|
skogstroll
10-03-2010, 11:30
Tillochmeddegavupp...
Alexander-VG-zon3
10-03-2010, 11:48
finns där en sida för de som skriver ihop ord som inte ska vara ihop?
Myosotis
10-03-2010, 13:26
CITAT (flaxss @ 10-03-2010, 11:48)  finns där en sida för de som skriver ihop ord som inte ska vara ihop? Synd att de la ner siten, jag var medlem där.
Jag kan rekommendera avigsidan.com till er som inte hittat dit ännu, där finns massor av kul.
Det finns ett inlägg här på småprat startad idag på fm som jag var tvungen att läsa om rubriken några gånger (vågar inte skriva vilket dock för man ska väl inte hänga ut folk  ).
Gossen Ruda
10-03-2010, 15:51
CITAT (Peztis @ 10-03-2010, 15:25)  Det finns ett inlägg här på småprat startad idag på fm som jag var tvungen att läsa om rubriken några gånger (vågar inte skriva vilket dock för man ska väl inte hänga ut folk  ). Är du rädd för att bli mord hotad?
skogstroll
10-03-2010, 16:18
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2010, 15:51)  Är du rädd för att bli mord hotad? 
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2010, 15:51)  Är du rädd för att bli mord hotad?  Klock ren
Gudrun i Göteborg
10-03-2010, 17:21
CITAT (pejori @ 10-03-2010, 16:53)  Klock ren  INSTÄMMER
Gossen Ruda
10-03-2010, 17:27
Nu skall vi dock inte håna skribenten, det ÄR trots allt lätt att råka få dit ett mellan slag.
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2010, 17:27)  Nu skall vi dock inte håna skribenten, det ÄR trots allt lätt att råka få dit ett mellan slag.  Idag har jag ätit lever gryta. Fick jaga den över hela köket ju...
Gudrun i Göteborg
10-03-2010, 17:46
Rekommenderar också avigsidan.com Där i från har jag hämtat: Mjölby kommun i samband med något som, ironiskt nog, benämns "Kunskapsveckan", kommer att anordna ett "Läs & Skriv Forum"
Simplicity
10-03-2010, 18:05
Ja jäsiken... Ibland blir det fel...
CITAT (Simplicity @ 10-03-2010, 18:05)  Ja jäsiken... Ibland blir det fel... Men skojigt är det... http://meritwager.wordpress.com/2010/02/20...nska-tidningar/
Myosotis
10-03-2010, 20:05
CITAT (pejori @ 10-03-2010, 17:57)  Sitter och skrattar högt för mig själv trots att jag kände till en del av dem sen innan.
[attachment=47963:asgarvande_smilis.gif]
Ohh, så mycket tokigt det var här i kväll. Behövs efter att ha sett Fuskbyggarna på TV 4.
Ingen som skrattar åt att man ska ha fisk i stop...?  Och när vi nu ändå kastar runt lite av varje i glashuset så undrar jag varför en del skriver så många !!! Om man vill ha med ! kanske det räcker med ett? Eller??? Jag bara undrar!!! Ursäkta att jag hamnade helt OT!!!
Ser nu att TS har en hel radda ! i rubriken och vill bara meddela att det inte var just dom som jag undrade över förut.  Bara så ni vet!!!!
CITAT (Berith @ 11-03-2010, 07:06)  Ingen som skrattar åt att man ska ha fisk i stop...? Och när vi nu ändå kastar runt lite av varje i glashuset så undrar jag varför en del skriver så många !!! Om man vill ha med ! kanske det räcker med ett? Eller??? Jag bara undrar!!! Ursäkta att jag hamnade helt OT!!! Det är ett sätt att förstärka ord bara. I cybervärlden, är STORA ORD att skrika. Fler utropstecken o. dyl, är ett mindre "höja rösten" sätt. rättat stavfel, någon har flyttat mina tangenter.
Ja jag tar det också som att personen skriker genom att skriva flera !!! Men personen själv kanske inte menar det så, trots att det ofta kommer efter svar på enkla frågor. ( Stop fanns alltså i en annan rubrik.) Jag uppfattar det alltså som att personen skriker med sina !!! ...
CITAT (Berith @ 11-03-2010, 11:15)  Ja jag tar det också som att personen skriker genom att skriva flera !!! Men personen själv kanske inte menar det så, trots att det ofta kommer efter svar på enkla frågor. ( Stop fanns alltså i en annan rubrik.) Jag uppfattar det alltså som att personen skriker med sina !!! ...  Det var inte stop, jag reagerade på. Det var alla punkterna. En olat jag själv gör ofta och gärna Fler tecken är att skrika, men inte lika högt som stora bokstäver. Mer höja rösten lite och lägga kraft bakom ordet.
Simplicity
11-03-2010, 11:22
CITAT (pejori @ 11-03-2010, 11:05)  Det är ett sätt att förstärka ord bara. I cybervälfen, är STORA ORD att skrika. Fler utropstecken o. dyl, är ett mindre "höja rösten" sätt.  Jupps... Å mina punkter betecknar eftertänksamhet eller tvekan. Men det finns stilistiska regler även för sånt. Antingen skriver man ett utropstecken, frågetecken eller en punkt eller så skriver man tre i rad. Inte två, inte fyra. De som vill förstärka ytterligare skriver fem eller fler i rad. Det är ju först då man kan reglerna som man kan bryta emot dem så att det blir ironi... Å sen kan det så klart bli slarvfel..
Just flera ... Gör jag helt automatiskt och det finns ingen som helst tanke bakom. Något jag "lagt mej till med" när jag är på nätet och skriver "fritt" Där emot, skriver jag aldrig oxå eller sådant, då dessa förkortningar förstör språket. (tycker jag personligen)
När jag skriver ...? är det som en liten undran. Utan ? blir punkterna som en liten lugnare avslutning på meningen...
Hade ingen aning om att det fanns regler för/mot !! och/eller !!!!
Jag har varit en riktig språkpolis, men sen jag själv skriver fler och fler fel för att fingrarna inte gör som jag vill, så bryr jag mig mindre och mindre om andras fel. Att min text är relativt felfri beror på att jag dels har stavningskontrollen på och att jag alltid kontrolläser. Här skriver jagf en text utna att kontrollersa den så frå ni se hur det ska n se ut. Ok, ser att det behövs en översättning... Där ovan står: Här skriver jag en text utan att kontrollera den efter så får ni se hur det kan se ut.
CITAT (Berith @ 11-03-2010, 11:36)  När jag skriver ...? är det som en liten undran. Utan ? blir punkterna som en liten lugnare avslutning på meningen...
/..../ Som en liten eftertänksamhet menar du? Ja det kan ju vara en orsak. Har jag inte tänkt på, faktist, men när du säger det så... Ett litet hm, som slutkläm.
skogstroll
11-03-2010, 12:39
Jag är lite nyfiken på var det står hur många utropstecken respektive frågetecken man får använda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I finskrivet på jobbet skulle jag inte daska till med trettio utropstecken eller ens ett, på mitt jobb skriver man knappt utropstecken alls utom i informella sammanhang. Jag fick en knäpp bara när jag fick en särskrivning för mycket. Det har gått över nu
CITAT (skogstroll @ 11-03-2010, 12:39)  Jag är lite nyfiken på var det står hur många utropstecken respektive frågetecken man får använda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I finskrivet på jobbet skulle jag inte daska till med trettio utropstecken eller ens ett, på mitt jobb skriver man knappt utropstecken alls utom i informella sammanhang. Jag fick en knäpp bara när jag fick en särskrivning för mycket. Det har gått över nu  Vet du, jag har fnissat lite i smyg åt din rubrik, isärskrivna... flåt! Det är säkert helt korrekt, men i mina ögon ser det fel ut.
CITAT (skogstroll @ 11-03-2010, 12:39)  Jag är lite nyfiken på var det står hur många utropstecken respektive frågetecken man får använda !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! I finskrivet på jobbet skulle jag inte daska till med trettio utropstecken eller ens ett, på mitt jobb skriver man knappt utropstecken alls utom i informella sammanhang. Jag fick en knäpp bara när jag fick en särskrivning för mycket. Det har gått över nu  Men jag menade ju inte dina !!!!!! i rubriken!!!!!!!! Det sa jag ju förut!!!!!!!!!!!!!!  Det finns faktiskt andra som också fastnar på !!!!-tangenten!!!! Och som vanligt var jag nyfiken på varför man gör så???? Sen blir jag lite avundsjuk på alla andra som får påpekanden nu!!! Jag vill också veta vad ni retar er på vad jag skriver!!!!!! Eller heter det hur jag skriver....? Blev förresten fyra punkter där - är det en för mycket eller nån för lite??
skogstroll
11-03-2010, 14:26
jag tycker det är ok att stava fel, fastna med fingret mellan tangenterna (fast det gör man ju inte så mycket numera med dagens tangentbord  ) och att använda lite modernt internetspråk . Däremot, när man skriver hyfsat i övrigt men envisas med "isär skrivande" så kan min puls gå upp lite haha
Simplicity
11-03-2010, 15:08
CITAT (skogstroll @ 11-03-2010, 14:26)  jag tycker det är ok att stava fel, fastna med fingret mellan tangenterna (fast det gör man ju inte så mycket numera med dagens tangentbord  ) och att använda lite modernt internetspråk . Däremot, när man skriver hyfsat i övrigt men envisas med "isär skrivande" så kan min puls gå upp lite haha  Jag håller med. Man får faktiskt skriva lite hur man vill på nätet. Nätspråket skiljer sig ju från vanligt skriftspråk. Jag bryr mig inte alls om hur många punkter eller andra tecken man sätter i rad. Ofta utvecklar man efter ett tag sin egen stil när man skriver på nätet i chatter o dyl. Jag har av någon anledning lagt mig till med de eftertänksamma ...-punkterna och fått det påpekat för mig att man ska hålla sig till tre stycken om man vill vara korrekt och det inte ska se slarvigt ut. Men var och en har ju sin egen stil och ingen säger att man inte får ha tio utropstecken i rad. Men då måste man oxå vara medveten om hur det mottas av övriga läsare och hur de uppfattar det man skrivit.
Hur man skriver beror på var man skriver det. På nätet kan man ju inte ge utryck med miner, leenden, suckar osv. Därför tycker jag att det på nätet kan vara befogat med tex !!!!!!!! för att utrycka hur man verkligen känner det. När jag pratar i chatten använder jag ett helt annat skrivspråk än när jag skriver utanför ett forum. I chatten kan jag använda särskrivning av ett långt ord för att det ska vara lättare att läsa. Långa ord blir mer svårlästa i en chatt - tycker jag. Där går det ju ganska fort om man är flera inne.
CITAT (Berith @ 11-03-2010, 13:58)  /.../ Jag vill också veta vad ni retar er på vad jag skriver!!!!!! Eller heter det hur jag skriver....? Blev förresten fyra punkter där - är det en för mycket eller nån för lite??  Är det någon som gör det? Som retar sig alltså. Jag trycker dit några punkter, utan att räkna dom. Visste inte heller att det fanns regler för, hur många man fick ha.
Huggorm
11-03-2010, 17:45
När det gäller utropstecken så har det ju gått inflation i dom. Ett skall räcka för att ge tyngd åt en mening, men eftersom vissa sätter utropstecken efter alla meningar blir dom ju tvungna att använda flera när dom till slut skriver en mening där det passar med utropstecken. CITAT (pejori @ 11-03-2010, 17:40)  Är det någon som gör det? Som retar sig alltså. Jag trycker dit några punkter, utan att räkna dom. Visste inte heller att det fanns regler för, hur många man fick ha.  Inte vet jag om det finns skrivna regler för hur många punkter man får ha, men läser man böcker eller annat med korrekturläst text så ser man att det aldrig används mer än tre punkter på rad. Antingen är det en oskriven regel, eller också är den kanske nedskriven någonstans. Vem har hand om svenska språkets skrivregler? Svenska akademin?
Gossen Ruda
11-03-2010, 17:51
CITAT (Huggorm @ 11-03-2010, 17:45)  Inte vet jag om det finns skrivna regler för hur många punkter man får ha, men läser man böcker eller annat med korrekturläst text så ser man att det aldrig används mer än tre punkter på rad. Antingen är det en oskriven regel, eller också är den kanske nedskriven någonstans. Vem har hand om svenska språkets skrivregler? Svenska akademin? Språkrådet.
Det finns nog olika skrivregler om det gäller internet och verklighet. Tror nätet har egna regler, men vem som bestämmer, har jag ingen aning om. Jag skriver som jag gör. Vardagsspråk med fel och prickar och ett korrektare skrivsätt när det är befogat. Stavningskontroll, gör mej bara förvirrad och osäker, då deras alternativ är vilseledande och ibland frågar "menade du" och då är det samma ord, jag just har skrivit.
CITAT (pejori @ 11-03-2010, 17:52)  Det finns nog olika skrivregler om det gäller internet och verklighet. Tror nätet har egna regler, men vem som bestämmer, har jag ingen aning om. Jag skriver som jag gör. Vardagsspråk med fel och prickar och ett korrektare skrivsätt när det är befogat. Stavningskontroll, gör mej bara förvirrad och osäker, då deras alternativ är vilseledande och ibland frågar "menade du" och då är det samma ord, jag just har skrivit.  Min stavningskontroll frågar inget, den bara rödmarkerar. Sen läser jag och bedömer om ordet är felstavat eller inte. Till exempel rödmarkerar den många ihopskrivna ord fast de ska vara ihopskrivet. Som till exempel just ihopskrivet/na blir rödmarkerat. Därför kanske många särskriver ord för att de litar blint på stavningskontrollen? Den är ju inte så avancerad att den förstår sig på ihopskrivning.
CITAT (Anma @ 11-03-2010, 18:33)  Min stavningskontroll frågar inget, den bara rödmarkerar. Sen läser jag och bedömer om ordet är felstavat eller inte. Till exempel rödmarkerar den många ihopskrivna ord fast de ska vara ihopskrivet. Som till exempel just ihopskrivet/na blir rödmarkerat. Därför kanske många särskriver ord för att de litar blint på stavningskontrollen? Den är ju inte så avancerad att den förstår sig på ihopskrivning. Precis!!! Det är sådant som gör mej förvirrad. Jag vet, att ordet inte ska särskrivas och är rättstavat, och ändå rödmarkerar stavningskontrollen. Som dyslektiker blir jag helvirrig Av det och avstår istället från den kontrollen.
Gossen Ruda
11-03-2010, 19:04
CITAT (pejori @ 11-03-2010, 18:54)  Precis!!! Det är sådant som gör mej förvirrad. Jag vet, att ordet inte ska särskrivas och är rättstavat, och ändå rödmarkerar stavningskontrollen. Som dyslektiker blir jag helvirrig Av det och avstår istället från den kontrollen.  Då är det bara att tala om för stavningskontrollen vad som gäller? Det finns väl en sån funktion.
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2010, 19:04)  Då är det bara att tala om för stavningskontrollen vad som gäller? Det finns väl en sån funktion. Ja. Men att hålla på att tala om för den, att dessa ord finns tar för mycket tid. Använder det bara, när jag skriver myndighetsinlagor.
Anki på Öland
11-03-2010, 20:20
Kan bli lite pinsamt med särskrivningarna också... detta står på vår hundklubbs gästbok - "Håller helt och fullt med Anki super bra" - där hajade jag till och undrade vad 17 hon menade...... var hon oförskämd.... resten av meningen kom på nästa rad - "konferens".... skulle alltså varit ett komma efter Anki (jag hade skrivit ett tidigare inlägg och tackat för en välplanerad konferens) och superbra konferens. Anki
CITAT (Anki på Öland @ 11-03-2010, 20:20)  Kan bli lite pinsamt med särskrivningarna också... detta står på vår hundklubbs gästbok - "Håller helt och fullt med Anki super bra" - där hajade jag till och undrade vad 17 hon menade...... var hon oförskämd.... resten av meningen kom på nästa rad - "konferens".... skulle alltså varit ett komma efter Anki (jag hade skrivit ett tidigare inlägg och tackat för en välplanerad konferens) och superbra konferens. Anki Oj så tokigt det kan bli.
CITAT (Anki på Öland @ 11-03-2010, 20:20)  Kan bli lite pinsamt med särskrivningarna också... detta står på vår hundklubbs gästbok - "Håller helt och fullt med Anki super bra" - där hajade jag till och undrade vad 17 hon menade...... var hon oförskämd.... resten av meningen kom på nästa rad - "konferens".... skulle alltså varit ett komma efter Anki (jag hade skrivit ett tidigare inlägg och tackat för en välplanerad konferens) och superbra konferens. Anki  OOPS
Hej igen
11-03-2010, 21:43
CITAT (Anki på Öland @ 11-03-2010, 20:20)  Kan bli lite pinsamt med särskrivningarna också... detta står på vår hundklubbs gästbok - "Håller helt och fullt med Anki super bra" - där hajade jag till och undrade vad 17 hon menade...... var hon oförskämd.... resten av meningen kom på nästa rad - "konferens".... skulle alltså varit ett komma efter Anki (jag hade skrivit ett tidigare inlägg och tackat för en välplanerad konferens) och superbra konferens. Anki  men jag förstår att det kändes pinsamt Läste just en annan tråd där det skrevs om böner och linser ... kom direkt att tänka på Gud som haver .... sedan såg jag att det handlade om ätbara bön or
Gossen Ruda
11-03-2010, 21:51
En gammal vits från tidningen Mad angående en musikal: Varför får inte jag dricka sprit när Jesus Christ super star?
Aqvakul
11-03-2010, 21:57
CITAT (Gossen Ruda @ 11-03-2010, 21:51)  En gammal vits från tidningen Mad angående en musikal: Varför får inte jag dricka sprit när Jesus Christ super star? Star gin - finns nog inte mer, eller?
CITAT (Aqvakul @ 11-03-2010, 21:57)  Star gin - finns nog inte mer, eller? Jo-oo då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|