Åsa Sthlm-Roslagen
Hej! Efter att jag plockat in mina odlingar som varit ute under vintern har vissa perenner nu börjat titta upp! Min fråga är nu hur gör ni sedan med era perenner? Låter ni dem forsätta att växa i rumstemperatur eller låter ni dem stå svalare? Jag har ingen tillgång till växthus eller liknade utan de kallaste rum jag har är badrummet som det är ca 15 grader i, viss möjlighet till extra ljus finns men fönstret ligger i österläge och är inte så stort.

Hjärtligt tacksam för all hjälp jag kan få!
MVH// Åsa
octachoron
När jag sår perenner gör jag på två olika sätt.
  1. Sådd inomhus.
    Sådden sker på vanligt vis, EJ stratifiering, och första tillväxten sker under extrabelysning. Utplantering sker under sommaren av de förhoppningsvis stora plantorna.
  2. Vintersådd utomhus.
    Fröna sås i väldränerad plastlåda och får en stratifiering under snön. När de gror låter jag dem stå kvar i lådan stegvis allt mera utsatta för fria luften och få en naturlig avhärdning utomhus. Jag plockar inte in dem överhuvudtaget för då har jag tillräckligt med andra sådder inomhus. De blir lite senare än de som gror inomhus men kommer snart i fatt.
Åsa Sthlm-Roslagen
Tack för svar, då får mina plantor som kommit upp stå kvar inne under extra beslysning, men jag låter de frön som är kvar ute på balkongen stå kvar och får börja leva sina liv efter vädretsmakter.
Tack igen, alltid bra att få höra av de personer som har erfarenhet!
Rosmarin
När det börjar gro i de krukor som jag har ute brukar jag ta in dem. Små små plantor kan lätt stryka med om temperaturen sjunker under nollan vid ett senare tillfälle...
Eva 33c
CITAT (Rosmarin @ 09-03-2010, 10:07) *
När det börjar gro i de krukor som jag har ute brukar jag ta in dem. Små små plantor kan lätt stryka med om temperaturen sjunker under nollan vid ett senare tillfälle...

Jag tar aldrig in det som grott ute, har absolut inte plats med tanke på att jag ofta sår omkring 200 sorter per år. Det händer sällan (men har hänt med någon Dryas, fjällsippa, tror jag) att något gror så tidigt att det sen fryser bort vid bakslag i vädret. För att undvika detta ser jag till att mina utesådder står skuggigt. En liten kruka med jord värms ju upp rätt fort (till skillnad från marken) av några dagars sol och kan lura fröerna att gro för tidigt.
Men i de fall små groddar frusit bort så har det visat sig att inte alla fröer grodde i första vändan utan det kom nya omgångar med groddar senare på våren.
Perenner som gror ute är också generellt sett betydligt tåligare mot låga temperaturer än de som grott inne. Några minusgrader brukar de faktiskt klara.
Bassam
Hej

Men Vi kan anpassa växter som gror inne , genom atta skydda dom första 2 till 3 veckor ut. .

H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon