Duchesse De Nemours
Hej!
Jag har köpt fröer till Daggsalvia "Blue Bedder", och det står på påsen följande; Portion:150 frö.... vad betyder det egentligen? Ska jag plantera ett frö i varje "fack/kruka"... får jag 150 plantor??? Kommer aldrig få plats på fönsterkarmen... confused.gif Eller är det flera fröer jag ska plantera ihop?

Tacksam för svar!!!
Peztis
Jag hade gjort som så att jag hade atgit en kruka och bredsått, dvs hällt några i en kruka, när de sedan har bildat karaktärsblad så skolar du om dem i separata krukor.

Det är ju oftast så, man får långt fler fröer än man behöver och med tiden så står man där med ett helt kartotek med öppna påsar. Många har ju grobarhet långt efter utgångsdatum.

Tänk ut hur många du vill ha ungefär och sedan så dubblar du mängden. Alla frön gror kanske inte, vissa plantor blir veka så då får man sålla bort dem. Eller så står du där med dubbelt så många fina plantor som du hade tänkt dig och då har du en perfekt present till nära och kära!
Rosmarin
CITAT (Duchesse De Nemours @ 08-03-2010, 11:49) *
Hej!
Jag har köpt fröer till Daggsalvia "Blue Bedder", och det står på påsen följande; Portion:150 frö.... vad betyder det egentligen? Ska jag plantera ett frö i varje "fack/kruka"... får jag 150 plantor??? Kommer aldrig få plats på fönsterkarmen... confused.gif Eller är det flera fröer jag ska plantera ihop?

Tacksam för svar!!!

Hej och välkommen till Odla!

Jag brukar så alla frön av samma sort i samma kruka. Täcka med plast och vänta tills det har grott. Tar av plasten successivt. När plantorna börjar utveckla sina karaktärsblad (först kommer hjärtbladen och därefter de "riktiga" bladen som kallas karaktärsblad) skolar jag om dem en och en var och en i sin kruka.
Det är för det mesta inte 100% grobarhet på frön. Sedan kanske alla som har grott inte klarar sig fram till utplanteringen. Därför är det oftast bra att så fler än vad man vill ha i slutändan.

Nu svarade vi samtidigt Peztis! Och dessutom skrev vi ungefär samma saker. giggle.gif
Peztis
Jamne då måste vi ha rätt! biggrin.gif
Rosmarin
CITAT (Peztis @ 08-03-2010, 12:20) *
Jamne då måste vi ha rätt! biggrin.gif

flirting.gif
Duchesse De Nemours
Tack båda två för era svar!!! Då kör jag på det! thanks.gif
theseraphim
På Nelsons påsar står grobarheten i procent.
Bassam
Hej

Alltid några frö kommer inte och andra svaga , vi ska plantera dom i små platsen sen vi kan omskola dom efter kasta ut alla svaga .

H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon