Nu börjar våren så smått närma sig i södra Sverige, och planerna för trädgårdsarbetet är påbörjade. Detta året tänker jag inte bryta handen, som jag gjorde förra året, så förhoppningsvis kan jag få något gjort i trädgården...
Nu skulle jag dock behöva lite hjälp av er.
Jag har 5-6 rosenbuskar i en rabatt på framsidan av vårt radhus. De är väldigt dåligt beskurna, långa stänglar men ingen volym (väldigt vackra, men få, blommor dock), och nu vill jag påbörja arbetet med att få till en riktigt härlig rosenrabatt. Förra sommaren kollade vi bara mest vad som fanns i trädgården, och denna underbara ros var vad som dolde sig bakom de spretande buskarna. Är det 'Ingrid Bergman'?

Jag har köpt två rotknölar med rosablommande Astilbe, och tänkte även plantera Silverarv Cerastium tillsammans med dessa rosor. Har ni några fler tips? Gärna perenner.
Sen har vi tre mindre rosenbuskar på baksidan. De är i dagsläget ca 30-40 cm höga. Vad kan det vara för sort? Det är inte samma, för dessa blommorna är mycket mindre, och inte alls lika täta.

Jag har också ett långt plank i västerläge, där jag vill plantera en klängros. Den ska gärna också vara röd. Finns det någon speciell som ni kan rekommendera?
Tack på förhand!
Sara i Malmö (dvs Zon 1)