|
zaaritha
24-12-2003, 00:52
Undar vad ni alla gillar mest av julmaten? Själv föredrar jag skinkan! M-B
Eva i Skåne
24-12-2003, 00:55
Julmat hör inte till mina favoriter, men ska jag välja av dina rätter får det bli janssons följt av skinka. De andra förslagen skulle jag inte ens få för mig att smaka  .
Ville egentligen markera både sillen och sillsalladen men valde sillen.  Jag skulle kunna äta mej mätt bara på alla sillsorterna, men jag gillar även skinka - helst då på hårt bröd med äppelmos på och ett glas öl till!
*Felix matte*
24-12-2003, 08:17
Skinka Sill kan jag äta året om.... men inte på julafton.
Valde också skinkan - ska snart griljera den a' la Wille. Av dom andra äter jag bara Janssons frestelse, utan Jansson men med 40%ig frestelse. Saknade köttbullarna på listan ovan! Och prinskorven och bruna bönorna och rödbetssalladen och ostarna och lite annat.
Monica M zon 4
24-12-2003, 10:04
Mina egna köttbullar och prinskorv är mina favoriter. Sill (i någon form) äter jag inte!
Ljusalfheim
24-12-2003, 13:28
INGEN JUL UTAN JULSKINKA *vrålar*  gran klarar jag mig utan, klappar klarar jag mig utan och kalle klarar jag mig utan. men julskinkan - den är helig!!!
Hannele
25-12-2003, 15:15
Det fattades mycket på den listan... inte ens finska julstjärnor var med. Finsk morotslåda, kålrotslåda, leverlåda med rårörda finska lingon, rödbetssallad med rosa sås, skinka på kavring, snaps, julbrygd...
andersen
25-12-2003, 16:09
Jag måste bara fråga varför är det inte grisfötter med, det är det godaste på jul bordet, even julgädda är gott och ris ala malta är åxå en höjdare.
andersen
25-12-2003, 16:17
Här är ett recept på julgädda
En präktig gädda på 2-2 ½ kilo ½-1 kålrot 1 stor lök 10-12 medelstora potatisar 2-2½ matskedar salt (helst grovt) 10 kryddpepparkorn
Såsen: 2 msk smör 2 msk vetemjöl ½ liter kokspad 1 dl grädde riven pepparrot efter smak, eller hårdkokt, hackat ägg.
Tillredning Skala potatisen, skala och skiva kålroten, skala och klyfta löken. Lägg ingredienserna i en gryta. Rensa och snitta gäddan i portionsbitar tvärs över ryggen så den hålls i hop i buken. Lägg gäddan överst i grytan. Salta. Häll på så mycket kallt vatten att det knappt täcker gäddan. Koka upp och skumma. Tillsätt kryddpeppar. Lägg en assiett över anrättningen, täck med lock och låt koka på svag värme cirka 1 timme.
Fräs smör och mjöl till såsen, häll i kokspad och låt koka. Smaksätt med pepparrot eller ägg, avred med grädden.
Servera, ät och njut.
Utifrån de valmöjligheter som fanns, valde jag Jansson - han är en riktig goding! Men sillen i olika former är också god, liksom skinkan förstås! Särskilt honungsgriljerad enligt receptet från Virgo(?) Hade det funnits efterrätter att rösta på, skulle min röst lagts på Saffranspannkaka - gottgott För nog hade den varit ett alternativ att ha med?
andersen
25-12-2003, 17:07
Jag vill tillägga att min dotter undrade varför är inte köttbullar med och hon saknar prins korv åxå.
Eva i Norrköping
25-12-2003, 17:24
Vi gjorde rödbetstzatziki i år - urgottt!!! Mmmmm tror jag måste gå och ta lite...
jag trodde alla skåningar skulle prata om ål o Spettekaka.
Av de valmöjligheter som fanns valde jag Jansson, men det saknas mycket, som Hannele säger, t.ex just finsk morotslåda!!
Tingstäde
25-12-2003, 19:58
.... och varför är inte lutfisk med?????..... undrar Tingstäde
CITAT (Hannele @ 25-12-2003, 15:15) Det fattades mycket på den listan... inte ens finska julstjärnor var med. :wub: Finsk morotslåda, kålrotslåda, leverlåda med rårörda <span style='color:blue'>finska lingon, rödbetssallad med rosa sås, skinka på kavring, snaps, julbrygd...</span> [IMG] Hmmm....kan man få receptet på kålrotslåda, Hannele? Jag vet inte alls hur det smakar eller tillreds, men skulle gärna prova
Hannele
25-12-2003, 21:41
CITAT (Anna-C @ 25-12-2003, 20:39) Hmmm....kan man få receptet på kålrotslåda, Hannele? Egentligen borde vi fråga min lillebror, han som gör den varje år. Det finns lite olika recept, men min bror använder mannagryn. Finsk Kålrotslåda Lanttulaatikko
2 stora kålrötter, 1-1,5kg 1-4 dl grädde eller gräddmjölk (2 dl skorpmjöl/ 2 dl mannagröt?) 1-2 msk sirap 1-2 ägg 1 ½ tsk ingefära ½ tsk vitpeppar ½ tsk muskotnöt 1 msk salt. På ytan: skorpmjöl, smör
Tvätta och skala kålrötterna. Skär dem i stora bitar och koka dem sakta i lättsaltat vatten under lock tills de är mjuka. Häll av spadet och spara det. Mosa kålrotsbitarna eller kör dem i mixer. Blanda ner skorpmjölet som fått svälla i gräddmjölk i moset och tillsätt sirap, lättvispat ägg och kryddor samt så mycket kokspad att massan blir lös. Häll massan i en smord form, mönstra ytan med gaffel och strö skorpmjöl över. Tillsätt några smörklickar och grädda lådan färdig. Gräddas i 180 graders ugn i cirka 1 ½ - 2 h.
CITAT (Tingstäde @ 25-12-2003, 19:58) .... och varför är inte lutfisk med?????..... undrar Tingstäde Jo, absolut lutfisk! Med skånsk senapsås och gröna ärter!! Mummmsss!!
CITAT (Sylvia @ 25-12-2003, 21:58) CITAT (Tingstäde @ 25-12-2003, 19:58)  :huh: :( .... och varför är inte lutfisk med?????..... undrar Tingstäde Jo, absolut lutfisk! Med skånsk senapsås och gröna ärter!! Mummmsss!! Nä, med vitsås och svartpeppar! Hemlutad ska det vara oxå. Min far gör det hundra gånger godare än affärens.
Susanne i Linköping
26-12-2003, 09:38
Inget av alternativen! Rödkål hade jag röstat på om det stått på listan.
CITAT (Hannele @ 25-12-2003, 21:41) CITAT (Anna-C @ 25-12-2003, 20:39) Hmmm....kan man få receptet på kålrotslåda, Hannele? Egentligen borde vi fråga min lillebror, han som gör den varje år. Det finns lite olika recept, men min bror använder mannagryn. Finsk Kålrotslåda Lanttulaatikko
2 stora kålrötter, 1-1,5kg 1-4 dl grädde eller gräddmjölk (2 dl skorpmjöl/ 2 dl mannagröt?) 1-2 msk sirap 1-2 ägg 1 ½ tsk ingefära ½ tsk vitpeppar ½ tsk muskotnöt 1 msk salt. På ytan: skorpmjöl, smör
Tvätta och skala kålrötterna. Skär dem i stora bitar och koka dem sakta i lättsaltat vatten under lock tills de är mjuka. Häll av spadet och spara det. Mosa kålrotsbitarna eller kör dem i mixer. Blanda ner skorpmjölet som fått svälla i gräddmjölk i moset och tillsätt sirap, lättvispat ägg och kryddor samt så mycket kokspad att massan blir lös. Häll massan i en smord form, mönstra ytan med gaffel och strö skorpmjöl över. Tillsätt några smörklickar och grädda lådan färdig. Gräddas i 180 graders ugn i cirka 1 ½ - 2 h. Tack så jättemycket, Hannele!!! Detta ska testas - hmm, måste man vänta till nästa jul då...
Hannele
26-12-2003, 12:09
CITAT (Anna-C @ 26-12-2003, 11:51) Tack så jättemycket, Hannele!!! Detta ska testas - hmm, måste man vänta till nästa jul då...  :P Nej... men både kålrötter och morötter är finast och godast på hösten.
För mig är den klara favoriten fina stekta kroppkakor. Utan kroppkakor, ingen jul!  , men så är man väl ölänning också...
Hannele
01-01-2004, 20:45
Den sista skinkmackan; mammas bröd, finsk senap och jul brygd.
benganz
02-01-2004, 11:31
CITAT (zaaritha @ 24-12-2003, 00:52) Undar vad ni alla gillar mest av julmaten? Själv föredrar jag skinkan! M-B Röstade på skinkan, men saknade gravad lax bland alternativen.
Veganvarg
02-01-2004, 16:09
Veganskt julbord ska det vara! Julen ska ju vara en högtid av kärlek...
lavendel
02-01-2004, 16:15
Hej Humla! Ja dom små goda stekta kroppkakorna...  ! That is the stuff that dreams are made of! Lavendel..smålänning
Blomstertanten
04-01-2004, 12:54
 Säger bara LINGONSILL !
CITAT (Hannele @ 25-12-2003, 15:15) Det fattades mycket på den listan... inte ens finska julstjärnor var med. :wub: Finsk morotslåda, kålrotslåda, leverlåda med rårörda <span style='color:blue'>finska lingon, rödbetssallad med rosa sås, skinka på kavring, snaps, julbrygd...</span>   Hej jag håller med dig ingen jul utan kålrotslåda och julstjärnor med katrinplommon sylt. God fortsättning på 2004 Hälsningar Elmina
Innstämmer med Hannele och elmina Ingen Jul Utan KÅLROTSLÅDA!!! MUMS sen är det vegetariskt som gäller för mig senjag var 11 år ung
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|