Full version: hur många sår ni?
Malin_MeL
hur många extra sår ni?

iår ville jag ha en tomatplanta av varje sort jag valt och samma med chili, men att bara så en...det gör inte jag... så jag har minst två av varje sort ändå.
först tänker jag att "tänk om de inte gror", sen "tänk om de inte överlever", sen står jag där med ett proppfullt växthus smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Utav sånt jag förkultiverar brukar det ju bli någon planta extra kanske 2 ifall det är en växt jag verkligen inte vill bli utan (mycket av det jag odlar kan man inte hitta i vanliga trädgårdsbutiken) man kan ju ge bort ifall det blir för många, jag slänger dock en hel del småplantor, speciellt ifall det är småfröiga sorter där sår man ofta mer än man tror och man kan ju inte spara allt.
Platinum
Tomater sår jag två fröer i varje kruka, den som växer på starkast behåller jag...så vill jag ha två plantor sår jag fyra fröer.

Chilis däremot sår jag alltid massor av, de jag inte får plats för när de vuxit till sig ger jag bort.
Meriona
CITAT (Platinum @ 08-03-2010, 17:30) *
Tomater sår jag två fröer i varje kruka, den som växer på starkast behåller jag...så vill jag ha två plantor sår jag fyra fröer.

Chilis däremot sår jag alltid massor av, de jag inte får plats för när de vuxit till sig ger jag bort.

Så tänkte jag också göra om nu mina frön tar sig, det som jag inte själv har plats med blir en trevlig present till någon. smile.gif
Peztis
Jag sår alldeles för mycket av allt... rätt och slätt!
Rosmarin
Av grönsaksfrörna sår jag några fler än vad jag vill ha. Ibland så mycket som dubbla mängden om det är frön som jag inte känner till sedan innan, eller är osäker på hur stor grobarheten är av någon annan anledning. Brukar ibland ha för många plantor i slutändan. duh.gif Men vill ju inte att det ska bli för få heller. Förra året hade jag tomatfröer som jag hade samlat in själv och visste inte riktigt hur de skulle gro...Det blev närmare 200 tomatplantor giggle.gif varav jag planterade hälften och gav bort hälften. Folk blir glada. smile.gif I år har jag bestämt mig för att begränsa sådderna och har av tomaterna t.ex sått önskat antal +2 eller 3 frön extra. För om det är samma grobarhet som förra året så... a0a.gif

Meriona
Ojdå 200 tomatplantor! fear.gif d010.gif

Vilket sjå du måste haft!
skogstroll
sår alldeles för mycket, tänkte ge bort lite chilisar på jobbet och till andra behövande. Blev lite mycket whistling.gif
Simplicity
Uhh... Jag har inte kommit igång med sådden riktigt än eftesom det dröjer innan jag kan planera ut. Det brukar dock bli ganska mycket. Jag sår ofta hela fröpåsen, eftersom jag inte vill behöva spara den, och det blir alltid för mycket plantor. Slänger de svagaste vid omskolningen, oftast. Fönstren och golvet nedanför brukar vara fulla av lådor, krukor och byttor framemot maj.

Just nu är fönstren fulla med planterade skott efter att jag har planerat om och skurit ner krukväxterna. Massor av pelargonskott blev det och jag glömde att märka dem med vilken sort det är. Det får bli en överraskning!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon