Full version: Frostvakt "hjälp"
clorinda
Hej

Har försökt läsa mig till här på forumet hur det funkar med frostvakt...
Men hittar inga svar på mina frågor jag har.
Är nybörjare på det här... Men nu står det på tomten ett skinande nytt växthus biggrin.gif

Funderar på en tropic från Willab... räcker den till att hålla mitt växthus frostfritt???
Eller måste jag köpa ens större och dyrare variant?
Växthuset är 14, 1 kvm stort.
Tänker mig framförallt att den skall användas på våren och hösten.

Hur gör ni andra? Ni har väl inte bubbelplasten kvar ända in i april/maj?
Eller det kanske är så man har? duh.gif

tack på förhand.... bravo.gif
Clorinda

Peztis
Kan tyvärr inte hjälpa dig med frostvakten...

Är dock nyfiken på ditt växthus, är det ett Euro-Serre Maxi 4 du har? Mitt står på pall på uppfarten och ska upp nu i vår. Kan du inte lägga upp en bild? Blir så nyfiken!
vips
Tycker det funkat rätt bra med Tropic:en, men så är mitt hus bara hälften så stort. Den känns spontant kanske lite klen till ett större växthus, men det största problemet är väl de inte helt intuitiva reglagen, men får testa sig fram lite innan man hittar rätt temperatur. Ett alternativ som många förespråkat här tidigare är att skaffa en termostat och en byggfläkt, borde väl vara mer flexibelt också, bara bägge tål fukten ute...

/magnus
malarmaster
Funkar utmärkt med byggfläkt o elektronisk termostat.Ställ in önskad temperatur o det sköter sig själv.Men glöm inte att ansluta till jordfelsbrytare om det inte redan finns inkopplat i huset,Ulf
oliv
Fördelen med Willabs värmefläkt är att den fortsätter gå även utan värme. Det har varit en stor skillnad att ha fläkten på när det är under 10 plusgrader, utan fläkt fick jag bl a mögel. Det är bra med luftcirkulationen.
Nu har jag bara använt den i en inglasad uteplats, ca: 6m2, men på halva effekten.

För inställning av Willabs Tropic värmefläkt: gammal odla tråd
clorinda
Tack alla för de snabba svaren...

Är på väg till Huvudstaden till helgen och tänkte då inhandla lite smått och gott,
som kan tänkas behövas till säsongs starten bravo.gif

Det blir nog en tropic tror jag, skall prova!!!

Peztis: jag tror vi köpte våra växthus samtidigt förra året på Willab-dagarna!!!!
Jodå det stämmer!!! Ett sprillans Euro-Serre Maxi 4...
Jag skall försöka lägga ut bilder!!! Inte så haj på sånt... kanske mannen kan hjälpa mig w00t.gif
Satte in dubbeldörrarna igår!!! Så idag borde det vara gosigt och varmt därinne...
Bor precis mittemellan Västerås och Örebro...
Golvet är inte lagt ännu! Men så fort vi kan bända loss sten och grus från marken så skall det läggs in.

Jag längtar!!!
Tills jag och katten kan sitta därinne och mysa!!!! biggrin.gif

Clorinda
Peztis
CITAT (clorinda @ 09-03-2010, 11:04) *
Tack alla för de snabba svaren...

Är på väg till Huvudstaden till helgen och tänkte då inhandla lite smått och gott,
som kan tänkas behövas till säsongs starten bravo.gif

Du vet om att det är trädgårdsmässa på Kistamässan nu, eller snarare så startar det på torsdag och slutar på söndag?

Och be mannen om hjälp med bilderna! Kul att du har fått upp ditt... det verkar ha tagit tid för dig med. För mig har "hela livet" kommit emellan men som pappa sa, med tanken på snömassorna så ska man nog ändå vara rätt glad. Hos honom har ett helt gäng rutor spruckit nu.
Lady Hamilton
CITAT (clorinda @ 08-03-2010, 11:56) *
......Hur gör ni andra? Ni har väl inte bubbelplasten kvar ända in i april/maj?
Eller det kanske är så man har? duh.gif

tack på förhand.... bravo.gif
Clorinda

Jag bor i zon 4-5 och jag har bubbelplasten kvar tills maj/juni
Lilla hjärtat
Hej!

Jag har inte riktigt lika stort som du - har ett Juliana på 11 kvadrat. Men där fungerade "Tropic" utmärkt i höstas. Använde den som frostvakt till och med oktober. Någon bubbelplast satte jag inte upp, men det är nog smart att göra. Tror att jag ska testa med det i år. En annan lösning är att ha ett växthustält inne i det stora växthuset - gärna med isolermaterial under och att köra med frostvakten där inne. Det hade jag tänkt i höstas, men då fick jag inte tag i det växthustält jag ville ha.

Slutet för säsongen

Lycka till med nya växthuset!!

Solsken
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon