Full version: Scarman
susehn
I dag anlände första paketet av alla mina beställningar, tack o lov var 2 sorter slut, så nu är vårbeställningarna nere i 37 st. Knepigt att veta var man ska sätta dem just nu, med snödrivor i 1½m klassen...
Jag jordslog dem och la dem på kallvinden med 2 lager täckväv, låter det ok?

Nåja, frågan var om nån har erfarenhet av Scarman´s rosor, jag har nämligen beställt flera av dem och är nyfiken på hur de har skött sig och förstås hur de har klarat sig?
Kajsa
Var har du beställt rosorna ifrån ? Har aldrig haft en ros från Scarman, läste att det finns en tysk rosförädlare som heter John Scarman är det hans rosor ? Help me find hade 4 st rosor av honom, du får berätta vilka du valt.
Håller tummarna att dom klarar sig på vinden är det bara svalt och dom vilar ska det väl gå fram till våren tills du kan gräva ner dom i trädgården.
Greta i Österbotten
Har du redan fått rosor!!!?Hjälp!Hoppas att de rosor vi beställde tillsammans håller tidtabellen ,alltså någongång islutet av mars,gärna senare ,speciellt efter en sådan vargavinter som vi nu haft.Själv har jag väldigt dålig koll på mina beställningar eftersom flera av dem inte blivit bekräftade.Antingen har jag en massa rosor som ska planteras i vår eller så ganska måttligt och då uppstår ett delikat problem......jag måste ju beställa fler rosor ! giggle.gif
Ezereht
Det är två meter snö utanför dörren... Så inga rosor än här!

(fast bara nånstans kring metern runt övriga huset ungefär).
renate
Inga rosbeställningar här heller,känns inte relevant ännu.Jag åker till plantskolor senare och köper tror jag.
susehn
Jo, det är den tyska John Scarman jag menar! Han har ju fått fram massor med vackra rosor, hur fick du fram bara 4 st, Kajsa? Jag beställde Old Gold, Border Queen, Scarman´s Velvet China, Vino, Zahra och så de som inte var tillgängliga just nu Jean-Jaques Voirol och Burgundy Rambler. De är förvisso ganska dyra, men som sagt, mycket vackra! Ska bli spännande att se hur det går (om de nu ens överlever tills jag får dem planterade alltså!!). De är beställda från www.Landhaus-Ettenbuehl.de, verkar för övrigt vara ett underbart resmål.....
De har andra rosor också, beställde bla en ny Souvenir de dr Jamain och Windrush.

Ja du, Greta, jag hoppas också att vår sambeställning tar GOOOD tid på sig, känns lite kymigt att hysa känsliga rosor just nu.....ska du ha nåt från Floralinnea, förresten?? Farliga lockelser på dessa sidor i dessa tider!!

Kajsa! Fick du förresten nån bekräftelse när du beställde Wildrugosorna?? Jag fick ingen och hoppas nästan mellan varven att beställningen misslyckades....nääääää, DET gör jag väl ändå inte???? Eller.....?
Greta i Österbotten
Nu ska jag ta det lugnt ,åtminstone en tid,och se hur det går med mina rosbeställningar.T o m höstbeställningarna är redan gjorda från Matti och Hongiston taimisto.Flora Linnea är frestande men inte aktuellt just nu.
Kajsa
suseh, jag skrev bara in Scarman på Help me find/rosor och då kom det upp fyra olika. På Aot/Rosforum gick vi ihop en grupp och köpte rugosa rosor från Tyskland i vår, det vågade jag bara för det var rugosa rosor.

Från Flora Linnea fick jag en bekräftelse på min beställnig samma dag. Om du inte fick det kanske något blev fel ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon