ingrids
10-03-2010, 08:48
Bokus har satt leveransdatum vecka 14 på denna bok av Lars Krantz om Wij Trädgårdar i Ockelbo. Jag har lagt en förhandsbeställning på Bokus eftersom jag tror att jag kommer att ha väldigt svårt att bli besviken över en sådan bok

Återkommer nog med en recension sisådär 8 timmar efter det att jag har fått den ...
Har hört ett föredrag av Lars Krantz i detta ämne.
Han är fantastisk, så det blir nog en bok att se fram emot.
salikons
11-03-2010, 16:05
ser fram emot rescensionen
ingrids
11-04-2010, 11:38
Skam att sägandes blev boken liggande i några dar fram till i morse - men med undantag för lappandet av ett par jeans - har jag sträckläst den. Det här är en inspirationsbok skriven av en kunnig visionär och trädgårdsfilosof. I idén och bakgrunden till Rosenträdgården flikas in handfasta beskrivningar av hur platsen beretts och jorden blandats. Och det är zon 5! Efter att ha läst böcker såsom "Trädgård i kallt klimat" som är mer eller mindre genompraktiska är det helt underbart att läsa om Wij och hur en hel bygd blivit inblandad i att utforska odlings- och skönhetsmöjligheterna i ett kallt landskap. Jag önskar att även min trädgård låg omgiven av en medvetet inkorporerat jordbrukslandskap.
Jag vill fara till Ockelbo igen.
Jag vill ut och gräva nu, men hindras av i och för sig krympande fast ännu mäktiga drivor. Jag är inspirerad. Jag har fått flera zon 5 anpassade trädgårdstips. Jag är stärkt i min övertygelse om att tallar kan vara hur coola som helst använda på rätt sätt. Jag är glad att boken är tryckt på matt papper så att den kan följa med mig ut i solskenet när det är dags att sitta ute i solskenet utan att jag får ögonen fulla med reflexer. Rekommenderar boken till alla som vill läsa om förverkligandet av egentligen fullständigt vansinniga trädgårdsdrömmar.
Nu ska jag ut på vårpromenad och njuta av solreflexerna från snön.
mamamaggan
11-04-2010, 13:31
Har varit där ett par gånger men blev skam till sägandes inte ett dugg imponerad. Lars är säkert en bra visionär och författare av trädgårdsböcker men jag blev som sagt inte imponerad av trädgården.
Ezereht
18-04-2010, 10:39
Jag hade tänkt fara dit i sommar. Jag odlar också lite rosor i zon 5

Såg att boken skulle komma och tänkte att det nog är roligare att gå runt där när man vet mer om vad som är gjort.
ingrids
18-04-2010, 16:38
Det är mycket därför jag vill dit igen - nu när jag vet mer om tankarna bakom (inte avis alls *host*). Gissar att du tänker tajma in när rosorna blommar, vi var där lite senare när köksträdgården var som praktfullast så jag har ännu inte sett rosengården i sin ymnigaste blom ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.