Full version: Paprika
Vippan
Jag har en fråga,går det att odla Paprika om man inte har växthus,på fröpåsarna står det för växthusodling??

MVH Vippan

Preussen
här nere i söder funkar det med ett varmt soligt läge. testa så får du se.
Platinum
Gick utmärkt att odla paprika utomhus i skyddat soligt läge här i somras, zon 4 Gästrikland och den förkultiveras då inomhus i rumstemperatur och planteras ut när risken för frost är över.
katah
Mina paprikor drabbas alltid av bladlöss i växthus , men lössen försvinner blixtsnabbt när de kommer ut!
jag bor i zon2-3 och paprikor bor i hinkar vid en varm södervägg.
Men det är dax att börjar fröså dom nu inomhus!
Vippan
Tack för svaren jag lär mig massor av alla kunniga människor på forumet smile.gif, har köpt 2 fröpåsar paprika som jag genast ska sätta, ska bli kul att testa.

Ha en fin fin dag i vårsolen Mvh Vippan.
Crazy4Flowers
Bra med en påminnelse, måste ta och så mina paprikor, har bara sått chilin än så länge och massor med sånna vart det blush.gif
Sara.
I juni för två år sedan satte jag massa frön från paprika köpt i mat affären, ALLA frön blev plantor...

[attachment=47974:080626__Paprika.JPG]

Pga flytt avslutades projektet när plantorna var ca 15 cm höga. 100% av fröna blev plantor (jag räknade hur många jag satt och hur många jag fick upp), det växer snabbt och är fina, därför beslutade jag mig för att i slutet av april förra året sätta frön igen. När det blivit lite större fick de växa i en plastback i fönstret. I slutet av oktober såg det ut så här...

[attachment=47972:Paprika_...ten_bild.JPG]

Strax efter det att bilden togs dog plantorna, jag tror det blev för mörkt för dem. Så i år har jag börjat tidigare...

...Den 7/3 i år satte jag ett par frön på samma sätt som tidigare, men där har inte hänt något än. Förra året tog det 5 dagar för de första plantorna att komma upp ur jorden från det att fröna sattes.

Egentligen vet jag inte mer än det jag själv lärt mig om att odla paprika, helst ska man säkert ha köpta frön för resultat osv, men jag odlar dem för det är skoj och jag förväntar mig ingen skörd. Jag vill se om det går och hur det går... blir det bra är det en bonus biggrin.gif Jag var väldigt förvånad när jag fick blommor på plantorna förra året och ändå mer förvånad när det började växa paprikor!

norra blåbäret
Jag tänkte prova paprika i kruka utomhus...men är det bättre att ha de i hinkar?
Har någon här provat att plantera snackspaprika?
Tulipanaros
Svarta odlingshinkar är bra; paprikan gillar värme! Se till att den har bra dräneringshål bara.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon