skånepåg
Hej, jag har en hon bondkatt som är runt 8 år skulle jag gissa för jag fick henne genom ett katthem så de visste riktigt hur gammal hon var.
Men hon fräser åt andra katter och om de kommer förnära så slår hon till med tassen men hon slåss inte och jag lämna henne hos mitt ex i en månad med 3st han katter men hon blev inte snällare för det =(
Och jag vill gärna ha minst en till, så om man skaffar en till och låter det gå några månader tror ni hon lugnar ner sej sen kanske??
Anic
Man får räkna med att det tar tid för katterna att anpassa sig till varandra, vet inte hur länge du försökte, men ett par månader är inte konstigt om det tar innan de blir vänner eller accepterar varandra, ibland uppp till ett år, ibland funkar det direkt

tycker du ska fråga katthemmet du köpte henne från om råd, om det är ett seriöst katthem hjälper de dig gärna och de har nog en hel del tips och kunskap.
skånepåg
Ok då får det bli en till i sommar och se hur det går, det är mitt ex som har ett katthem och det var därifrån jag fick henne och lämna henne hos i en månad med 3st hanar ^^
Myosotis
Har faktiskt tänkt en del på din katt, visst var det hon som plötsligt hade börjat jama så mycket? Gör hon det fortfarande? Min hankatt blev tyst och nöjd när jag skaffade en kompis till honom.
Tycker absolut att du ska försöka, räkna med att det kan ta tid. Folk har skrivit en massa synpunkter och bra tips om hur man kan vänja katter vid varandra i flera andra aktuella trådar här också.
skånepåg
CITAT (Myosotis @ 07-03-2010, 18:35) *
Har faktiskt tänkt en del på din katt, visst var det hon som plötsligt hade börjat jama så mycket? Gör hon det fortfarande? Min hankatt blev tyst och nöjd när jag skaffade en kompis till honom.
Tycker absolut att du ska försöka, räkna med att det kan ta tid. Folk har skrivit en massa synpunkter och bra tips om hur man kan vänja katter vid varandra i flera andra aktuella trådar här också.

Ok vad kul visst var det hon, jag tror det var för hon ville ut och det har ju blevit lite plusgrader nu så hon får komma ut genom fönstret i köket till balkongen tills det blir för kallt här inne så hon e mycket lugnare nu ^^
Myosotis
Va bra! Då kan hon ägna sig åt fågelskådning och andas lite frisk luft, hon var nog bara lite understimulerad innan.
skånepåg
CITAT (Myosotis @ 07-03-2010, 19:01) *
Va bra! Då kan hon ägna sig åt fågelskådning och andas lite frisk luft, hon var nog bara lite understimulerad innan.

Hehe ja jag misstänkte oxå det, hon leker lite mer med leksakerna nu oxå så hon mår nog rätt bra nu wub.gif
pejori
Katter väljer själva..
Ibland tar det tid, ibland går det fortare.
Dom ser till individ, och mitt "stolpskott" fick två kattungar samtidigt.

Den ena "köpte dom samma dag" den andra tog några veckor innan han tyckte att han var ok.
Dom väljer och tar tid på sig, så ge inte upp, även om katten fräser...
skånepåg
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 20:36) *
Katter väljer själva..
Ibland tar det tid, ibland går det fortare.
Dom ser till individ, och mitt "stolpskott" fick två kattungar samtidigt.

Den ena "köpte dom samma dag" den andra tog några veckor innan han tyckte att han var ok.
Dom väljer och tar tid på sig, så ge inte upp, även om katten fräser...

Hehe jo jag vet de är ju självständiga och rätt kräsna ibland biggrin.gif
Får se vad som händer i sommar många som vill ge bort katter ju ^^
Anic
CITAT (skånepåg @ 07-03-2010, 20:41) *
Hehe jo jag vet de är ju självständiga och rätt kräsna ibland biggrin.gif
Får se vad som händer i sommar många som vill ge bort katter ju ^^

Tyvärr sad.gif
Och genom att ta en gratis katt hjälper du alla puckon som inte tänkt sig för och skaffat kattungar för att det är så gulligt, sen vart de hamnar sen är tydligen lite sak samma för en hel del.
Det är dessutom billigare för dig att köpa en katt från ett katthem när man kollar på alla kostnader som kommer med "gratis" katten, kastrering, 2 vaccineringar och id-märkning går snabbt upp i tusenlappar, på ett katt hem kan man köpa en "färdig" katt för runt 800-1000 kr dvs under halva priset din gratis katt kommer kosta wink.gif
skånepåg
Hehe ok, får fråga exet som vet det mesta och som själv har katthem, hon la ut lite bilder på facebook om ett helt gäng med blandras kattungar som ville ha hem, det var perser och birma har jag för mej men ägaren får väl själv kastrera och vaccinera har jag för mej?? Men det återstår att se tongue.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 07-03-2010, 21:33) *
Hehe ok, får fråga exet som vet det mesta och som själv har katthem, hon la ut lite bilder på facebook om ett helt gäng med blandras kattungar som ville ha hem, det var perser och birma har jag för mej men ägaren får väl själv kastrera och vaccinera har jag för mej?? Men det återstår att se tongue.gif

JAG tror, att om dom får tid och utrymme att vänja sig (sära på dom en stund på dygnet) så lär dom sig att dom hör ihop.
Ibland tar det jättelång tid, och ibland går det inte alls.
Men man kan få en liten hint under ett par veckors tid.
Slåss dom så hårtestarna rycker, så fort dom ser varrandra, så är det nog ingen idé att para ihop dom.

Börjar dom dämpa sig, efter ett par dagar, är det stor chans att dom löser det.

Man får vara beredd på, att ta isär dom, när man inte är hemma.(varsit rum)
skånepåg
Ok ^^ Hon är inte så värst aggresiv mest bara fräser lite och kan slå till med ena tassen om nån kommer nära, hon har ju varit hos andra med katter och andras katter och hundar har varit här de typ 5 åren jag haft henne och hon e rätt skygg av sej så gömmer sej oftast under soffan om det kommer besök och aldra mest om det kommer djur oxå men hon har vant sej massa för mej så hon e ju mega kelen när vi är själva och vågar ju komma fram och nosa och vilja bli kelad när jag får besök efter en stund ^^ och jag har bara en liten 2 rummare oxå så seperera dem blir lite svårare tongue.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 07-03-2010, 21:54) *
Ok ^^ Hon är inte så värst aggresiv mest bara fräser lite och kan slå till med ena tassen om nån kommer nära, hon har ju varit hos andra med katter och andras katter och hundar har varit här de typ 5 åren jag haft henne och hon e rätt skygg av sej så gömmer sej oftast under soffan om det kommer besök och aldra mest om det kommer djur oxå men hon har vant sej massa för mej så hon e ju mega kelen när vi är själva och vågar ju komma fram och nosa och vilja bli kelad när jag får besök efter en stund ^^ och jag har bara en liten 2 rummare oxå så seperera dem blir lite svårare tongue.gif

Det du beskriver, är ett helt normalt beteende för katter.(kom inte nära, föränn jag känner dig)
Så länge hon inte flyger den andra katten i strupen, visar hon bara på, att hon bestämmer och att hon är solitär.
Det ger sig av sig själv, om du inte blandar dig i för mycket.
Ge dom tid, så fixar det sig.
Separera dom bara om du måste åka hemifrån, i början.
(tills du ser, hur dom beter sig)
Sedan fixar dom det själva.
Kan dom gå åt sidan så gör dom det, istället för att slåss.
skånepåg
Hehe ok bra att veta ^^
Var precis i köket för att hämta mer vatten och där satt hon och käka och ville prata lite wub.gif
pejori
CITAT (skånepåg @ 07-03-2010, 22:06) *
Hehe ok bra att veta ^^
Var precis i köket för att hämta mer vatten och där satt hon och käka och ville prata lite wub.gif

blush.gif Det är katter det... blush.gif
CillaM
CITAT (skånepåg @ 07-03-2010, 17:14) *
Hej, jag har en hon bondkatt som är runt 8 år skulle jag gissa för jag fick henne genom ett katthem så de visste riktigt hur gammal hon var.
Men hon fräser åt andra katter och om de kommer förnära så slår hon till med tassen men hon slåss inte och jag lämna henne hos mitt ex i en månad med 3st han katter men hon blev inte snällare för det =(
Och jag vill gärna ha minst en till, så om man skaffar en till och låter det gå några månader tror ni hon lugnar ner sej sen kanske??

Du kan prova ett tillskott som köps hos veterinären, inte alla säljer medlet men försök. Det heter Zylkene o det fungerade underbart bra när en av mina katters sinne flödade över åt fel håll. Ett annat medel som du kan testa, o köpa hos veterinären är Feliway, som man pluggar in i väggen, elkontakten då.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon