lynnis
Oj, vad dët är mycket man ska ha koll på i trädgården. Tur att detta forum finns blomma.gif

Förra våren planterade jag fyra rosor. En Louise Bugnet, två Therese Bugnet och en Martin Frobischer. Dom växte så det knakade och var mellan 1-1,5 meter när sommaren var slut. Nu undrar jag om jag bara kan låta dom vara eller om de ska beskäras något, jag har även lite vissna blommor kvar. Har ju inte tänkt att ge mig på dem nu men det är bra att veta när tiden kommer. Tack på förhand!
Kajsa
Är dom så nyplanterade tycker jag du ska låta dom vara några år till, sedan kan du glesa ur dom lite nerifrån när rosorna blir äldre. Kanadarosorna tål också att man klipper ner dom helt någon ggn ibland men då hade jag nog haft dom fem år först innan jag klippte så radikalt. Vissna blommor är bara nypa bort.
lynnis
Tack Kajsa för mitt svar. Är så nöjd och glad över mina rosor, den enda som inte var så fin var MartinF som fick mjöldagg på bladen, kanske hade jag varit för generös med näring vid planteringen? Jag grävde 90 cm djupt och nästan lika brett, jordförbättrade med torvmull, barkmull, kompost, kogödsel, stenmjöl och rosjord närmast plantorna. Vad ska jag göra nu i vår när det börjar grönska??
Kajsa
Låter som du gjort allt, Martin Frobischer tycker jag har varit lite svår hos mig med, kan få en del sjuka blad, men blommorna är underbara. Therése och Louise Bugnet får aldrig fula blad. Rugosa rosor som dom är bör det väl räcka med den jord dom är planterade i även för denna sommar, ev. lägger du på lite kogödsel i vår.
lynnis
Tack Kajsa, du är alltid så hjälpsam. Fick råd av dig ang TB o LB och dom är underbara, att dom sedan växt så fort är ett plus då dom står ut mot vägen och nu får vi snart äntligen lite insynsskydd.

Nu ska jag snart planera vad som ska vara innanför häcken på andra sidan och jag vill gärna ha vackra rosor som ger insynskydd...
Bassam
Hej

Om Man ger dom mycket gödsel som har mycket kväv så de ska bli svaga och attackera från olika sjukdom svamp Bakteria och virus så det är bra om vi ger de lite kalk för att stärka dom .

H: Bassam
noranettan
Bassam, jag tänker att du menar kalium och inte kalcium. Kalium mår rosorna jättebra av.
Bassam
Hej

Du har rätt men lite kalcium som 6kg till 1 kub jord det stärka plantor mot sjukdom .

Obs

Den stärka celler vägg , du kan läsa på informationen som står färdiga ( rosjord påsar ).

H : Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon