lynnis
Sommaren 08 planterade jag detta träd. Vi ville ha upp kronan så de nedersta grenarna som var tänkta att bilda kronan kortades 08 och kliåpptes bort helt sommaren 09. Problemet är att de grenar som jag vill ska bilda kronan, i den höjd jag önskar, inte är jämt fördelade utan växer bara på ena sidan. På den andra sidan finns små korta pinnar 2-4 cm långa och jag vet inte om det kommer växa ut till grenar. Längre upp, i min ansiktshöjd finns spädare grenar jämt fördelade men dessa tycker jag sitter för högt upp för att bilda kronan.

Vad ska jag göra? Klippa bort de nedersta och stå ut med att kronan hamnar högt upp eller kommer det växa ut grenar om jag väntar?? Hoppas ni vill titta på bilderna och hjälpa mig för det är ju dags att beskära nu.
Huggorm
I vilket väderstreck är den glesa sidan? Vetter den mot norr kommer det nog inte växa mycket däråt, men är det åt söder kommer det att jämna ut sig
lynnis
Ja, den är tyvärr åt norr och ofta kommer även vinden därifrån. Skulle aldrig gett mig på att stamma upp, rädd för att det slutar med att jag får ta bort trädet och planera ett nytt sad.gif
Peztis
Nu har det ju inte gått så lång tid sedan planteringen, finns det något lämpligare ställe ni skulle kunna flytta trädet till?
För känner du dig osäker på placeringen, flytta det innan det har hunnit växa sig ännu större - tankarna på att ta bort det har ju redan smugit sig in i ditt huvuid så då har du ju inte så mycket att förlora heller.
lynnis
Nej flytta det vill jag helst inte, har ingen annan stans att ställa det. Trädet står soligt, det är bara den sidan som inte har grenar som vätter åt norr och det käns lite konstigt att gräva upp det för att vända det om.

Är det någon som vet om det kommer växa ut grenar i höjd med de nedersta, kommer de små pinnarna som sticker ut från stammen att bli nya grenar annars får jag nog ta bort dom nederta grenarna helt och leva med att kronan börjar 1,5 m upp. Trädet kan omöjligtvis må bra av att bara ha krona på ena sidan....
Jan af Lisö
Kan inte du ympa på den grenlösa sidan, t.ex ta bort några grenar på ena sidan, låta dem ligga i 2 veckor och sedan ympa på den 2:a sidan ? Det är rätt tid för ympning i april/maj.

Typ L-ymp, sid-ymp, mejselymp eller tappymp borde duga ?? Gör dubblt så många ympar du behöber och låt de bästa vara kvar efter något år.

Några ympbilder:
http://web.comhem.se/haquinus.rex/ympteknik.htm

Fö så tycker jag att du skall ta bort den grenen som har 90 graders vinkel uppåt.

Annars så är min erfarenhet att det växer grenar på äppelträden åt alla håll när de står soligt, så det är lite förvånande att det gör de inte på ditt träd. Att stamma upp ett träd i tid tycker jag är en bra och modig åtgärd, du kommer att få frukt lite senare men du får ett finare träd som du kan komma närmare. Gjort helt rätt !!!
Järfälla
Tips från coachen (har frågat en kunnig).

Man kan skära ett halvmånesnitt ovanför en knopp på stammen på den sida som du vill ha nya grenar. Då stryper du (tillfälligt) banorna uppåt så alla energi går till knoppen som då stimulers att växa ut till en gren. Det går inte på gamla träd, men på ditt borde det gå. Snittet läker ihop senare.

Kanske värt att prova?
lynnis
CITAT (Järfälla @ 09-03-2010, 20:56) *
Tips från coachen (har frågat en kunnig).

Man kan skära ett halvmånesnitt ovanför en knopp på stammen på den sida som du vill ha nya grenar. Då stryper du (tillfälligt) banorna uppåt så alla energi går till knoppen som då stimulers att växa ut till en gren. Det går inte på gamla träd, men på ditt borde det gå. Snittet läker ihop senare.

Kanske värt att prova?

Tack för tipset. HUr stort ska snittet vara, ska jagf göra det nu?
lorentz
Vill bara tipsa om denna eminenta sida
http://www.juniper.se/tradvard/

Förutom beskärning så kan man
böja och rikta om grenarna med hjälp av snören
Använd tyngder eller fäst snörena i marken.
Knyt inte snörena direkt om grenarna, ta nåt mjukt emellan snöre och gren
wettexduk eller en gummibit, efter ett år så har grenarna fått sitt nya läge och du kan ta bort snörena
Bassam
Hej

Det hjälper om grenar är omogna .

H: Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon