Jentukka
Min kompis ska ha vård som tema i sin skolarbeta som hon ska göra tillsammans men barn i ålder 7.
Hon tänkte plantera fröer av samma växt och sen ta bort olika saker till ex sol, vatten osv får att visa hur det påverkar plantan. Men hon har tid bara 4 veckor så nu behöver vi tips på snabbväxande växter som hon kan använda.
Ingrid Zon3
Nu kommer jag vara en riktig tråkmåns men såna experiment är rätt värdelösa. OK utan ljus och eller vatten kanske man kan påvisa nåt men handlar det om näringsämnen så läs här först.
Bassam
Hej

Jag tycker båättre om ni anväder små växter i stället för att frö behöver minst 2 till 3 veckor för matt visa sig med hjärt bladen men karaktär blad behöver mera .

Obs ni kan köpa krukor kryddor från vanliga affären .

H:Bassam
Peztis
Håller med Bassam där, det är ganska kort tid. Visserligen finns det ju saker som kommer upp väldigt fort. Krasse skulle jag nog i så fall tipsa om, det gror på någon dag, efter en vecka är det ju "ätfärdigt" men växer sig sedan vidare till en stor tufs.

När ska experimentet börja? Kan hon starta med lite sådder nu? Rädisor går ju också fort men jag är osäker på hur det går att odla detta inomhus. Klart att det går men...

OK, nu har jag läst länken som Ingrid gav, krasse var visst ingen bra idé! biggrin.gif

Som sagt, om tid finns så skulle jag föreslå att hon driver upp tomatplantor och när de vuxit till sig så kan experimentet påbörjas.
Jag sådde bl a bifftomat för en vecka sedan och de är ca 5 cm höga nu, karaktärsbladen är på g. Så de kan ju gå fort. Olika tomatsorter tar dock lite olika tid på sig.
Maggan H
Blomman för dagen eller någon bönsort, båda växer snabbt efter groning.
Jentukka
CITAT (Peztis @ 09-03-2010, 20:20) *
När ska experimentet börja? Kan hon starta med lite sådder nu? Rädisor går ju också fort men jag är osäker på hur det går att odla detta inomhus. Klart att det går men...

Tror att det ska börjas om en månad.

Iden var att det skulle vara roligare för barn om de får vara med direkt från början och själv plantera frön.

Men ska vidarebefordra era tips Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon