CurlySue
Hej
eftersom Odla är det bästa sättet att få ärliga svar, så undrar jag.
Hur är Granit att ha som köksbänk?

Har en son med aspergers som älskar att exprimentera med både det ena och det andra. I vårt nuvarande kök har vi massiv oljad ek som bänkskiva, och jag är alltid orolig att han ska lyckas få fläckar på det.

Jag vill ha en köksbänk som är oerhört tålig. Laminat är inget alternativ då han snabbt skulle skapa stötskador i det.

Hur är granit? någon som har erfarenhet av det?
Repas det lätt? blir det stötmärken? fläckar ?

torvan
Jag har mattslipad svart granit i köket.
Aldrig haft en bättre skiva!
Lätt att hålla ren och jag behöver aldrig tänka på
var jag ställer heta saker längre.
Inga märken heller efter fyra år.
Om jag nån gång kommer att bygga om ett kök till
så vill jag verkligen ha granit igen.
Den är dyr men vi hade turen att få ett bra pris när
vi anlitade en köksfirma. torvan
Ralf
torvan inga problem ed fläckar?
jag antar att skivan i sånt fall kanske är mättad med stenolja kanske
torvan
Ja den är mättad från början och jag har inte behövt behandla igen
CurlySue
aha....stenolja? hmm...så man ska alltså mätta den med det först?
Hur är det med repor efter knivar och sånt (vet att knivarna blir slöa av att skära på granit med)
theseraphim
Det är grymt bra att baka på då degen inte fastnar på den.
Ralf
CITAT (CurlySue @ 08-03-2010, 16:11) *
aha....stenolja? hmm...så man ska alltså mätta den med det först?
Hur är det med repor efter knivar och sånt (vet att knivarna blir slöa av att skära på granit med)

Du ska nog låta leverantören göra det.
Anma
Granit ha en nackdel, tappar man ett glas på det, även om höjden inte är särskilt hög så går glaset med stor sannolikhet sönder. Samma sak om man ställer glas eller porslin på det med lite kraft.
Bee
Vi har haft vår blanka granitskiva (Nero Assoluto) i drygt två år nu. Den är superbra! Tål nog allt utom att man dänger hårda saker i den*. Bara att torka av med disktrasan så skiner den igen. Fläckar? Nej, men så är jag rätt försiktig av mig, jag använder skärbrädor till allt.

* = En kollega råkade tappa gjutjärnsstekpannan på sin granitbänk så det blev en spricka i den. På förfrågan vad det kostar att laga den fick hon svaret: "35000:-", dvs det är bara att köpa ny om man inte står ut med sprickan.
Motti
Rödvinsfläckar rödbetsfläckar ska tydligen vara svåra att få bort på Granit,vi blev avrådda av husförsäljaren att skaffa det så vi har "låtsas" granit.
Peztis
Kan ni inte göra som så att ni tar bort den finare skivan och lägger dit en "mindre fin" så länge som han är i experimenteraråldern. Blir det fläckar så blir det fläckar... det gör inte så mycket. Tar det ett år och den ser hemsk ut så kan ni ju byta ut den igen mot en ny billig skiva.
När han blivit äldre så kan ni kanske lägga tillbaka den finare skivan.

Eller så försöker ni lära honom att använda något underlag. Kanske ni bara kan ha en vanlig träskiva av något slag som kan läggas på plats medan han är där?

Det var bara ett annat sätt att se på saken...
Klura
Jag har lamminerad bänkskiva från Perstorp som legat sen 1993.
Det är minimalt med slitage på den efter alla år.
Det som finns beror på vårt slarv med att använda skärbräda, några knappt synbara märken efter brödkniven.
Dyr var den, men så är det kvalité också.

Edit: Kanske ska tillägga att den är vit marmormönstrad.
Går även utmärkt att baka och slabba på.
Ralf
CITAT (Bee @ 08-03-2010, 18:54) *
Vi har haft vår blanka granitskiva (Nero Assoluto) i drygt två år nu. Den är superbra! Tål nog allt utom att man dänger hårda saker i den*. Bara att torka av med disktrasan så skiner den igen. Fläckar? Nej, men så är jag rätt försiktig av mig, jag använder skärbrädor till allt.

* = En kollega råkade tappa gjutjärnsstekpannan på sin granitbänk så det blev en spricka i den. På förfrågan vad det kostar att laga den fick hon svaret: "35000:-", dvs det är bara att köpa ny om man inte står ut med sprickan.

Det går ju o laga!!
torvan
Jag oljade in bänken med ett medel jag fick från stenfirman.
Inga repor efter knivar, men eftersom det är en matt yta så syns inte allt lika lätt.
Motti, det var nog marmor husförsäljaren menade för den är svår med fläckar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon