Full version: Hungrig hare
ingrid fuxwall
Har ätit upp det mesta av barken på flera av mina fruktträd. Träden är inte speciellt små men snön har varit så djup, någon meter så det är barken i fruktträdens krona som råkat illa ut - finns det något att göra?
Jan af Lisö
Om barken är inte uppäten runt om så kommer trädet att klara sig.

Annars är bryggympning en fungerade lösning...

Denna vinter har tyvärr inneburit mycket förstörelse, djuren är både hungrigare än normalt som kommer högre upp pga 60 cm snö. Några av mina magnolior (de som inte skyddas av 2 meters stängsel) och hästkastanjer blev illa åtgångna.
ingrid fuxwall
När jag såg att något hänt skottade jag en gång fram till trädet, hade tänkt skotta en rundel runt trädet men det yrde mycket den dagen så jag kom bara fram och sedan fanns inte gången kvar längre och sedan fanns det så mycket annat att skotta att jag inte hunnit ta tag i detta - tyvärr.

Ska ta mig fram till trädet endera dagen och se hur stor skadan är.

Detta bryggympning, vad är det?
Jan af Lisö
Hej

Några länkar som beskriver bryggympning, har aldrig gjort det själv:

http://www.odla.nu/fs/article/file_14011.html

http://apelkonsult.se/index.php?page=bryggympning
ingrid fuxwall
Någon som tror att detta träd går att rädda?
Meriona
Oj då! men det måste allt vara rådjur också, inte har haren nått upp till allt det där? Ojoj, det ser illa ut... sad.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Meriona @ 10-03-2010, 21:27) *
Oj då! men det måste allt vara rådjur också, inte har haren nått upp till allt det där? Ojoj, det ser illa ut... sad.gif

Detta kort togs i går och nu är snön inte lika djup.

Tror inte det varit några rådjur här, inte sedan Xera hade en jätterolig morgon med ett stackars rådjur som antagligen skvallrat till alla kompisarna – att här finns en "livsfarlig" hund som tycker om att leka - Ni skulle ha sett hundens lycka, och rådjurets förtvivlan.

Xera trodde att rådjuret kommit hit för att "busa" med henne och det stackars rådjuret höll på att dö av skräck innan hunden lydde sin matte och motvilligt följde med in.

När det begav sig skrev vi om det på vår blogg - det var månadens, februaris roliga händelse, Xeras åsikt.

Värst av allt är att strax intill finns päronträdet som inte var lika gott men som aldrig blommat.

En granne trodde, utan att ha sett trädet, att man kan köpa något och pensla på och få allt att läka - Er åsikt?

Bassam
Hej

Jag tycker att den som inte ger blommor om man ympar den , den ska ge blommor och frukt om den är mogen.

Obs Du ska ta bort skada delar.

H:Bassam
flouee
När jag var yngre och bodde hemma, och en utav våra kaniner gnagde på vårt lilla körsbärsträd, var min pappa snabbt framme med något som han penslade på. Och trädet verkade inte må dåligt av vandaliseringen smile.gif
malarmaster
Det ser verkligen illa ut.de grenar där barken är borta runt om är tyvärr förlorade.är dessutom stammen avgnagd likadant så är trädet borta.men finns det en remsa bark kvar som kan föra upp vatten så går det att göra en bryggympning som jan föreslog.räkna dock med en lång återhämtningsperiod.något ämne som ersätter barken,att pensla på har jag aldrig hört ska finnas,dock finns typ ympvax att stryka på mindre skador för att förhindra röta.kan dock aldrig ersätta barken Mvh Ulf
ingrid fuxwall
Tack för svaren, synd på trädet som börjat ge så god frukt
Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 10-03-2010, 21:25) *
Någon som tror att detta träd går att rädda?

Så vitt jag kan se har mittenstammen barken intakt eller åtminstone nästan. Ta bort de skadade grenarna efter konstens alla regler, så tror jag nog att trädet klarar sig. Extra vattning och liknande i sommar hjälper trädet att läka skadorna. Kronan kommer dock att hamna högre eftersom alla de låga grenarna är förstörda.
ingrid fuxwall
CITAT (Huggorm @ 11-03-2010, 17:50) *
Så vitt jag kan se har mittenstammen barken intakt eller åtminstone nästan. Ta bort de skadade grenarna efter konstens alla regler, så tror jag nog att trädet klarar sig. Extra vattning och liknande i sommar hjälper trädet att läka skadorna. Kronan kommer dock att hamna högre eftersom alla de låga grenarna är förstörda.

Du skriver det jag hoppades.
Men till;

- Hur tar man bort de skadade grenarna enligt konstens alla regler? Är väldigt dålig på träd och beskärning.
När ska jag klippa?
Ska jag lägga något i snittet?

Huggorm
CITAT (ingrid fuxwall @ 11-03-2010, 20:14) *
Du skriver det jag hoppades.
Men till;

- Hur tar man bort de skadade grenarna enligt konstens alla regler? Är väldigt dålig på träd och beskärning.
När ska jag klippa?
Ska jag lägga något i snittet?

Det är bäst att beskära äppelträd i juli, augusti och september. Men dessa grenar kommer torka och dö i samband med lövsprickningen, så det är nog lika bra att ta bort dom nu på våren. Men vänta några veckor till frosten avtagit kanske. Då kommer trädet kunna börja övervalla såren redan i år, och risken för röta minskar. Som du säkert vet lägger man snittet så nära utanför grenkragen man kan.

Ta inte på något preparat på snitten, man brukar inte göra det nu för tiden. Träden ordnar sådant bättre på egen hand.
Bassam
Hej

Skadad grenar och sjuk , man ska borta dom snabb Anna de ska får mögel och olika sjukdom, man ska göra snitt för att vatten ska inte stanna på såren.

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon