skogstroll
10-03-2010, 12:14
jag köpte en pluggbox där jag sådde chili... jag har då aldrig sett maken till ynkliga stackare till plantor... funkar inte det till chili eller vad är fel??
theseraphim
10-03-2010, 12:55
tanken med pluggboxen är väl att man ska plantera om allt eftersom de växer dvs de ska inte vara i boxen så där jättelänge.
M i Mälardalen (zon 2)
10-03-2010, 13:00
Min erfarenhet från förra året att pluggbox var rätt svåranvänd. Jorden torkade ut snabbt och de små plantorna jag fick var sämre än de jag sådde i något större plastkrukor - trots snabb omplantering.
Jag gör dock ett nytt försök med pluggboxen i år och försöker passa den ännu tätare för att hindra uttorkning.
skogstroll
10-03-2010, 13:03
hm ja jag ska nog prova den mera men till annat än chili som inte verkade trivas
theseraphim
10-03-2010, 14:00
i terorin bör det ju fungera med tanke på att yrkesodlare oftast odlar i pluggbrätten först innan omskolning
Vi testade Nelsons pluggbox för ett par år sedan, men den gick rätt snabbt sönder vill jag minnas. En liten liten bit plast som gick av så den sjönk ihop redan från början, det var inte helt enkelt att få ut pluggarna sedan. I samma veva sprack tråget så att det rann ut vatten om man hällde i för mycket. Var nära att köpa en ny i år, men avstod, kanske nästa...

/magnus
skogstroll
10-03-2010, 14:29
ja jag köpte en snordyr plugglåda på Weibulls. Korkat jag vet. Det första som hände var att det pajade direkt i tråget. Vet inte om det är lite olika men det här är modellen pytteplugg. Att något ens vill växa där förvånar mig...Bevattningen förstår jag inte heller, hur jag än gör blir det torrt. Det är inte som vanliga odlingsbrätten utan alltså en sån där flott låda med små pyttehål i
aldrig mer..
Pote2illa
10-03-2010, 15:25
[size="3"][/size]Jag misslyckades förra året med flera olika fröer (små frön). Gör ett nytt försök i år med luktärter.
skogstroll
10-03-2010, 15:27
jag har hört att just luktärter ska funka i pluggbox (eller var det rootrainer??) nåja, jag kör på det istället hehe
ingrid fuxwall
10-03-2010, 15:51
För mig fungerar pluggboxen, använder den för tredje året och i år för andra gången
DykUnderYtan
10-03-2010, 18:15
Jag har nu fyra pluggboxar som jag tycker fungerar bra. Vattnar ovanifrån när jag sått och lägger på locket. Inte torkar sådderna då. När de väl grott och börjat växa lite så börjar jag vattna nerifrån och börjar lufta lite. Man får försöka sätta fröer som utvecklas ungefär lika snabbt i pluggboxen, annars blir det svårare att lyckas bra med vattningen (upptäckte jag förra året).
Jag vill minnas att just luktärer inte vill bli störda så mycket i rotsystemet så det borde vara rootrainern som passar dem bättre, där finns ju mer plats för rötterna så att de får utvecklas lite mer i lugn och ro. Själv sätter jag luktärter i toapappersrullar, också där gott om plats för rotsystemet.
CITAT (skogstroll @ 10-03-2010, 15:27)

jag har hört att just luktärter ska funka i pluggbox (eller var det rootrainer??) nåja, jag kör på det istället hehe

octachoron
10-03-2010, 18:34
För mig har tomater, chili, pelargon samt rosor vuxit väldigt bra i pluggboxen.
Det svåraste är att så frön som gror på samma tid och växer ungefär lika kraftigt.
Jag får plocka ut de mest utvecklade plantorna från pluggboxen då och då och plantera om dem.
Crazy4Flowers
10-03-2010, 20:11
För mig har också pluggboxen fungerat bra. Har bara sått Chili i år några av pluggarna går att beskåda på min hemsida under Chili. Allt har jag inte planterat om i egna krukor ännu men många har fått egna bon, har flyttat vissa pluggar för att få bättre med utrymme för dom som är kvar och det fungerade också bra, ingen mådde dåligt av att byta pluggplats.
Som sagt det är ett litet problem med fröer som gror olika fort speciellt om man ska ha undervärme då vill man ju flytta dom så fort dom tittat upp till svalare och med bättre belysning.
redz0nia
11-04-2010, 17:24
Jag har åtagit mig ett jätteprojekt o ska anlägga en tapetgrupp. Till den har jag valt 10 olika blommor. Behöver olika många av respektive så har nu 10 pluggboxar ståendes i fönsterkarmen eller på hyllan jag ställt på ett bord vid fönstret. Blommor som skulle grott på 21-28 dagar började komma upp inom en vecka... Har haft vatten i botten hela tiden, fyller upp lite för mkt dock tror jag...fyllt på upp till där pluggen precis börjar.
När jag sådde la jag i fröna i hålen, sprutade med en blomspruta o strödde vermeculit över. Brukar banka/skaka lådan när jag har ner jord vid sådd. Annars hamnar det för löst. Efter att ha sprutat på första gången har jag bara fyllt på med vatten i tråget. Alltid fuktigt under locket o i de lådor det kommit upp smått ventilerar jag större delen av dagen särskilt om det är sol. Den gör att det bildas kondens där inne ändå så jag kan "glömma" vattna 1-2 dagar utan problem.
Har även en massa andra odlingar i hyllan o även i en roottrainer. Än så länge tycker jag inte det är någon större skillnad på de två. Idag sådde jag dessutom två boxar med sandblandad jord vilket jag inte gjort tidigare (ny men entusiastisk) så hoppas det blir bra det med. (Siktade fågelsand o blandade med såjord, enda förslaget jag fick)
Exempel från lådan med främst Ringblomma som
började visa sig efter 3 dagar. Detta är från dag 5.
Vet inte hur den brukar se ut vid den tiden annars.
[attachment=48898:Ringblomma_100409.JPG]
För många år sedan hittade jag en mycket kraftig svart pluggbox på en skogsplantering. Jaja, den var kvarglömd och övergiven! Jag har använt den varje år sen dess. Jag ställer den på en plåtbricka, fyller med jord och sår fröna. Duschvattnar i början, och vattnar underifrån sen när plantorna börjar visa sig.
Det har gått bra att ha många olika plantor där. När en sort har blivit stor nog för omplantering, trycker jag ut bara dem, och resten får fortsätta växa. Jag får pilla och trycka med ett finger underifrån för att få pluggarna att lossna. Lite besvärligt, men jag är van nu.
Platinum
11-04-2010, 17:52
CITAT (Crazy4Flowers @ 10-03-2010, 21:11)

För mig har också pluggboxen fungerat bra. Har bara sått Chili i år några av pluggarna går att beskåda på min hemsida under Chili. Allt har jag inte planterat om i egna krukor ännu men många har fått egna bon, har flyttat vissa pluggar för att få bättre med utrymme för dom som är kvar och det fungerade också bra, ingen mådde dåligt av att byta pluggplats.
Som sagt det är ett litet problem med fröer som gror olika fort speciellt om man ska ha undervärme då vill man ju flytta dom så fort dom tittat upp till svalare och med bättre belysning.
Var precis in och tittade på dina chilis och noterade att du saknade bild på Hungarian Hot Wax, säg till om du vill ha hjälp med ett foto.
Jag använder min pluggbox till purjolök och det funkar bra. Eftersom jag bara har purjolök, så blir alla färdiga samtidigt. Jag tycker det är smidigt när de ska planteras i landet; bara ta med hela pluggboxen och sätta ner alla.
Jag har provat två år med pluggbox från Impecta och jag tycker den är helt kass! Småplantorna växer dåligt, torkar lätt ut, är svåra att få loss... Inget för mig. Jag har gått tillbaka till att så glest i glasslådor och sen plantera om när det finns hjärtblad + ett bladpar till.
PiieMiien
26-04-2010, 19:04
Jag är jättenöjd med pluggboxen. 4 st står i mina fönster just nu, med allt från lavendel och chili till blå jakaranda och petunia mfl. Min åsikt är att rötterna blir ordentliga, och att det är lätt att hålla sådden fuktig
Snöflinga
26-04-2010, 21:01
Har 4 pluggboxar, alla inköpta på Plantagen. Inte så billiga men stadiga och bra. Jag är jättenöjd, bra att kunna vattna underifrån, även att det bara är en planta i varje plugg. Har omskolat en omgång och varje planta hade ett väl utvecklat rotsystem.
Så ge inte opp, till slut funkar det
skogstroll
27-04-2010, 08:19
nu har jag fått upp luktärt och citrongräs i pluggboxen, de verkar trivas bättre där än chilin.
Det finns vissa sorter som vill ha över en månad på sig innan dom tittar up. Står boxen svalt så kan det ta ännu längre tid.
skogstroll
27-04-2010, 08:50
tyckte de såg lite bedrövliga ut till kvaliteten... brukar gå bättre i vanliga brätten tycker jag...
Tråkikgt. Jag använder plugboxen för att organisera och hålla reda på fröna. Nu när solen ligger på tycker jag att den fukar tillfredställande dock.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.