|
Full version: Men gro då!
Nettan8
07-03-2010, 19:47
Har sått moskitgräs för ca 1½ månad sen men INGETTING händer. Vad gör jag för fel, jag har dem inne i värmen, ska jag testa att slänga ut dem i kylan istället?
Åsa, mälardalen zon 2
07-03-2010, 19:54
Det beror nog på vilken art du har sått en del verkar behöva kallstratifiering ifall man tittar hos Tom Clothier
Bouteloua curtipendula, and hirsuta , Sow at -4 to +4ºC (24-39ºF) for 12 wks, move to 20ºC (68ºF) for germination
Bouteloua curtipendula, and gracilis , Sow at 20ºC (68ºF), germinates in less than two wks
Kan inte komma med något vettigt men jag gillade verkligen rubriken i denna tråd!
Eva 33c
07-03-2010, 21:38
Jag sådde både B gracilis och curtipendula för två år sedan. Fröerna köpta från Jelitto och sårådet där var att ingen kallperiod behövs men att de kan gro lite ojämnt och långsamt. Fast mina började gro efter 5 dagar ser jag i anteckningarna. Men har de inte grott efter så lång tid som du beskriver så kan de kanske behöva en kallperiod ändå. Eller så var det dåliga frön eller så har sådden torkat ut någongång efter det att fröerna börjat gro, vilket man ju inte ser. Har du frön kvar kan du kanske så en omgång till?
Håller med Peztis, vilken underbar rubrik. Man står där över sina sådder och just tänker "Men gro då".
Lycka till och jag hoppas verkligen att du kan "glo" upp din sådd.
Nettan8
08-03-2010, 19:30
CITAT (Eva 33c @ 07-03-2010, 21:38)  Jag sådde både B gracilis och curtipendula för två år sedan. Fröerna köpta från Jelitto och sårådet där var att ingen kallperiod behövs men att de kan gro lite ojämnt och långsamt. Fast mina började gro efter 5 dagar ser jag i anteckningarna. Men har de inte grott efter så lång tid som du beskriver så kan de kanske behöva en kallperiod ändå. Eller så var det dåliga frön eller så har sådden torkat ut någongång efter det att fröerna börjat gro, vilket man ju inte ser. Har du frön kvar kan du kanske så en omgång till? Nä, jag hällde i alla frön klart De kan inte ha torkat för jag har varit noga med att hålla koll o ingenting har någonsin kommit upp...
joulanta
08-03-2010, 19:31
Håller med. Jag går runt bland mina perennasådder och tycker samma sak Men gro då.
Nettan8
08-03-2010, 19:31
CITAT (Peztis @ 07-03-2010, 20:17)  Kan inte komma med något vettigt men jag gillade verkligen rubriken i denna tråd!  Ha ha ha,, har jag ej sett förens nu...  tack för att du va så observant
Eva 33c
08-03-2010, 19:37
CITAT (Nettan8 @ 08-03-2010, 19:30)  Nä, jag hällde i alla frön klart De kan inte ha torkat för jag har varit noga med att hålla koll o ingenting har någonsin kommit upp... Prova en kallperiod då, gror de inte ändå sen så säger vi att det var fel på fröerna. (Det kan ju bli för blött också, så att det ruttnar, eller så har fröerna hamnat frö djupt. Vill minnas att det var ganska små frön? Själv sår jag allt ovan på jorden och täcker mycket försiktigt med vermiculit.)
Nettan8
08-03-2010, 19:51
CITAT (Eva 33c @ 08-03-2010, 19:37)  Prova en kallperiod då, gror de inte ändå sen så säger vi att det var fel på fröerna. (Det kan ju bli för blött också, så att det ruttnar, eller så har fröerna hamnat frö djupt. Vill minnas att det var ganska små frön? Själv sår jag allt ovan på jorden och täcker mycket försiktigt med vermiculit.) Då testar jag att slänga ut dem o gror de ej så e det fel på fröna! Det kör vi på. Får nog köpa en ny påse dock
skogstroll
09-03-2010, 11:06
min sambo har, så icke trädgårdsintresserad han är (skruvar mest med bilar), sått en gul ärta från ett köpepaket i en torvbrikett för att utmana mina odlingar som börjar ta över huset  ska bli intressant...
CITAT min sambo har, så icke trädgårdsintresserad han är (skruvar mest med bilar), sått en gul ärta från ett köpepaket i en torvbrikett för att utmana mina odlingar som börjar ta över huset ska bli intressant...
Nettan8
11-03-2010, 18:35
Skrev till företaget som jag köpte mina fröer av och frågade hur lång tid de skulle ta för dem att gro, hon sa att de ej ska ta så lång tid på sig så nu får jag ersättning iställer eftersom alla fröer av moskitgräs va sut för säsongen. Så nu får ja inet vackert gräs
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|