Peztis
Ja, så står man där med en massa fröer som ska i jorden... smile.gif

Jag tänkte fråga efter era bästa tips på olika typer av sålådor och liknande, jag tänker mest på "man tager vad man haver"-principen, alltså inte sådant som man kan köpa färdigt för ändamålet.

Kom med dina egna idéer eller sådant du har hört och sett andra använda sig av! Gärna både det man lägger jorden och fröerna i och det som man sedan ställer alla miljarder små krukor på. Klassiker och nymodigheter - allt välkomnas!

Här kommer mina tips:

Så-/omskolningskrukor - det man sår i eller sedan planterar om i:
Mjölkkartonger
Kesoburkar
Konservburkar

Plantbrickor
- det man ställer krukorna på:
Brödbackar
Champinjonbackar
Kattlådor (väl rengjord, lämpligen biggrin.gif )
Ugnsplåtar
DykUnderYtan
Jag sparar alla plastlådor från t ex storpack köttfärs. Antingen bredsår jag i dem eller använder dem som krukfat. Lådor från tomater, vindruvor osv spar jag också och sår i eller vänder upp och ner och använder som lock (med ventilation) om jag bredsår i annan burk.

När jag sår t ex luktärt sår jag dem i toapappersrullar som jag radar upp i antingen köttfärslådorna eller i godislådor.

Kom på en grej till. IKEA har stora halv genomskinliga låga backar (hade i allafall), de använde jag förra året till att ställa alla krukor med omskolade tomater och chili.
skogstroll
jag är så slösaktig att jag kör torvbriketter som jag tycker är toppen, i lådor av olika slag. Sambon älskar kakor och sånt smask så det blir en del. Har hela förrådet fullt med kakburkar sweatingbullets.gif om jag kunde ta mig in där vill säga för en stor snödriva...

Nu kanske det börjar smälta bort lite så man kan ta sig både in i skjul och i växthus biggrin.gif
Nettan8
Jag kör oxå mest med `man tager vad man haver´.
Glassburkar, godisburkar, vindruvor o tomat askar, perfekta som små växthus, toarullar m,m. Förra året va jag på loppisen o storhandla gamla fika brickor som jag har undertill, även gamla plåtar fungerar perfekt.
flouee
Godislådor: en som man gör hål i och som man stoppar i en annan (hel) för att fånga upp vattnet, sedan gör man hål i locket och vips har man ett perfekt litet växthus smile.gif
Peztis
Fikabrickor måste ju vara jättebra, man skulle ha ett sådant där ställ också! Undrar vad de skulle säga om man drog i väg med det! Ni får tillbaka det i höst! biggrin.gif

Brorsan var precis här med lite champinjonlådor, han skulle leta efter fler.
EKLO
Det där med brödbackar och champinjonlådor - har ni dem för att transportera dem i när man ska avhärda, eller till vad?
Peztis
Jag har ställt småkrukor i dem med ett lager plastpåse under i väntan på att det ska gro. Dessa står nu under extrabelysning i rumsvärme. När det är omplanterat i större krukor så kan jag ställa backarna i källaren under extrabelysningen där.

När det sedan är dags för avhärdning el ut på altan eller in i växthuset så är det enklare med backarna är en massa småkrukor...
gnon49
Använder till största delen mjölkkartonger och frigolit som kött är förpackat i. Bara att slänga när plantorna skall i jord.
ingrid fuxwall
För några år sedan köpte jag på mig en massa krukor, ångrar jag inte. Tvättar dem och återanvänder i det oändliga.

Sedan gjorde jag mig vän med personalen på en affär och har fått mängder av champinjonlådor.

I botten lägger jag plast - en 50 liters jordsäck räcker till fyra champinjonlådor. Man kan använda plastsäck på rulle också men plasten i jordpåsar är väldigt mycket bättre.

Sedan fjäskade jag med personalen på en stor plantaffär och fick köpa deras duk som håller vätska, blev mycket billigare än att köpa förpackad.

Plasten och duken har jag hängt upp på min torkvinda och låter moder natur tvätta och torka och sedan återanvänds det - i år för tredje året.

I varje champinjonlåda får jag plats med 15 krukor och sedan ställer jag dessa lådor under lysrören och sedan när snön försvinner och det blir bättre väder så bär jag ut lådorna under dagtid.

Självfallet kan man använda mjölkpaket och annat om man först gör hål i botten, det gjorde jag innan alla dessa krukor kom in i mitt liv.
Peztis
Fjäsk lönar sig ibland! biggrin.gif
blomkronan
Mjölkkartongen... har bett grannarna om hjälp giggle.gif dom kommer med en kasse ibland tummenupp.gif
Det kommer gå åt många... till mina tomater och paprikor.

Mitt tips får bli den stora krukan sen...
Jag tog en ikea kasse den blå för 5:- den rymmer 70 liter jord, förra året satte jag tre planter i varje men jag tror nog man kan sätta fyra tomatplanter i varje, två gurkor fick växa i en kasse. Jag förstärkte kassen med en träram som jag häfta fast, ramen byggde jag något mindre än kassens öppning, då jag fyllde på med jord blev ramen liggande på jorden, så den höll sig uppe. Kassen drinerar sig själv... Tar mindre plats oxå än om man skulle ta tre 20 liters hinkar till samma mängd tomater.
Man kan förstås odla andra grönsaker oxå i dom "minipallkrage" dom är lätta att flytta på oxå om man skulle behöva smile.gif

[attachment=47903:DSC01981.JPG]
Rosmarin
CITAT (blomkronan @ 09-03-2010, 09:35) *
Mjölkkartongen... har bett grannarna om hjälp giggle.gif dom kommer med en kasse ibland tummenupp.gif
Det kommer gå åt många... till mina tomater och paprikor.

Mitt tips får bli den stora krukan sen...
........

[attachment=47903:DSC01981.JPG]

bravo.gif Detta var ju en jättebra idé!!! tummenupp.gif
DykUnderYtan
Vilka fantastiska idéer du har Mari! biggrin.gif
Peztis
Du har alltså inga sidor, det är bata en ram som ligget överst och håller öppningens form?

Smart!
mino
I år blev jag lite desperat eftersom jag hade ont om brickor att ställa på och hittade till sist två lådor från kylskåpet, sådana man kan lägga grönsaker i och som inte används. Det blev luftigt och bra i dem och hanterbar storlek, de är dessutom genomskinliga vilket inte alla plastbackar är. Eftersom de är så höga kan de dessutom stå lite snett ovanpå varandra i fönstret, tar mindre plats.
Östh
Många bra förslag i tråden. tummenupp.gif Än så länge ägnar jag mig mest åt att förgro div frö och har då haft jätte bra användning av förpackning av Struvor fr Stratos. Ångrar nu bara att jag inte köpte fler runt julen.
Såväl underdelen som överdelen går att nyttja både enskilt el gemensamt. Struvförpackningen är ett perfekt drivhus. Köp på er Struvor nästa jul, jag kommer att göra det. yes.gif
Anne-Britt
Bra tips allihop! Ska kanske köpa några IKEA-kassar till växthuset..

Själv brukar jag rulla ihop en remsa tidningspapper och trycka till i botten så att "krukan" står när man fyllt med jord. När man ska plantera ut tar man hela och sätter ner. Pappret löser upp sig och försvinner och man slipper tvätta småkrukor och kan återanvända tidningar och reklam. Enkelt, billigt och miljövänligt.

Information wants to be free[size="1"][/size]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon