Orkidétjuven
Över 170 arter flyttfåglar passerar över Malta varje vår för sin resa norr ut. För de som passerar över Malta för att vila på etappen betyder det att de faller offer för illegal jakt istället.
Förra året hittade volontärer från birdlife Malta över 200 skyddade fågelarter begravda ute i ett område i ett skogsparti, bla kärrkök, bivråk, natthägrar och andra skyddsarter.
Om vi inte gör ngt snabbt så kommer det här även påverka bevarandeprojekt i både övriga Europa och Afrika och allt förgäves.
Dessutom beskjuter jägarna även volontärerna och har utsatt dem för andra attentat.

Skriv Under HÄR!!! http://www.birdlifemalta.org/petition/sign/
[attachment=47872:honey_buzzard.jpg]

Läs mer här
http://www.birdlifemalta.org/petition/
vitavargen
Gjorde det.

(Men vilket brev till Maltas premiärminister.)
pejori
DONE.. tummenupp.gif
Huggorm
CITAT (Orkidétjuven @ 07-03-2010, 21:41) *
Förra året hittade volontärer från birdlife Malta över 200 skyddade fågelarter begravda ute i ett område i ett skogsparti, bla kärrkök, bivråk, natthägrar och andra skyddsarter.

Varför har någon gjort så, bara för att det är kul att skjuta fåglar? Jag trodde dom gjorde det för att sälja till restauranger eller liknande
pejori
CITAT (Huggorm @ 07-03-2010, 21:58) *
Varför har någon gjort så, bara för att det är kul att skjuta fåglar? Jag trodde dom gjorde det för att sälja till restauranger eller liknande

Adrenalinjunkies. som någon skrev i en anna n tråd.
"inte så noga vem du skjuter, bara du skjuter någon /något" att visa upp för polarna. crying.gif
" "för när storfiskar´n talar om, hur stora fiskar han får"" dunno.gif
Ingela i Segersberg
Har skrivit under.
vitavargen
CITAT (Huggorm @ 07-03-2010, 21:58) *

De kanske beskylls för att "vara inavlade" eller "orsaka skador". Vi vet inte om de skaffat sig också ett riksdagsbeslut för det.
Orkidétjuven
Skicka det här vidare till era bekanta och kompisar runt om i världen!
pejori
CITAT (vitavargen @ 07-03-2010, 22:10) *
De kanske beskylls för att "vara inavlade" eller "orsaka skador". Vi vet inte om de skaffat sig också ett riksdagsbeslut för det.

Man kan, om man vill, blanda in politiska beslut, men här gällde det, inte Svensk rovdjurspolitik,, så Sverige, kan du lämna hemma.
Nu gällde det Malta och hur politiska vi än är, kan vi inte påverka andra länder, med mindre än protestlistor.

CITAT (Orkidétjuven @ 07-03-2010, 22:15) *
Skicka det här vidare till era bekanta och kompisar runt om i världen!

Done. tummenupp.gif
vitavargen
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 22:18) *
Man kan, om man vill, blanda in politiska beslut, men här gällde det, inte Svensk rovdjurspolitik,, så Sverige, kan du lämna hemma.
Nu gällde det Malta och hur politiska vi än är, kan vi inte påverka andra länder, med mindre än protestlistor.
...

Mitt inlägg var postat till Huggorm.

Varför försöker du svara det innan han gjort det?
pejori
CITAT (vitavargen @ 07-03-2010, 22:59) *
Mitt inlägg var postat till Huggorm.

Varför försöker du svara det innan han gjort det?

Vill du ha en privat diskusion med Huggorm, ta den via PM..
I trådarna är det fri diskusion som gäller.

Du brukar inte vara buskablyg, att vara på andras inlägg själv,när det gäller.
vitavargen
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 23:15) *
Vill du ha en privat diskusion med Huggorm, ta den via PM..
I trådarna är det fri diskusion som gäller.

Du brukar inte vara buskablyg, att vara på andras inlägg själv,när det gäller.

Jag ville inte att du skulle ta ansvar för det som Huggorm har skrivit om djuren, men nu när du vill det OK för mig(för nu har du direkt tagit ansvar för det som han skrivit). Då får jag ställa dig de frågor som jag skulle ställt honom.

Vad är det för skillnad på vargar och fåglar? Varför skulle man bli upprörd för fåglar, men samtidigt sätta sitt OK på att döda vargar? Vad vinner ni på att döda vargar?

Får de(på Malta) inte ha samma argumentation mot fåglarna som fördes mot vargarna i Sverige? Och många liknande frågor.

Om vi blir upprörda mot andras(Malta) beteenden får vi också tänka på vad vi gör. För det som gjordes mot vargarna var ju mycket värre än det som görs mot fåglar på Malta.

pejori
CITAT (vitavargen @ 07-03-2010, 23:25) *
Jag ville inte att du skulle ta ansvar för det som Huggorm har skrivit om djuren, men nu när du vill det OK för mig(för nu har du direkt tagit ansvar för det som han skrivit). Då får jag ställa dig de frågor som jag skulle ställt honom.

Vad är det för skillnad på vargar och fåglar? Varför skulle man bli upprörd för fåglar, men samtidigt sätta sitt OK på att döda vargar? Vad vinner ni på att döda vargar?

Får de(på Malta) inte ha samma argumentation mot fåglarna som fördes mot vargarna i Sverige? Och många liknande frågor.

Om vi blir upprörda mot andras(Malta) beteenden får vi också tänka på vad vi gör. För det som gjordes mot vargarna var ju mycket värre än det som görs mot fåglar på Malta.

Vargar går på fyra ben fåglar flyger!!!! slap.gif
TA DISKUSIONEN VIA PM ISTÄLLET FÖR I TRÅDEN!!!! crying.gif
Vad är det du inte fattar?????? dunno.gif
Orkidétjuven
Jag skulle uppskatta om denna tråd hölls ganska fri från massa ändlösa diskussioner som egentligen inte leder ngn vart utom möjligen få folk som vill intressera sig att istället avvika från ämnet helt istället.

Ju fler som skriver under desto bättre!
vitavargen
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 23:28) *
Du kan inte, hur gärna du än vill, jämnföra Maltas politik med Svensk dito...
Varje land svarar för sin politik, oavsett om det gäller rovdjur eller flygfä... slap.gif

Nu försöker du spela lustig också, trots att du inte begriper vad det handlar om. Vem har pratat om Maltas politik förutom du?

Om du hade tillåtit inlägget att svaras av Huggorm, skulle han fattat att det handlar om svensk viltpolitik och ine maltas.

Du lägger dig i nåt som du inte fattar och det blir lätt missuppfattningar ( nu är det snart tre månader vi har växlat inlägg med Huggorm och han vet vad mitt inlägg handlar om).
pejori
CITAT (vitavargen @ 07-03-2010, 23:36) *
/:::/ ( nu är det snart tre månader vi har växlat inlägg med Huggorm och han vet vad mitt inlägg handlar om).

Ta det via PM med huggorm och inte i alla trådar du hittar.

Vad jag fattar och inte fattar, har du inte en susning om, så uttala dig inte över din förmåga.
*Stintan*
Den här tråden handlar om den illegala jakten på fåglar som sker på Malta och har pågått sedan lång tid tillbaka. Det är en förfärlig masslakt, till absolut ingen som helst nytta, på vilda fåglar på väg till sina sommar- respektive vintervisten.

Inte för att jag vet om det hjälper men skriva på en protestlista kostar inget och det borde alla som värnar om djuren göra.

Vitavargen, TS bad dig ovan att inte diskutera den svenska rovdjurspolitiken i den här tråden. Hoppas att du kan respektera det.
sparvuggla
Det har blivit bättre på Malta senare år men än finns mycket att göra. Jägarna där har precis som dom svenska jägarna svårt att ändra sina vanor, och man säger att det är "tradition".
Här hemma borde liknande listor göras för att rädda tjädern, järpen och orren som svenska jägarna utrotat redan på vissa håll.
herkules
har skrivit på och skickat vidare
Myosotis
Påskrivet. Fast det var inte så länge sen jag skrev på en likadan, är det fortfarande samma eller gav den inget resultat? Kommer den här att ge resultat?

Man kan inte tro det, men det ringmärks fåglar på Malta också. Jag kontrollerade en gransångare en gång som var märkt på Malta.
Nauti
CITAT (pejori @ 07-03-2010, 23:28) *
Oj, är du tillbaka sad.gif

Det är väl ändå en väldigt viktigt jämförelse? Att lidandet orsakas i Sverige eller i Malta kvittar väl? Lidandet i sig är lika hemskt och måste bekämpas oavsett vem det drabbar eller på vilken sida av våra fiktiva linjer det befinner sig.
*Stintan*
CITAT (Nauti @ 08-03-2010, 08:39) *
Oj, är du tillbaka sad.gif

Det är väl ändå en väldigt viktigt jämförelse? Att lidandet orsakas i Sverige eller i Malta kvittar väl? Lidandet i sig är lika hemskt och måste bekämpas oavsett vem det drabbar eller på vilken sida av våra fiktiva linjer det befinner sig.

Hur lågt kan du sänka dig egentligen? thumbdown.gif Dessutom är du uppenbarligen inte heller läskunnig. rtfm.gif
IRLU43
Undertecknat och vidarebefordrat.
Nauti
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2010, 09:01) *
Hur lågt kan du sänka dig egentligen? thumbdown.gif Dessutom är du uppenbarligen inte heller läskunnig. rtfm.gif
smile.gif
gnon49
Det är väl fler länder i mellaneuropa som idgar jakt på flyttfåglar. Vi har ju tack o lov inte den traditionen i Sverige men visst är det beklämmande att så många fåglar mister livet under flytten vår o höst. Dom som ägnar sig åt den här typen av jakt skulle egentligen hängas upp i det onämnbara. Grymt sa grisen.
Myosotis
Å andra sidan skjuter man i Sverige på spelflygande morkullor vilket är värre än att jaga fåglar under höstflyttningen då det är revirhävdande hannar som skjuts, dvs man skjuter bort eliten som bevisligen är duktig på att överleva medan det under höstjakt på flyttfåglar skjuts många individer som skulle dukat under ändå. Så man ska inte bara skälla på andra länder och tro att vi är så mycket bättre.
vitavargen
CITAT (*Stintan* @ 07-03-2010, 23:52) *
....
Vitavargen, TS bad dig ovan att inte diskutera den svenska rovdjurspolitiken i den här tråden. Hoppas att du kan respektera det.

Visa mig det inlägg, där TS nämner mig. Det är bara du som nämner mig . Det gör du för att du får en kick av att vara elak.
Fattar du inte att du är så elak?
(Om OS inför nån gren för elakhet, skulle du ta guld år efter år efter år....)

CITAT (*Stintan* @ 08-03-2010, 09:01) *

Igår kväll bad TS oss alla att låta tråden vara( det var du som nämnde det). Men det kan du inte tydligen, för din elakhet behöver du vässa.
vitavargen
CITAT (Orkidétjuven @ 07-03-2010, 23:36) *
...

Det går inte att försvara fåglar och döda vargar. Viltpolitik är internationellt, vilket betyder det som sägs i Sverige skulle gälla för Malta och alla andra länder. Förutsättningarna för en god viltpolitik är enda villkoret som skulle ordnas(t,ex att ersätta drabbade bönder och liknande).

Här kan vi inte försvara fåglarna på Malta och strunta i viltliv i Sverige. Det är detta vi pratat om igår kväll.
Gossen Ruda
CITAT (vitavargen @ 08-03-2010, 16:36) *
Visa mig det inlägg, där TS nämner mig. Det är bara du som nämner mig . Det gör du för att du får en kick av att vara elak.
Fattar du inte att du är så elak?

Här, ingen nämnd och ingen glömd.
CITAT (Orkidétjuven @ 07-03-2010, 23:36) *
Jag skulle uppskatta om denna tråd hölls ganska fri från massa ändlösa diskussioner som egentligen inte leder ngn vart utom möjligen få folk som vill intressera sig att istället avvika från ämnet helt istället.

Orkidétjuven
Jag nämner ingen individ där...Det där gäller ALLA!

Jag vill inte att folk bråkar och tjafsar när jag försöker göra ngt vettigt.
sparvuggla
CITAT (sparvuggla @ 07-03-2010, 23:59) *
Det har blivit bättre på Malta senare år men än finns mycket att göra. Jägarna där har precis som dom svenska jägarna svårt att ändra sina vanor, och man säger att det är "tradition".
Här hemma borde liknande listor göras för att rädda tjädern, järpen och orren som svenska jägarna utrotat redan på vissa håll.

Glömde bort att nu vill man börja skjuta prick på svanar och tranor................. angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon