Sara i Malmö
Hej!

Vår trädgård består till stor del av buskage.
Vi ska plocka bort massor, men måste tyvärr vänta ett år till, så detta året tänkte jag ge mig på att beskära dem en del, för att se om man kan minska ner dem lite, så de inte är så överväldigande.
Nu har jag väldigt dålig koll på vad det är för typ av buskar. Förra vintern la jag upp en bild här där jag fick lite hjälp, men eftersom det var på vintern var det ju ändå inte så lätt. I somras tog jag lite bilder när de hade blad, men jag undrar verkligen om det hjälper nåt.
Vad tror ni? Det är den som är närmast. Under hittar ni bilder på bladen, och hur busken ser ut utan blad.
Jag sökte på kornell, för det var vad jag fick som svar förra året, men jag tycker inte att bladen stämmer, med de bilder jag hittat på nätet.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få!

/Sara i Malmö
Aqvakul
Det ser inte ut som någon kornell. Den liknar mer en Weigelia - vårprakttry. I så fall är det samma art som blommar i bakgrunden.
Sara i Malmö
Tack för ditt svar!
Ja, när jag kollar på bilder ser det ut att vara så. Då ska jag läsa på hur man bäst beskär den sorten. smile.gif
CillaM
Prakttry är bara en väldigt liten del av ditt buskage. Större delen ser ut att vara just en sorts kornell, och det finns många sorter. Och längst bak, en lagerhäck?
Sara i Malmö
Oj, då! Jo, vi har massor av och stora buskar, och mycket av det, för att inte säga det mesta kommer plockas bort, så snart vi har möjlighet...
Har du någon idé om vilken typ av kornell det kan vara?

Den bakre delen är dessvärre (för oss) inte vår, utan står nu utanför vårt staket, på en bit som sköts av vår brf.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon