosa.
Förhoppningsvis bor du så till att du kan ha dina stockrosor flera år smile.gif
Irene_L
Aha Eva...det visste jag inte att man har slagit ihop de båda strockros-sorterna!
Mina perenna har jag haft i 4 år och de får varje år gå ifrö och kommer ändå tillbaks året efter. Dom växer i zon 3.

masore...kul att du gillade min blogg! thanks.gif
gnon49
Stockrosor är tacksamma eftersom dom gärna frösår sig. Det blir alltid småplantor att sätta ut lite varstans i trädgården. Man är aldrig utan.
Sen att rådjuren tycker det är en läckerbit kan man ju inte klandra stockrosen för.
Eva 33c
CITAT (gnon49 @ 07-03-2010, 19:22) *
Stockrosor är tacksamma eftersom dom gärna frösår sig. Det blir alltid småplantor att sätta ut lite varstans i trädgården. Man är aldrig utan.

Fast det gäller inte i hela landet. Hos mig i zon 5 hinner de sällan bilda moget frö innan frosten tar dem, så några självsådda stockrosor har jag aldrig haft, tyvärr.
masore
CITAT (Eva 33c @ 07-03-2010, 19:27) *
Fast det gäller inte i hela landet. Hos mig i zon 5 hinner de inte sällan bilda moget frö innan frosten tar dem, så några självsådda stockrosor har jag aldrig haft, tyvärr.

Synd. Jag bor också i zon 5.
Eva St
CITAT (Irene_L @ 07-03-2010, 12:32) *
Jag har perenn stockros. Den heter Alcea ficifolia. Här kan du läsa om den i min "Blomster-tips" blogg:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...-ficifolia.html

Irene Vilken underbart härlig blogg du har har suttit fast där en lång lång stund och hittat massor av intressanta och matnyttiga tips från dig Tusen Tack för massor med bra råd Återkommer gärna dit
Irene_L
Åhhhh thanks.gif Vad roligt att du gillar min blogg!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon