Vilka böner/linser är era favoriter?
Som icke vegiterian känner jag mig lite borta ibland även om jag använder en hel del böner/linser
Har ni hittat någon ny skojig sort på sistonde. Jag hittade någonstans i syberrymden en på tre bokstäver något i stil med
?uybönan någon som ver vad jag menar?
vitavargen
11-03-2010, 17:43
Lappe/leppe är en ärt som är besläktad med kikärter, men de är svarta. När de halveras dyker två små gula halvklot fram.
Den är god till grytor och bara till ris. I Turkiet blandas den med tillagade ris. Både nyttig och god.
Piccante
11-03-2010, 18:20
Fader vår är en populär bön... Du tänker nog på puybönor som finns i välsorterade affärer, såg dom på ICA idag.
Jag gillar att äta black eye-beans men de trivs nog inte i Sverige för jag har inte hört att de odlas här.
Myosotis
11-03-2010, 18:35
CITAT (Markus_H @ 11-03-2010, 18:20)

Fader vår är en populär bön...
Jag gillar nog svarta bönor mest.
Egenodlade vaxbönor som man plockar och snoppar och sedan - lätt kokta, blandade med lite, lite finhackad charlottenlök som brynts i smör.: Se där en riktigt hundraprocentig anledning till att odla sina egna grönsaker (haricot verts kan man ju blanda i också - snyggt).
Tack för PUY
men inte finns dom i mina ICA butiker
Tanken är att till lördagens middag med lite vänner göra en liten hög med Mung, Puy och Qinua kör med en stansring på 5cm hög/4cm vid tror det kan bli både snyggt och gott
Åsa, mälardalen zon 2
11-03-2010, 21:07
Puylinser känner jag till men inte puybönor??
Favoriter: Helt klart kikärtor och bondbönor!
De jag använder mest är kidneybönor. På paketet står det att de är goda i grytor, soppor, sallader, biffar, patéer och att de är jättegoda att marinera. Och det är det jag gör mest. En enkel marinad av olja, vinäger, salt, peppar, hackad lök, ev. vitlök, persilja. Ibland blandar jag i syltlök, tomater, avokado m.m.
Brytbönor odlar jag varje sommar och de ger nästan alltid stor skörd. Jag tog sista bönpåsen ur frysen i veckan nu. Vi äter det nog ca 1g/v. Gott till mycket.
Jag tycker om nästan alla bönor och linser men de här två sorterna är de jag åter kommer till oftast.
Åsa, mälardalen zon 2
12-03-2010, 15:27
Hemodlade bönor är ju det allra godaste men annars gillar jag nog både linser och bönor det beror lite på vilken maträtt det är. Samt jag gillar ju även groddade gröna linser och mungbönor.
vitavargen
12-03-2010, 15:39
Groddade mungbönor
CITAT (vitavargen @ 12-03-2010, 15:39)

Groddade mungbönor

Javisst det är ju toppen. Ska lägga någon dl i blöt över natten. Tack för påminnelsen.
Åsa, mälardalen zon 2
12-03-2010, 20:42
Groddade gröna linser smakar ganska snarlikt så har man inte mungönor men gröna linser kan man testa dem också.
Jag kanske ska ta mina gröna linser och lägga i blöt ja du Åsa, de går inte åt så snabbt som mungbönorna. Bra råd igen!
vitavargen
12-03-2010, 22:59
CITAT (zissi @ 12-03-2010, 20:04)

... Tack för påminnelsen.
Det var så lite så...
Bengalow
12-03-2010, 23:26
Linssoppa på antingen röda eller gröna linser är en favvis här i huset. Anita blandar in potatis och morötter i röran, och jag äter så jag nästan inte kan röra mig efteråt.
Vi är en hel del i Grekland, och linssoppa är många gånger "soupa tis imeras"/dagens soppa. Ljuvligt gott när det är varmt ute....
vitavargen
12-03-2010, 23:29
Den linssoppan gör jag med lite riven ingefära i, då är det gott.
officinalis
13-03-2010, 10:47
Olika indiska rätter gillar jag att laga med röda linser. Kidneybönor är kanon i stark burrito!
Åsa, mälardalen zon 2
13-03-2010, 12:44
Tips: Om man har svårt att komma på recept så finns det en hel del bön och linsrecept på Risentas hemsida.
Man kan även ladda ner lilla bönboken gratis (tyvärr verkar de ha slutat med den tryckta som man tidigare kunde skicka efter gratis)
http://www.risenta.se/sv/Hem/
Jag gillar nog också kikärtor och bondbönor bäst men smörbönor/stora vita bönor är jättegoda de också. Däremot tycker jag alltid att de man kan köpa i affären i paket från GoGreen är väldigt mycket godare än de jag blötlägger och kokar själva. Jag skulle vilja få till den smaken på mina bönor också.
Det var lika gott att grodda gröna linser som mungbönor. Tack för tipset Åsa.
[attachment=48237:Zenithas...a_linser.JPG]
jag har för första gången satt mungbönor på groddning i lördags (innan jag ens såg denna tråd, faktiskt!) men nu undrar jag en sak: de gröna hårda skalen, ska de vara med eller ska man plocka bort dem? För jag började ta bort dem, jag. Men vilket göra... de blandar sig ju med groddarna. Tänk om det ena kunde sjunka tillbotten och det andra flyta upp - det hade varit lite enklare att skilja bort skalen då!
Eller finns det några andra bra sätt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.