Full version: Trädförslag?
panzar
Hej!

Jag är på jakt efter ett träd med huvudsyfte att få skugga i uterummet bredvid.

Krav:
* Stor krona för att ge mycket skuggyta, dock behöver det inte vara heltäckande.
*Max 6-8 m högt
*Snabbväxande
* Inga rötter som sticker iväg då grunden är bara tre meter bort
* Inte giftiga frukter eller dylikt i och med småbarn.

Önskemål:
* Härdigt, har inte världens bästa gröna fingrar ;-)
* Något vackert att titta på

Förutsättningar:
Zon 1
Kommer att stå i sydväst med mycket sol på sig. Har bara lite skugga på morgonen.
Jorden är lerjord med en del sand i sig.

Tacksam på förslag smiley_small_hug.gif
kentbra
Blir det inte för kallt, så rekommenderar jag Orkidébauhinia (Bauhinia variegata)
Populärt träd i varmare länder. Även om det tål en del frost är det inte härdigt i Sverige, men kan möjligen odlas som urnväxt och övervintras frostfritt. Arten är känslig för kalk och bör odlas i näringsrik jord med lågt pH. Förökas lättast med frön.

Bild hittar du här.
http://www.cuyamaca.edu/oh170/Plant_TNails..._Cajon_4-00.JPG
malarmaster

acer drummondi, lönn med gröna blad med vit rand. acer negundo flamingo,lönn med brokiga blad,oerhört vacker när det blir storlek.acer pseudoplatanus atropurpureum,lönn med mörkgröna blad med vinröd undersida oerhört vacker när vinden leker i kronan.Valnöt ,flesta varianter härdiga i Skåne.fagus sylvatica aspleniifolia,bok med finflikiga blad eller en annan variant albovariegata,bok med varigerade blad.nothofagus antarctica,sydbok blir inte lika stor som de andra men jag har sett stora ex i skåne o är ett av de vackraste träd man kan ha.bilder får du söka på nätet. hoppas att detta hjälper dig något .Min trädgård ligger i zon 4 så härdigheten är okay. Ulf
Orkidétjuven
Rönn eller oxel? populärt bland fåglar på vintern. Ask är fint med och ger lite av ett hängande inslag.
malarmaster
Ask är inget bra alternativ då även de har drabbats av sjukdom lika almsjukan som på sikt kommer att ta död på alla träd i respektive släkte.Rönnar är trevliga träd ,har själv ett tiotal sorter men får inte så stora kronor utan växer mer på höjden.Oxlar gillar inte lerjord,vill ha mer mager jord Mvh Ulf
Huggorm
En annan intressant lönn är ju acer pensylvanicum, som blir halvstor, ger bra skugga och trivs fint i svensk zon 1. Det är en av strimbarkslönnarna, en grupp av lönnsorter som har vacker bark, särskilt som unga.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acer_pensylvanicum
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon