Nila
För ett år sedan lät jag beskära mina äppel- och päronträd och jag passade då på att fråga hur jag ska ta hand om träden framöver. Jag fick då till svar att det skulle bildas massa skott på trädet, som jag skulle ta bort. Det lät ju himla enkelt just när han sa det, men nu när det snart är dags går jag här och funderar på hur mkt som ska bort egentligen. Har sett vissa som har knipsat bort allt smått så att träden liksom ser "knotiga" ut. Någon sa att allt smått som växer uppåt ska bort. Hur sjutton ska man tänka??
Åsa, mälardalen zon 2
Det är INTE snart dags ifall det är äldre träd, då är det bättre att beskära under JAS (juli, augusti, sept) då träden läker bra + man minskar mängden nya vattenskott. En liten mängd vattenskott kan man ta bort under vårvintern seciellt de man bara kan slita bort men annars är det nog bättre att ta bort på sensommaren. Om man tar bort alla eller bara en del beror på mängden vattenskott och hur trädet ser ut.
lorentz
http://www.juniper.se/tradvard/
Nila
CITAT (lorentz @ 11-03-2010, 07:41) *

Oj, vilken bra sida. Tack för tipset! Precis vad jag behövde! smile.gif

Jo, jag känner till att man helst ska beskära under sommaren, men jag vet att det finns risk att det inte blir av alls då, med tanke på allt annat som ska göras. Det måste väl ändå vara bättre att göra det nu än att inte göra det alls?
Jan af Lisö
CITAT (Nila @ 13-03-2010, 21:53) *
Det måste väl ändå vara bättre att göra det nu än att inte göra det alls?

Det beror helt på om/hur mycket träden behöver beskäras - ingen beskäring är ju bättre än en dålig/onödig beskäring. De flesta träden (ej unga) klarar sig bra med beskäring varannat eller var tredje år.
Nila
CITAT (Jan af Lisö @ 22-03-2010, 13:29) *
Det beror helt på om/hur mycket träden behöver beskäras - ingen beskäring är ju bättre än en dålig/onödig beskäring. De flesta träden (ej unga) klarar sig bra med beskäring varannat eller var tredje år.

Men de har fått massor av vattenskott sen förra årets beskärning. De bör jag väl åtminstone rensa bland?? Jag har läst och hört att man bör ta en tredjedel eller fjärdedel av vattenskotten iaf...
Cilla
Vattenskott är ett nödskott som trädet bara ger vid nöd, t ex efter blixtnedslag, orkan eller en för hård beskärare. Sättet att undvika nya vattenskott är att låta de gamla utvecklas först, i en eller två säsonger beroende på hur stressat trädet är. När trädets stress upphört kan man börja gallra lätt bland vattenskotten.

Att flytta beskärningen från vårvinter till JAS är bra, men man kan inte flytta samma beskärningssätt och få bra resultat. För hård beskärning i JAS ger också dåliga effekter.

Gamlaeller vuxna träd som redan har sin grundstruktur behöver inte beskäras alls så grovt eller mycket som man ofta ser i trädgårdarna. Och har en alltför grov beskärnings skett får man vänta med att ta bort gren och blad igen.

Om man är intresserad av friska och långlivade fruktträd, vill säga.
Nila
Oj oj, vad mycket olika tips jag har fått nu. Kunde inte ana att trädbeskärning kunde vara så komplicerat. Det verkar som om det finns väldigt många olika sätt att göra detta på. tongue.gif
Bassam
Hej

Många vattenskott beror på att man beskära hård och ta bort många gamla grenar så balans mellan grönskar och rötter saknas också om man beskära under vårvinter.
H Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon