Peztis
Jag har för mig att aklejor normalt behöver stratifieras, att de annars kan vara lite svårgrodda... Men när jag tittar på de påsar som jag köpt så står det inget om det där...

Jag har nu i alla fall lagt ca 10 olika sorter i lite jord och ställt in i kylskåpet så får det stå där ett par veckor. Det kan ju knappast skada, i alla fall.

För att spara plats (man har ju liksom annat än fröer i kylskåpet) så gjorde jag så att jag tog en bit plast och la en skvätt jord på som jag sedan hällde fröna på, vek över plasten och sedan nästa lager med plast/jord/frö - allt med ordentliga namnskyltar emellan lagren. La allt i en plastbunke med lock och in i kylskåpet. Sedan tänkte jag bara tippa över jord- och fröblandningen i krukor med mer jord när jag tar fram dem.
Visst borde detta funka?
Eva 33c
Många akleor gror bra utan kallperiod, A chrysantha tex. Och de flesta gror nog till någon procent i alla fall. Men jämnast och bäst groning får man oftast om man ställer ut dem en tid. Men det är ju inte alltid nödvändigt att få maximal utdelning av en sådd. Sår man 50 fröer kanske man är nöjd med 20-25 plantor.

Om man har möjlighet att ställa ut tycker jag det är det absolut enklast, tar ingen plats i kykskåpet alls tongue.gif
Ofta är också de växlande utetemperaturerna under våren bättre på att väcka fröerna än den konstanta temperaturen i kylskåpet.
Men det fungerar nog bra som du tänkt också.
Lilla hjärtat
Hej!

Tack för att du tog upp den här frågan. Nu förstår jag vad som är felet när endast en av alla aklejor jag har sått har tittat upp ur jorden. Ska genast göra en ny bytta och ställa ut den i snön.

Jag är nybörjare på det här med stratifiering. Är det okej att så i en burk med lock - brukar bredså i godisaffärernas enkilosburkar - eller måste snön ligga direkt på jorden?

Har just tagit ut mina första stratifieringsförsök ur kylskåpet - iris, valnöt och backsippor. Ska bli spännande att se hur det går.

På väg in i kylan

Trevlig kväll och tack än en gång!
//Linda
Eva 33c
Det är OK med lock. Anledningen till att ställa dem under snön är i första hand att det blir lite lagom kallt, snön isolerar mot de allra lägsta temperaturerna. Om man inte tänker ta in sina sådder utan låter dem gro med våren ute, så kan det vara bra att inte ha ett tätt lock. För då hjälper den smältande snön till att hålla sådden fuktig. Så fort vårsolen börjar lysa så måste man passa sina utekrukor så de inte torkar ut.
octachoron
Jag satte Aquilegia cultorum-frön förra året i en godisburk ute någon gång i maj. De grodde snällt utan uttalad kylperiod och var lätta att plantera om sedan.
Peztis
Om ni ställer ut i snön, tänk på att göra hål i botten bara så att det inte blir en damm i burken!

Just nu tar ju inte burken jag har i kylskåpet så jättestor plats, det blir ju värre när de ska i krukor och ÄNNU VÄRRE när de ska skolas om. men förhoppningsvis är det så pass varmt ute då att jag kan ställa dem på altan åtminstone.

Hur länge skulle ni rekommendera att jag låter dem stå i kylskåpet?

Funderade på att slänga ut burken i snön men det är kanske inte vidare smart eftersom de inte har tillräckligt med jord. Och kanske får jag igång dem tidigare om jag sår dem inne, tänkte jag. Fast lite sent ute kanske jag är...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon