Ingrid Zon3
Har planterat om mina stackars krukväxter idag. Jag tycker mig höra ett mycket förnöjt mummel från dem "äntligen!!" thanks.gif

Men min rödtonade vandrande jude i kortrankande variant (ingen koll på sortnamnet tyvärr, men den är mer "marktäckande" än ampelväxt om ni förstår hur jag menar) verkar inte vara optimalt skött, troligen efter ett par omgångar med stående vatten i krukan. Den har liksom tappat blad i mitten och längst ner på stjälkarna.

Ska man hoppas att den slår nya skott eller tror ni det är bäst att ta nya sticklingar och börja om?
pejori
Lägg lite jord över rankorna, så rotar dom sig och skjuter nya skott. tummenupp.gif
Peztis
Det brukar väl annars funka bra att klippa ned dem, då kommer det nya skott. men Pejoris förslag var också bra. Kanske en kombination?
Ingrid Zon3
Inser att jag glömde tacka för tipsen thanks.gif

Gjorde som pejori sa, och det blev alldeles utmärkt. Så till den milda grad att gästerna vill ha sticklingar smile.gif
mojan
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 13:23) *
Lägg lite jord över rankorna, så rotar dom sig och skjuter nya skott. tummenupp.gif

Det har jag aldrig tänkt på. Måste prövas. Tack för tipset!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon