|
Orkidétjuven
07-03-2010, 22:49
Jag la upp tråden i natur med, men förhoppningsviss kan jag nå några fler personer här med, så jag hoppas ni har lite överseende med detta. Över 170 arter flyttfåglar passerar över Malta varje vår för sin resa norr ut. För de som passerar över Malta för att vila på etappen betyder det att de faller offer för illegal jakt istället. Förra året hittade volontärer från birdlife Malta över 200 skyddade fågelarter begravda ute i ett område i ett skogsparti, bla kärrkök, bivråk, natthägrar och andra skyddsarter. Om vi inte gör ngt snabbt så kommer det här även påverka bevarandeprojekt i både övriga Europa och Afrika och allt förgäves. Dessutom beskjuter jägarna även volontärerna och har utsatt dem för andra attentat. Skriv Under HÄR!!! http://www.birdlifemalta.org/petition/sign/[attachment=47879:honey_buzzard.jpg] Läs mer här http://www.birdlifemalta.org/petition/
Biggan_
07-03-2010, 23:29
Påskrivet!
Här med.  Länkat vidare till tilltänkta offer också.
Gossen Ruda
08-03-2010, 08:25
Jag bara funderar på om rubriken är helt rätt, jag tror att jakten inte är illegal på Malta. Bara befängd. Det är lite av en kulturfråga, många på Malta kan inte tänka sig att sluta skjuta på fåglar och de flesta accepterar det. Svårt att göra något då, det är nog mer en upplysningsfråga än att skriva på listor. Det är inte mycket bättre på exempelvis Sardinien.
Myosotis
08-03-2010, 08:27
Det är kanske EU-rätt jakten bryter mot?
Gossen Ruda
08-03-2010, 08:47
CITAT (Myosotis @ 08-03-2010, 08:27)  Det är kanske EU-rätt jakten bryter mot? Tror att UE-direktiven bara gäller utrotningshotade arter men sen har länderna själva stor frihet. Att försöka inkräkta på individen rätt att skjuta på vad man vill i länderna runt Medelhavet är svårt eller omöjligt.
herkules
08-03-2010, 09:47
CITAT (Gossen Ruda @ 08-03-2010, 08:47)  Tror att UE-direktiven bara gäller utrotningshotade arter men sen har länderna själva stor frihet. Att försöka inkräkta på individen rätt att skjuta på vad man vill i länderna runt Medelhavet är svårt eller omöjligt. fast man kan ju försöka. bättre det än att rycka på axlarna och säga - det är så där. om man inte tycker att det är ok att människor dödar djur hursomhaver vill säga ..
CITAT (herkules @ 08-03-2010, 09:47)  fast man kan ju försöka. bättre det än att rycka på axlarna och säga - det är så där. om man inte tycker att det är ok att människor dödar djur hursomhaver vill säga .. Kan det hjälpa att skriva på, så är det väl inget problem att göra det. Vad kan man förlora, mer en den minut det tar, att skriva. Verkar vara en seriös aktion, då jag fått ett konfimeringsmail idag. Listor har ju hjälpt förr, så varför inte?
det visar att folk bryr sig, så visst tror jag att seriösa upprop av detta slag kan hjälpa. Om inte annat så kan det göra att makthavarna tänker lite grann på hur deras popularitet påverkas om de inte tar ställning... Och då kan det ju faktiskt börja hända saker. =)
Aqvakul
08-03-2010, 11:19
Påskrivet!
Orkidétjuven
08-03-2010, 11:48
Nu kopierar jag bara det jag läst från SOF.
Enligt EU:s fågeldirektiv är vårjakt förbjuden. EU:s fågeldirektiv säger att fåglar skall ges ro inför och under häckningen), trots detta tillät Maltas regering viss jakt vårarna 2004 till 2007. Det var bara några få arter (vaktel och turturduva) som var tillåtna att jaga, men det innebar samtidigt stora möjligheter för jägarna att skjuta även fredade arter. Malta kan bli skådeplatsen för en större attack på EU:s fågeldirektiv. Det är många runt om i Europa som vill försvaga fågeldirektivet, och om jägarna på Malta lyckas i sina försök att få tillbaka vårjakten, kommer det att öppna vägen även i andra länder.
I höstas kom en mycket svårtolkad dom i EU-domstolen. Domen sa visserligen nej till vårjakt på Malta, men den lämnade ändå en osäkerhet för andra tolkningar. Bl.a. hävdar fågeljägarna på Malta att domen öppnar möjligheter för en återupptagen vårjakt.
För att stoppa försök till en sådan tolkning, dvs. att tillåta viss vårjakt på Malta, sker under våren en namninsamling med Maltas politiker som målgrupp. En öppning för vårjakt på Malta kan som sagt få genomslag i hela Europa. Därför berör det som händer på Malta i högsta grad oss.
Lars Lindell SOF:s ordförande
Gossen Ruda
08-03-2010, 13:07
CITAT (Orkidétjuven @ 08-03-2010, 11:48)  Nu kopierar jag bara det jag läst från SOF.
Enligt EU:s fågeldirektiv är vårjakt förbjuden. EU:s fågeldirektiv säger att fåglar skall ges ro inför och under häckningen), trots detta tillät Maltas regering viss jakt vårarna 2004 till 2007. Det var bara några få arter (vaktel och turturduva) som var tillåtna att jaga, men det innebar samtidigt stora möjligheter för jägarna att skjuta även fredade arter. Malta kan bli skådeplatsen för en större attack på EU:s fågeldirektiv. Det är många runt om i Europa som vill försvaga fågeldirektivet, och om jägarna på Malta lyckas i sina försök att få tillbaka vårjakten, kommer det att öppna vägen även i andra länder.
I höstas kom en mycket svårtolkad dom i EU-domstolen. Domen sa visserligen nej till vårjakt på Malta, men den lämnade ändå en osäkerhet för andra tolkningar. Bl.a. hävdar fågeljägarna på Malta att domen öppnar möjligheter för en återupptagen vårjakt.
För att stoppa försök till en sådan tolkning, dvs. att tillåta viss vårjakt på Malta, sker under våren en namninsamling med Maltas politiker som målgrupp. En öppning för vårjakt på Malta kan som sagt få genomslag i hela Europa. Därför berör det som händer på Malta i högsta grad oss.
Lars Lindell SOF:s ordförande Fast fåglarna som skjuts på Malta håller knappast på med häckning utan är på flyttning. Knappast en förmildrande omständighet men rätt skall vara rätt.
Myosotis
08-03-2010, 15:09
"EU:s fågeldirektiv säger att fåglar skall ges ro inför och under häckningen" - fåglar på vårflyttningen står "inför häckning", dessutom störs även fåglar som häckar på Malta av jakten på flyttfåglarna.
Simplicity
08-03-2010, 15:31
Är ju alltid lätt att engagera sig i saker som befinner sig en bit ifrån vår horisont... Ofta tillkommer ju en viss mytbildning och sagoskimmer som saker i vår närhet inte besväras av...
Kan som ett exempel nämna de holländare som för ett antal år sedan gjorde uppror mot finska skogsägares avverkningar i norra Finland. Finländarna gjorde väl i sina ögon inget anmärkningsvärt, men var nog rätt förvånade över att det kom holländare dit och bråkade med dem.
Är ju alltid lätt att sitta i ett annat land och förfasa sig över hur andra människor uppför sig. Men har man inte hela bilden blir det ju ganska märkligt...
Nä.. jag tycker väl inte heller att man ska jaga småfåglar... De är ju rätt söta, de små pippisarna... Men vad jag minns från när jag har varit på Malta, så är det väl bara en viss sorts småfågel de jagar och inte alla, urskillningslöst och i vilka mängder som helst? Är det frågan om flyttfåglar som tilbringar häckningsperioden här uppe kan de ju inte heller ha ungar vid jakten?
Gossen Ruda
08-03-2010, 15:54
CITAT (Simplicity @ 08-03-2010, 15:31)  Är ju alltid lätt att engagera sig i saker som befinner sig en bit ifrån vår horisont... Ofta tillkommer ju en viss mytbildning och sagoskimmer som saker i vår närhet inte besväras av...
Kan som ett exempel nämna de holländare som för ett antal år sedan gjorde uppror mot finska skogsägares avverkningar i norra Finland. Finländarna gjorde väl i sina ögon inget anmärkningsvärt, men var nog rätt förvånade över att det kom holländare dit och bråkade med dem.
Är ju alltid lätt att sitta i ett annat land och förfasa sig över hur andra människor uppför sig. Men har man inte hela bilden blir det ju ganska märkligt...
Nä.. jag tycker väl inte heller att man ska jaga småfåglar... De är ju rätt söta, de små pippisarna... Men vad jag minns från när jag har varit på Malta, så är det väl bara en viss sorts småfågel de jagar och inte alla, urskillningslöst och i vilka mängder som helst? Är det frågan om flyttfåglar som tilbringar häckningsperioden här uppe kan de ju inte heller ha ungar vid jakten? Sen finns det säkert personer här och annorstädes som skrivit på men som glatt släpper ut sin katt att jaga småfåglar, även när dessa häckar. För fågeln kvittar det nog om den skjuts på Malta eller blir kattmat i Sverige. Fast det en annan frågeställning.
*Stintan*
08-03-2010, 18:42
CITAT (Simplicity @ 08-03-2010, 15:31)  Är ju alltid lätt att engagera sig i saker som befinner sig en bit ifrån vår horisont... Ofta tillkommer ju en viss mytbildning och sagoskimmer som saker i vår närhet inte besväras av...
Nä.. jag tycker väl inte heller att man ska jaga småfåglar... De är ju rätt söta, de små pippisarna... Men vad jag minns från när jag har varit på Malta, så är det väl bara en viss sorts småfågel de jagar och inte alla, urskillningslöst och i vilka mängder som helst? Är det frågan om flyttfåglar som tilbringar häckningsperioden här uppe kan de ju inte heller ha ungar vid jakten? Jag har sett ett par filmer om denna fågeljakt på Malta på TV och det var inte kul att titta på. Även om det skjuts en hel del småfåglar så är det ju inte bara såna utan även större skyddade fågelarter. Det pågår alltså en allvarlig decimering av vissa arter. Läs igen Orkidétjuvens första inlägg. Jag kan ju inte tycka att dessa fåglar är Maltas privata angelägenhet på samma sätt som några träd i norra Finland är finländarnas. Fåglarna är ju lika mycket vår angelägenhet eftersom många har sin häckningsplats hos oss men blir dödade på vägen hit.
herkules
08-03-2010, 20:25
CITAT (*Stintan* @ 08-03-2010, 18:42)  Jag har sett ett par filmer om denna fågeljakt på Malta på TV och det var inte kul att titta på. Även om det skjuts en hel del småfåglar så är det ju inte bara såna utan även större skyddade fågelarter. Det pågår alltså en allvarlig decimering av vissa arter. Läs igen Orkidétjuvens första inlägg. Jag kan ju inte tycka att dessa fåglar är Maltas privata angelägenhet på samma sätt som några träd i norra Finland är finländarnas. Fåglarna är ju lika mycket vår angelägenhet eftersom många har sin häckningsplats hos oss men blir dödade på vägen hit. man måste ta ställning!
Orkidétjuven
08-03-2010, 21:33
http://www.birdlifemalta.org/ visar just nu en kortfilm om vad som föregår. Visar vad som bla skjuts och vad som hittas skjutna. Det är hägrar, vråkar, falkar, hökar, biätare, härfåglar, mås, nattskärror, vadare och många fler. Vill ni ha hela Eu fågeldirektiv så har jag precis rotat fram den. Jag har skickat petitionen till vänner och organisationer från Nya zeeland till Serbien vidare till Argentina och Sverige. Jag funderar Ruda om du har skrivit på ännu?
Har självklart skrivit på
Gossen Ruda
09-03-2010, 08:38
har inte skrivit på men funderar på det. Det är ett behjärtansvärt ändamål men samtidigt har jag en gång för alla bestämt mig för att aldrig skriva på listor. Har negativ erfarenhet av sådant.
Orkidétjuven
10-03-2010, 01:46
Jag tycker du ska det, men jag säger inte åt dig att du ska. Det rör alla, men alla kan inte hjälpa till på plats, så därför blir detta antagligen enda sättet att kunna hjälpa till och förhoppningsviss ska det hjälpa till en bit på vägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|