Full version: Fikon!
mojan
Mitt fikonträd hör hemma i mitt "italienska hörn" (som inte är så märkvärdigt som det låter).
Har övervintrat växten inne i huset med lite vatten när det varit ledset.
Nu har jag satt igång mer vattning och den har fått en plats i ett stort, ljust fönster. (Inte som på bilden)

Och nu fått den fått ett litet fikon! Är det inte sött! wub.gif
Frågade maken om jag skulle göra fikonmarmelad eller något annat gott laugh.gif men han ansåg att vi bara skulle njuta det med en bit ost och ett glas vin! 000.gif

Det ska få ny jord när jag får ny ork. whistling.gif
Sen ska det få hoppa ner i terrakottakrukan och så småningom ut i trädgården.

[attachment=47985:004.JPG]
vitavargen
Ibland köper jag en fikonmarmelads burk och den innehåller ungefär bara en fikon. Resten är socker, förtjockningsmedel och vatten och lime och konserveringsmedel och lite E332 och E323 och.... smile.gif
sofiaq
Hej!

Är det inte för varmt att ha fikonträdet inomhus under vintern? Jag fick ett i somras, och under vintern har jag haft det i trappuppgången där det är lite svalare. Vore det bättre att ha det inomhus i lägenheten?
Bassam
Hej
Vad duktiga ni är , ni kan skriver om hur ni skötsel den.
H: Bassam
mojan
CITAT (vitavargen @ 11-03-2010, 17:49) *
Ibland köper jag en fikonmarmelads burk och den innehåller ungefär bara en fikon. Resten är socker, förtjockningsmedel och vatten och lime och konserveringsmedel och lite E332 och E323 och.... smile.gif

Ha, ha! Då kan jag ju göra fikonmarmelad. rotfl.gif
mojan
CITAT (sofiaq @ 11-03-2010, 21:26) *
Är det inte för varmt att ha fikonträdet inomhus under vintern? Jag fick ett i somras, och under vintern har jag haft det i trappuppgången där det är lite svalare. Vore det bättre att ha det inomhus i lägenheten?

Det går förmodligen också att göra som du gjort-ställa den svalare.
Jag är absolut ingen expert bara lite stolt över mitt fikon! blush.gif
Alexander-VG-zon3
grattis till fikon-frukter. det kommer smaka ljuvligt när det mognat, mina fikon frukter brukar jag äta rätt av direkt från trädet.

visst går det att ställa/ha det varmt på vintern. ger man den också extraljus så går det ännu bättre. dock odlar man dom inne hela tiden åretrunt i ''samma klimat'' så kan fikonet må sämre och tyna bort och fruktsättningen blir sämre-eller-lika med noll.

men har man det ute efter frostrisken är förbi på våren-försommaren och sedan har det ute hela sommaren och hela hösten, några frostnätter i kruka tål den. så man behöver inta ha bråttom med att ta in den. har man den ute såhär länge får den vintervila ute, då fikon inte kräver så lång vintervila räcker höstkylan ute för att det ska ha vilat. sedan när det blir för kallt ute så tar man in den och placerar den inne (plus då ev extraljus) då får den vår inne. och kommer få nya blad och växa lite under hela vinter. dock de blad som utvecklas inne är väldigt känsliga när man tar ut den igen på våren, så då får man avhärda ordentligt eller låta den få en ny omgång med blad. den är lövfällande naturligt på hösten.

så här har jag odlat fikon länge och det har fungerat utmärkt. på samma sätt kan man odla citrusar, oliver och ja andra växter som vill vila svalt men att man inte har möjlighet till att ge dom svalt men frostfritt inne. dock måste man ju ha tillgång till att ha dom ute.

likaså funkar det utmärkt att ställa sitt fikon svalt under hela vintern.
i en temperatur på ca 0c +10c är lagom att vinterförvara den i. då ska dom vattnas mindre och sparsamt då dom inte har blad och är i djup vintervila. och har man turen att bo i milda områden av Sverige kan man även odla sitt fikon på friland.
skogstroll
samma här, jag har ett rätt litet träd så jag glufsar i mig dem - det räcker inte till så mycket annat och dessutom tycker jag de är bäst som de är....mmmm... måste kolla knopperiet på mitt, det står under huset och väntar på våren
mojan
CITAT (skogstroll @ 12-03-2010, 09:27) *
det står under huset och väntar på våren

Blir det inte för tungt för det lilla fikonträdet? giggle.gif giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon