M i Mälardalen (zon 2)
10-03-2010, 13:05
Min stolthet i trädgården är mina många Rhododendron. De flesta nyplanterade under de senaste 7 åren.
I början av vintern lyckades jag skaka av alls snö från dem, men sedan blev snödjupet så högt att ett flertal av dem är täckta av snö nästan helt.
I helgen tog jag mig ut till dem och såg då att de blad som sticker upp ur snön i många fall har blivit bruna. De är bruna framförallt i centrum och ser väldigt hängiga ut.
Jag har nu täckt dem med skuggväv.
Finns det något annat jag bör göra?
Finns det risk att de är döda?
Jag skulle bli ledsen om alla buskar dör av då det har lagts mycket energi på dem och de har blommat vackert och etablerat sig bra.
malarmaster
10-03-2010, 22:20
det är likadant här i södra småland ,vi har haft sammanhängande frost sedan lucia o nu börjar solen steka o det blir dagsmeja.det betyder torkskador då buskarna ej kan suga vatten då det är tjäle i marken.Skuggväv är ett måste men man får nog acceptera att några grenar dör o blad torkar in.Blomknopparna kan också torka så räkna inte med någon överdådig blommning i år.dock brukar rhododendron överleva o skjuta nya skott om inte härdigheten är på gränsen på de plantor du har.själv räknar jag kallt med att flera buskar fryst bort pga tveksam härdighet. så här kallt o lång frostperiod har vi här inte haft på 25 år.har c.a 50 olika rhod. o hoppas att de flesta överlevt men det är för tidigt att bedöma,har ännu 30 cm snö o kalla nätter.Mvh Ulf
Obs
Jag tycker att dom ska bli bra när blir fint väder men du ska skydda dom mot vår sol och ger dom tillriklig vatten.
H.Bassam
malarmaster
10-03-2010, 22:43
Hej Bassam.Går inte att vattna när det är tjäle i marken o vackert soligt väder är skit så länge tjälen finns.Molnigt regnigt o plusgrader är önskvärt.Mvh Ulf
M i Mälardalen (zon 2)
20-03-2010, 18:27
Jag verkar få mycket torkskador trots skuggväv. Jag är orolig att mina favoriter (Furniwalls daughter) helt stryker med, men än skall jag inte ge upp hoppet.
Skall man skära bort de grenar som drabbats av torkade blad? Vid vilken tid på året i så fall?
En del grenar har både torkade blad och fräscha blad. De antar jag man skall avvakta med beskärning, eller?
malarmaster
20-03-2010, 19:20
Klipp inte ner någonting än.Bara för att bladen torkat betyder det inte att grenen dött.lever grenen kommer nya blad . Ulf
Hej Ulf
Mars är nu och jag undrar när tjäle ska försvann från marken. Obs jag tycker att torka grenen ska borta och det är lätt att man vet om grenen torkat eller inte , du kan se på under barken om den är grön eller inte , men du har rätt Ulf du har rätt , man behöver skydda dom från vårsol nu .
H:Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.