Eva St
Står här som en vilsen åsna mellan två hötappar och vet inte om jag ska så mina tomatfröer nu eller vänta till vecka 15. "Problemet" (iofs ett njutbart sådant) är att jag åker till Idre v 14 och är rädd att de inte klarar sig en vecka på egen hand om jag sår dem nu eller hinner de bli så pass stora att jag kan plantera om dem innan jag åker för då har de nog bra mycket bättre chans att klara sig för då kan jag ju ställa ner dem i mitt källarförråd med extraljus och ca 12 grader. Hur långt tror ni de har hunnit på 4 veckor???????
Tycker det känns lite sent att så dem vecka 15 Snacka om att det kliar i såfingrarna
kentbra
Varför inte så hälften nu och hälften vecka 15.
De du sår nu är ju redo för utplantering i början av ma. Om nu vädret tillåter.
De du sår vecka 15 bör vara klara precis innan midsommar.
Jag hadde sått 2 av varje nu och 2 av varje vecka 15.
Blir det sedan en varm vår så sätter jag ut de först sådda i början av maj.
Skulle det sedan komma en köldknäpp, så har jag ju kvar de satta vecka 15.

Själv satte jag tomater och gurka för 3 veckor sedan och kommer att sätta en omgång till i slutet av mars och en omgång i slutet av april.

_Kent
Eva St
Är ju ingen dum ide förstås . Men hur lång tid ca tar det mellan sådd och omplantering Kommer inte ihåg hur lång tid det brukar ta beror väl på att jag haft tid att skola om dem andra år utan att vara bortrest
rosita
Har de bara grott, så kan du ju ha dem lite svalare, de behöver inte nödvändigtvis vara omskolade för det. De växer ju lite saktare när de står svalt och då behöver de ju inte så mycket vatten.

Ha det så skönt i Idre!
Peztis
Som en fingervisning så sådde jag den 1 mars 9 olika sorters tomater och alla utom en har kommit upp. Bifftomaterna var väl de som satte igång först och de är nu ca 6-7 cm höga och jag kan se en antydan till karaktärsblad i bladvecket.

Jag hade sått nu och under resan ställt dem svalare där det inte ränner iväg och dessutom inte torkar ut lika fort. Är du orolig för uttorkning så finns det ju bevattningsmattor o liknande att ta hjälp av.
Och om det inte funkar så får du helt enkelt så en andra omgång när du kommer tillbaka.
skogstroll
jag kör på att så lite tidigt och lite senare... (chili) Tomaterna tar jag lite senare i mars för jag vet att det både blir trångt och rangligt för mig. Sen har jag astrista tomatsorter sad.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon