Full version: Terrassea
LasseB
Jag provar här för det handlar ju på sätt och vis om att bygga.

Har en tomt som lutar lite och har funderingar på att terrassera framsidan.
Det är ca 20 meter mellan hus och väg höjdskillnad på 2,5 - 3 meter sträckan kanske är 13 meter.
Jag har inte för avsikt att gräva ut för att mura eller gjuta utan tar den enkla vägen via större stenar och torvblock.
Vill höra med er som har gjort något liknande dels vad ni anser om arbetsomfånget på jobber dels hur ni skulle göra det hela.
EKLO
Lite har jag allt terrasserat, eftersom jag hela tiden spettar/gräver upp nya små land att odla i, och det sker ofta i en sluttning (naturtomt). Jag skulle säga att den stora grejen är hur mycket sten och rötter det är i backen. Det är jobbigt att spetta sten, men är det gott om varan så har man liksom terrasseringskanten klar - man samlar stenen, och lägger den som kant. Funkar mycket bra tycker jag.

Där jag inte haft så mkt sten har jag gjort kanten av gamla brädor som jag spikat ihop med småstolpar ner i backen.

Men det handlar inte om de stora ytor du pratar om här. Grannen däremot har gjort ett projekt liknande ditt (till ytan) - hon hade mängder av sten i backen och kunde använda dem till kanter. Hon ville ha breda, släta gräsytor - efter några somrars slit hade hon lyckats och plötsligt blev tomten möjlig att ha långbord på och allt möjligt.

Kort sagt: Klart det går, men jobbigt är det, fast kul!
Peztis
Det finns ju även sådana där burar med stenar man kan ställa på plats.

Du menar alltså att det är två-tre meters höjdskillnad? Det är ju rätt mycket om du gör det i "ett svep". Har du tänkt göra fler terrasseringar eller en enda nivåskillnad?

Är planen att få så stora ytor som möjligt eller göra något av ytan bara?

Hur kommer du att ta dig emellan de olika nivåerna? En trappa? Du skulle ju kunna göra två terrasser med en gångväg utmed, om du förstår hur jag menar.

Ursäkta frågorna, men jag blir lite nyfiken. smile.gif Det är så roligt med alla projekt folk har.
LasseB
Peztis (och alla andra) jag tycker nog att diskutionen/idé utbytet är lite roligare än bara fråga-svar trådarna

Från huset räknat så vill vi ha en liten uteplats för varma dagar/frukost/fika. Vill sedan ha ett ordnat lummit virrvarr av rabatter vattenspegel och gångar mellan och med höjdskillnader Tänkte att det ska bli tre nivåer
Det kommer inte att bli helt vågräta men nästan. Har dessvärre inte en aning om det finns sten i marken, rötter från björkarna som står i nedre delen slipper jag nog

Ser ut som om jag har de närmaste årens arbetsuppgift framför mig. Skjutton också att pensionstiden ligger så långt bort jag har inte tid att arbeta känner jag
Bassam
Hej

När kroppen röra sig bra så hälsan blir bra.

H:Bassam
Peztis
CITAT (LasseB @ 09-03-2010, 15:08) *
Peztis (och alla andra) jag tycker nog att diskutionen/idé utbytet är lite roligare än bara fråga-svar trådarna
...
Ser ut som om jag har de närmaste årens arbetsuppgift framför mig. Skjutton också att pensionstiden ligger så långt bort jag har inte tid att arbeta känner jag

Vad bra, det är verkligen skoj med att få idéer och inspiration. Man fastnar så lätt i ett sätt att tänka och då är det bra med lite tankar från andra, saker man inte ens tänkt på.

Du får göra som jag! Gör dig själv arbetslös, eller i alla fall arbetsbefriad under lång uppsägning. Tyvärr lyckades jag pricka in den under vinterhalvåret så nu får jag väl ta och hitta på något så jag kan lägga pengar på trädgården (och kanske lite mat...).
LasseB
Nja nu är det ju så att jag tycket att mitt jobb är skitkul, även om trädgård är roligare, så på sätt och vis vill jag inte bli av med jobbet
Det här är faktiskt första jobbet i livet , och garanterat det sista med tanke på min ålder, som jag kan komma hem från med ett stort leende på läpparna, varje dag.

Bassam du har så rätt så rätt
Sollan A
Som tur är kan vi se fram mot låååånga ljusa sommarkvällar när man får påta runt i trädgården... bravo.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon