Full version: Jordgubbar+slänt
Eva-Helene
På tomten finns en stoooor slänt som jag tänker odla lite olika växter i. Någon här som har provat att odla jordgubbar i en slänt? Tips och råd emottages tacksamt!

[attachment=47918:DSC00732.JPG]

Slänten ifråga wub.gif
Bassam
Hej

Varför inte du kan göra .

H:Bassam
ingrid fuxwall
Har ingen erfarehet av att odla jordgubbar i slänt men har en slänt med smultron och där växer det bra
EKLO
Det tror jag absolut funkar - varför inte? Men frågan är väl snarast hur stor del av dagen den där kraftiga skuggan ligger över slänten, för jordgubbar vill ju lapa sol för att bli goda...
Peztis
Visst funkar det utmärkt med slänt men jag skulle nog försöka terrassera upp den på något sätt. Allra helst så att det finns något vettigt att stå på när jordgubbarna ska skördas och rensas.
Och så blir du av med gräsmattan för det är bara pezt att klippa i backar!!!

Håller dock med om frågetecknet kring sol/skugga. Det ser ju ut att vara mindre skugga högst upp, du kanske kan börja där och se hur det går. Om du trivs med arrangemanget så kan du ju sätta annat längre ned.
Ivanagueli
Detta hittade jag på Biolan

"Det idealiska stället för ett jordgubbsland är en vindskyddad sluttning med fuktig mulljord. Jordgubbar tål inte stående vatten, så man ska undvika sänkor och styva jordar. Jordgubbe trivs också i åsar, som snabbt värms upp på våren. På växtplatsen får inte finnas fleråriga ogräs."

http://www.biolan.fi/svenska/default3.asp?active_page_id=182
Eva-Helene
Tack så mycket för era svar! Tanken om att terrassera har jag haft ett tag...få se hur jag lyckas med det. Under slänten är det en rejäl och "urgammal" jordkällare, så jag tvekar om att göra jorden bar på någon stor yta. Gubbarna kommer att hamna på den bortre halvan av slänten iaf.

Apropå skuggorna, så är dom från två rejäla granar som ska tas ned nu i vår. Dom värmer gott en stund nästa vinter giggle.gif
Aqvakul
Lycka till med ditt jordgubbsland! Får gubbarna sol och inte för blött om fötterna så kommer de att trivas jättebra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon