Sot&Snö
Nu har jag tröttnat på att googla efter frösådd+malva! Hittar inga bra sidor utan mest sidor som handlar om Malva som antingen är en dotter eller en hund....

Här måste jag väl få klara besked. Jag har malvafröer som jag samlade in förra året. Jätteläckra mörka röd/cerisa. På nåt sätt lyckades jag så dem då och få dem att bli plantor, men jag kommer ej ihåg när jag sådde...

Vet någon och isåfall kan ni hjälpa mig?
Irene_L
Vet du vad malvan heter? Det finns många olika. Den jag tänker på när du säger mörkröda/cerisa är Rödmalvan. Om det är den så ser du här i min fakta-blogg hur man sår den:

http://blomster-tips.blogspot.com/2009/11/...sylvestris.html
therese.kvist
Har du prövat o söka på odlas sida? Där borde det ju handla om blommor o inte barn o hundar!!!
Bassam
Hej

Jag hittade lite informationen i dag :

Du ska leta efter :
Namn:
Hibiskus, Hibiscus rosa-sinensis
Familj:
Malvaceae, malvaväxter
Ursprung:
Troligtvis tropiska Asien.

Eller på (vilken månad kan jag så malvaväxter ) google.

Obs Du kan så de på vinter några månader före Vår.

H:Bassam
Rosmarin
Hej Sot&Snö och välkommen till Odla!

Jag brukar bl.a. söka information på Tom Clothier.s sidor. Så här skriver han om malvasådd:
Malva alcea, and moschata, Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months

Malva arbourea , neglecta, and sylvestris, Sow at 20ºC (68ºF) in light, germinates in less than two wks

Sedan beror det ju på vilken zon du bor i dvs när du kan plantera ut och vad du har för förutsättningar innan dess som t.ex extraljus inne mm.

Har du något foto på din malva? Lättare att hjälpa dig om vi vet vilken malva det är.
Bassam
Hej
Det är viktig att temperatur är plus när du så dom .
H:Bassam
Sot&Snö
Tack för alla svar och tips! Nu har jag ett par bra bokmärken att använda till nästa gång!
Mina malvafröer är nu nere i såjord. Cirka 19-20 graders temp och med lite belysning till hjälp. Bara jag får till det här med foton och web-album ska jag lägga upp bild för hur de blev förra året och visa vilken sort det är. Är inte så forum-van men det kommer nog.
Ser fram emot VÅREN!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon