Hej! Jag är nybörjare med att så egna plantor.
har skrivit tidigare i ett inlägg där jag frågade hur man ska så och förvara och fick då jättebra svar med att antingen i kylskåp med plast på eller ute med snötäcke på (helst någon väv under snön). Nu har jag frösådden ute med snötäcke och utan väv och det töar ju för fullt så snön smälter även om de står i norrläge. Blir inte jorden för blöt nu? eller går det bra även om all snö tinar upp? Ska jag ta bort snön? Eller ska jag ta in och ha sådden inne istället i kylskåpet nu?
Tacksam för svar!
Eva 33c
08-03-2010, 12:55
Låt dem stå ute. Ser det ut att bli väldigt blött i krukorna så ställ ge dem något litet tak, under ett bord kanske, eller en buske eller nåt. Det är just de här omväxlande temperaturerna nu på våren som oftast gör susen när det gäller att väcka fröerna så att de gror sedan när solen och värmen kommer.
Hoppas du har dränerat, bara... Annars blir det nog väldigt geggigt och jag antar att det ruttnar när det sedan blir varmt.
Det var såna där färdiga hål i lådorna så det borde ju räcka. Men måste jag ha snö över sådden då? Jag har de inne i oisolerade inglasningen så det kommer inte att bli någon snö om jag tar bort det som ligger där nu.
Eva 33c
08-03-2010, 19:28
Nej du måste inta ha snö. Det är inget "magiskt" med just snö annat än att den skyddaren del från den värsta kölden på vintern. När det blir mildare smälter den förstås och ska så göra. Och det är ju inte alltid och överallt det finns snö heller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.