|
Nej, jag ska inte åka till Belgien, men väl ett par av mina fiskar. Jag ska åka på auktion hos Malmö akvarieförening nu på söndag, där jag träffar ett par skånska killiodlare som ska ta dem vidare. Om ett par veckor har nämligen den belgiska killiföreningen en internationell utställning, och när jag nu har fött upp fiskar som har blivit riktiga praktexemplar (om man får säga det själv) kan jag inte missa det när jag träffar utställare så nära innan. Det är andra gången jag ställer ut fiskar utanför Norden, förra gången var i Hamburg för ca 10 år sedan. Då var jag där själv, vilket var en upplevelse även om jag inte vann några priser. Den här gången tror jag att jag har bättre chanser, även om man inte ska ta ut något i förskott. Det brukar vara gott om fina fiskar på sådana här utställningar. Mitt utställningspar är av arten Fundulopanchax sjoestedti, en årstidsfisk som blir ganska stor för att vara en killi, ca 12-15 cm. Årstidsfiskar lever i naturen i små dammar och pölar som torkar ut under torrtiden. När vattnet sjunker leker de, sedan dör fiskarna men äggen kan ligga torra i flera månader och kläcks när regnet kommer. Detta efterliknar man i akvarium genom att låta dem leka i torv, som man sedan tar upp och förvarar halvfuktig i en plastpåse. Sedan lägger man den i vatten, och om allt går som det ska kläcks då massor av yngel. Som de flesta killis har arten utpräglad könsdiformism. Hanarna står för färgprakten, medan honorna oftast är nästan enfärgat brunbeige. Här är hanen... [attachment=47961:Fp._sjoe...dti_hane.jpg] ...och här är honan. [attachment=47962:Fp._sjoe...dti_hona.jpg] http://www.akfb.be/IMG/pdf/AKFB%20affiche%202010.pdfOlle
Ingela i Segersberg
10-03-2010, 22:43
Lycka till, Olle. Det går nog bra på utställningen, med så vackra fiskar.
Dito Verde
10-03-2010, 23:11
Spännande. Du rapporterar väl resultaten?
Eva i Höga
11-03-2010, 08:31
Lycka till, Olle! Du har fina intressen och lägger ner din själ i det du gör så det MÅSTE gå bra för dig!
Meriona
11-03-2010, 09:37
Lycka till fiskarna! Och Olle såklart.
Tack allihop!  Olle
[attachment=48464:fisk_o_s...s_leende.gif]
GRATTIS! Det måste var kul!
Ingela i Segersberg
29-03-2010, 19:17
Aqvakul
29-03-2010, 19:20
Myosotis
29-03-2010, 19:47
Grattis!
Eva i Höga
29-03-2010, 20:00
Grattis Olle! Jag har sagt det förut och jag säger det igen - du kommer att bli en riktig kändis!
Tack allihop!  Olle
Meriona
29-03-2010, 21:10
Blev fiskarna utauktionerade efteråt eller vad händer då?
Ja, de blev utauktionerade efteråt. I vilket land de befinner sig nu vet jag inte, men säkert är de hos någon kunnig akvarist som vet hur man tar hand om dem. Andra är knappast så galna att de går på sådana här specialutställningar. Olle
Alexander-VG-zon3
29-03-2010, 21:36
mamamaggan
29-03-2010, 21:39
GRATTIS!!!
Bra gjort !
Klart du ska skicka ner några till Hamburg också .
Tack ska ni ha.  Tyskarnas killiutställning hålls på olika ställen olika år. I år hålls den i Schney, en liten ort i Oberfranken i mellersta Tyskland. De skånska akvaristerna som tog mina fiskar till Belgien ska dit också, så det går säkert att skicka fiskar med dem en gång till. Olle
Ett stort och varmt grattis från mig ockeå, Olle!!! Och så en undring jag har. Om man skickar iväg sina finaste fiskar att vinna utställningar - och man sedan inte får tillbaka dem  då blir man ju av med de finaste fiskarna, och så är det slut med ens utställningsmeriter, och med aveln också om man har sådan. För, visst avlar man vidare på de bästa djuren? Och att ha med dem på utställning talar ju om hur bra de är, i jämförelse med andras fiskar? Eller, får man "tusen fiskar" av samma kvalitet, så det inte gör något att man skickar iväg några vinnare? Såhär skulle jag inte kunna avla mina möss, utan att få sämre och sämre möss, istället för bättre och bättre...
Tack Amaira!  Även om möss är kända för att föröka sig, får ju fiskar betydligt större kullar. Har man tagit flera kullar på de finaste fiskarna, kan man inte ha kvar alla ändå. Då kan man mycket väl skicka iväg föräldradjuren och ha kvar ungfiskarna, som har samma goda anlag, utan att kvaliteten försämras. Olle
Ååh, då förstår jag! Grattis igen.
Solstorm
31-03-2010, 12:38
Grattis till vinsten! Du är väl redan kändis i Sverige med dina fiskar och fotografier. Nu blir du internationell kändis också!
Tack Solstorm! Du har ju köpt killis av mig, även om det är ganska länge sedan. Här i Sverige är det inte så gott om killiutställningar, så det är väl snarare i Köpenhamn jag är lite känd på området.  Olle
Nu har jag fått veta att 1:a priset är en keramikbägare och specialpriset en liten glasskål.  Olle
Grattis kul att de nappade på dina fiskar! Detta var verkligen fina fisken! Du har verkligen visat dig vara en fena på det här;)
Ja, jag fick inte spö av någon i samma klass! Olle
Meriona
31-03-2010, 20:22
Jaha och vad ska du göra med keramikbägaren och glasskålen? Är de stora nog att hysa nya firrar i?
CITAT (Olle A @ 31-03-2010, 20:59)  Ja, jag fick inte spö av någon i samma klass! Olle
CITAT (Meriona @ 31-03-2010, 21:22)  Jaha och vad ska du göra med keramikbägaren och glasskålen? Är de stora nog att hysa nya firrar i?  Det tror jag inte.  De hamnar nog på samma hylla där mina priser från Köpenhamnsutställningarna står: två glas med Skandinaviska killisällskapets logga på (ett större som var 1:a pris 2007 och ett mindre som var 3:e pris 1997) samt en liten pokal som var den tjeckiska killiföreningens specialpris i Köpenhamn 2003. På väggen hänger dessutom två fisktavlor, varav en var 1:a pris på min första utställning 1994 och den andra belgiska killiföreningens specialpris 2003. Även utländska killiföreningar får alltså dela ut specialpriser på killiutställningarna. Med tanke på att jag har varit med 15 gånger i Köpenhamn, är detta egentligen inte så imponerande som det kanske låter. Jag tycker att det är väldigt bra att det inte är några stora pengar eller jättemärkvärdiga priser i killisammanhang. Det är ju främst en kul hobby där fiskarna ska stå i centrum, inget man håller på med för att vinna ära och prestige. Visst är det kul att se vem som vinner i de olika klasserna, men höjdpunkten för de flesta som deltar brukar vara den avslutande auktionen där de kan ropa in nya, spännande fiskar. Olle
Meriona
31-03-2010, 21:08
Jag hade aldrig ställt upp en en utställning där mina gerbiler skulle auktioneras ut, men de är ju såklart mina BEBISAR, det är lite annorlunda. Min prisvägg består av en rosett som Kurri vann för Årets Konstnärsgerbil (gnagt snyggt på en bild) och ett Hederspris som Chili vann (liiiiten glasskål) för "Charmtroll". Men själva bryr de sig inte ett dugg såklart.
Kul att du också har vunnit ett par priser!  Fast charmtroll är de väl allihop? Visst är det skillnad mellan fiskar och däggdjur, som jag skrev till Amaira tror jag bl a att det har med kullstorleken att göra. Har man hundra yngel eller fler, fäster man sig inte vid speciella individer på samma sätt. Möjligen ser man kanske att vissa växer och utvecklas bättre än andra. Och så är det förstås inga djur som man tar upp i famnen och kelar med. Vilket förstås inte innebär att de inte ska behandlas som de levande, kännande varelser de är. Killihobbyn är nog ganska unik med detta att fiskarna auktioneras ut efter utställningarna. Om jag har förstått rätt beror det på att vi är så få som håller på med killis. Att ordna en utställning är inte gratis, och medlemsavgifterna (vi är mindre än 200 i Skandinaviska killisällskapet) räcker inte långt om de ska hållas på en rimlig nivå. Då ger auktionen ett välbehövligt tillskott - utställaren/säljaren får inga pengar för sina fiskar. Däremot finns alltid möjligheten att köpa tillbaka dem, om man skulle vilja det. Olle
Myosotis
31-03-2010, 22:12
Fast jag lyckades faktiskt fästa mig vid en sån där dammsugarfisk vi hade, vad heter de - mal? En ganska stor svart en. De är riktiga personligheter. CITAT (Meriona @ 31-03-2010, 22:08)  Årets Konstnärsgerbil (gnagt snyggt på en bild)
Visst händer det att man fäster sig vid vissa fiskar som blir personligheter, det har hänt mig också. Din "dammsugarfisk" var troligen en ancistrusmal.
Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|