Dansglad
Jag står i begrepp att köpa ett hus med jordvärme. Slang är nergrävs på så gott som hela tomten och det finns nästan bara gräsmatta.
Vet någon om slangarna överlever vissa rötter - om inte måste jag hitta ett annat hus eftersom trädgården betyder mycket för mig.
cato
Det sägs att jordvärmen sänker temperaturen i trädgården en del.
Detta kan ha betydelse på växterna du vill ha. (=Kallare zon)
greenspot
Hej.
Beträffande ytjordvärme och trädgårdsodling, så påverkar nog jordvärmen inte så mycket. Det man bör tänka på är att se till att den jord man odlar i är en "varm" jord väldränerad med en god balans mellan stora och små porer. Du känner säkert till det optimala förhållandet 25-25-50 (vatten-luft-mark). För att nå ett gott odlingsresultat så kanske du blir tvungen att justera din odlingbädd, så klart beroende på vad du har i dag. Det som kan bli problem är att marken skjuter det vill säga att du får bestående problem med ojämn mark i din trädgård.
Lycka till
salikons
Jag kan inte så mycket men jag vet att vår granne som grävt ner jordvärmekabel ute på lägdan numer har en lägda som är otroligt ojämn vid tjällossningen. Sedan jämnar den till sig under sommaren, för att bli ojämn igen när det börjar tjäla. Han odlar heller inget på lägdan längre utan slår bara av höet.
Överbölingen
Kul att läsa att någon ytterligare talar om lägdor.
Vi håller just på med att fylla upp diket efter slangnedläggningen. Tja, inte just nu men vi började förra sommaren och fortsätter i år Det tog fyra år innan marken satt sig färdigt. Upp till drygt 30 cm djupa diken med svällda, upphöjda kanter. Ju lerigare desto djupare dike och högre kanter. I sommar skall jag använda bilen att packa jorden. Om jag kör med fyrhjulingen och släpar en omvänd plog så går det rätt bra att fylla upp sättningarna.
Dansglad
Det viktigaste för mig är inte att det blir lite kallare för det kan jag leva med i zon 1 utan om växternas rötter snor in sig i slangarna och förstör systemet !!!
Hur har ni gjort som har jordvärmeslangar?
Överbölingen
Kola på alltomtradgards forum också. Det finns en parallelltråd där.
Kolla också med förre ägaren hur djupt slangen ligger. Har du 75 cm så klarar du växter som har grundare rotsystem. Här har vi 1 m.
HelenJ
Jag grävde för jordvärme 2006 och när jag ändå grävde upp hela tomten passade jag på att INTE ha gräsmatta på den. Istället har jag nästan en enda stor plantering, inklusive en damm som rymmer 10 kubikmeter plus djuphåla, alltihop ovanpå jordvärmeslangen. Jag har diverse stenläggningar överallt, en ganska stor pergola och har dessutom planterat en hel del träd och buskar. Jag har inte haft problem med sättningar i jorden, inte heller har dammen bottenfrusit som olyckskorparna varnade mig för. Fiskarna jag släppte i för fyra år sedan mår alldeles utmärkt fast de fått övervintra i dammen varje år. Men jag visste ju vad jag ville göra redan innan vi grävde, så all slang ligger på minst 70 cm djup utom under dammen där den är nere på 110. Så här fyra år senare har jag inte märkt av att rötterna skulle ge problem med slangen. Hela systemet fungerar precis som tänkt och jag har varmt och gott i huset.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon