Full version: Har ni sett dem?
Frideborg
Funderar om de små raringarna har överlevt vintern.
Det är tydligen delade meningar ang.snön och kylan.En del menar att kylan tar kål
på mördarsniglarna.
En del menar att snön skyddar dem.
Så jag undrar har ni sett några ännu?
Mvh Frideborg
DykUnderYtan
Inte en snigel i sikte... men så har vi ju också ca 70 cm snö kvar... tongue.gif
Blomstertanten
Med all snö som ligger här nu så lär det dröja ett tag innan man ser några mördarsniglar tongue.gif För trots plusgrader i dag och trots att det är som en vårflod från taken, så ligger snön meterdjup på sina ställen.

Men tyvär är det ju så att snön isolerar inte bara känsliga växter utan även en del oönskade småkryp som mördarsniglar, fästingar och liljebaggar. angry.gif
gnon49
Tack o lov har jag inga mördarsniglar på tomten, än i alla. Förr eller senare hittar dom väl hit också. Tror jag såg två sniglar på hela förra sommaren, och dom var svarta.Men liljebaggar har jag. Där gäller att vara alert och snabb om man skall ta dom.
theseraphim
myrr d är dynamit mot liljebaggarna men mot sniglarna laddar jag bössan med 4.5mm bly.....
eugenia
Man hoppas ju att kylan som har hållit i sig så länge ska ta död på många. Å andra sidan, all snön när den smälter kommer att göra att vår och försommar blir fuktig, vilket gynnar sniglar. Här brukar vårarna vara rätt torra annars.
Frideborg
Uj!
Dessa sniglar.Skall bli spännande och se.
Men det är ju bara att vänta tills man ser dem.
Men Skåne är ju inne på andra vårveckan hur ser det ut där med de små liven?
mvh Frideborg
Myosotis
CITAT (Frideborg @ 09-03-2010, 09:03) *
...Men Skåne är ju inne på andra vårveckan hur ser det ut där med de små liven?

ääh... va? Här i Skåne är det bara några nätter sen det var -20°, och det är fortfarande nästan 3 dm snö. Nu har jag som tur är inga mördarsniglar här, men det lär dröja innan de vaknar! Hörde just på radion igen att fästingarna mår gott under snön, detsamma gäller väl sniglar har jag förstått. Så tyvärr tror jag inte att de har decimerats.
Simplicity
Jag tror inte att mördarsniglarna slagit sig ner här i Dalarna än... Rätta mig om jag har fel, men jag har inte haft några problem med dem...

Däremot brukar sorkarna gräva lite tunnlar i gräsmattan närmast skogen de år snön ligger tjock, så det är jag inställd på att få snygga till efter dem.
Frideborg
Hej!
Vad det låter bra att du inte har några mördarsniglar.
Men du har sorkar.
Läste någonstans att hönsgödsel i sorkhålen skall vara bra för att
få iväg dem.
Mvh Frideborg
mojan
Jag tror att mördarsniglar är odödliga. -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif
ingrid fuxwall
CITAT (mojan @ 09-03-2010, 20:57) *
Jag tror att mördarsniglar är odödliga. -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif -cry-.gif

Tror jag också men är man ihärdig så kan man få en balans i bedrövelsen
Meriona
Är det inte konstigt egentligen att det inte blivit en affärsidé ännu, med snigelutrotning?

Kan man kanske få avdrag för hushållsnära tjänster? unsure.gif
skogstroll
stygga sniglar... sad.gif själv har jag inga mördar- men däremot VÄLDIGT hungriga snäckor... skulle kunna starta en escargot-restaurang g.gif synd man inte gillar sånt käk....
hallojjj
Jag planerar att ställa ut skålar med öl, såfort snön försvunnit. Alla sorters sniglar dränker sig där. tummenupp.gif
ingrid fuxwall
Sniglarna ska ju också leva - men inte hemma hos mig flirting.gif
Frideborg
Är helt inne på den tanken oxå.
mvh Frideborg
4:an
Snigelrapport från Malmö....hittade idag 2 st mördarsnigel babysar i koloniträdgården...omisskännliga mördarsniglar....tyvärr!!! thumbdown.gif
Frideborg
Oj 4.an!
Vad trist.Trodde att den stränga vintern skulle haft kål på dem.
mvh Frideborg
lilla_tweety

Är de små ....... redan på gång? Trodde vi skulle vara skonade lite till. Då är det dags att börja inspektera morgon o kväll redan. Skrev precis en ny tråd i forumet under Skadedjur där jag undrade när de små liven börjar vakna, men här fick jag svar på min fråga.
(Bor strax utanför Malmö)

CITAT (4:an @ 21-03-2010, 21:13) *
Snigelrapport från Malmö....hittade idag 2 st mördarsnigel babysar i koloniträdgården...omisskännliga mördarsniglar....tyvärr!!! thumbdown.gif

PeterDeleter
Usch påminn mig inte om eländet.

Men jag hade en idé som damen dock inte godkännde. Jag har sett dom älskar tagetes så tänkte ge bort massa tagetes till grannarna runt om. Blir dom ju glada få blommor tills dom upptäcker att alla mördarsniglar är hos dom och inte hos mig iofs.......
Frideborg
Eftersom de gillar Tagetes så kanske det kan vara
bra att ha blomman till dem.
Så vet man var man skall leta efter de små liven.
Burr!
mvh Frideborg
bear

Snigelfälla manuell 003.jpg

Vi gör så här: skapat gömställen under den de fuktiga masonitskivorna som vi kollar under....sniglarna sätter sig fast på skivorna där det då är lätt att upptäcka dem även de minsta exemplaren. Problemet är ju att med blotta ögat SE de minsta nu på våren som ger upphov till de vuxna sniglarna vi ser med lätthet senare i sommar. Vi tycker det fungerar bra och framförallt slipper vi köpa och använda dyra gifter. Inte speciellt snyggt kanske men det fungerar och skivorna syns mindre och mindre när marktäckarna växer upp senare på våren....
Frideborg
Det här var en bra ide oxå.
Den tar jag efter.
Så kan man ju ha Tagetes i närheten så de små liven kommer dit.
Praktiskt med handtaget.
mvh Frideborg
skogstroll
jag brukar ha mer problem med snäckor...
Geranium
Klippte 7 st förra söndagen här i Skåne. De hade inte frusit ihjäl tyvärr. thumbdown.gif
Frideborg
Uj det bådar inte gott!
Skall ut nu och kolla för första gången i år.
mvh Frideborg
Wilmer
Snigelrapport från Vänersborg; Slarviga jag hade gamla lakan som blåste ner innan snön (dahliatäcken..). Nu skulle de lyftas upp, torkas för höstens dahliatäckning. Små bruna 0,5 - 1 cm sniglar ÖVERALLT på lakanen. Jahapp, då var det kört igen -cry-.gif Ingen avmattning här inte. Krig ranting.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon