Full version: Våra nya husdjur?
Lilla hjärtat
Hej!

Vi har matat rådjur i vinter. Vad vi har sett har de tidigare kommit ett och ett för att äta, möjligtvis två och två. Men nu har tydligen djungeltelegrafen gått ...

Våra nya husdjur ...

Ha en bra dag!
//Linda
Olle A
Härligt, Linda! tummenupp.gif Rådjuren behöver verkligen vår hjälp nu när snön ännu ligger djup och hård.

Olle
skogstroll
samma här det är en himla trafik hos oss, flera gånger varje dag är det nån som står o äter äpplen och vitkål... smile.gif
Laura
Underbar bild! Och blomma.gif thanks.gif att du lägga ut mat. Som Olle säger, de behöver verkligen vår hjälp i år. Om du har mat så det räcker skulle dem nog uppskatta en matstation till, kanske bara någon meter ifrån den som finns redan. Då de är så många nu (även hos oss är det många fler helt plötsligt) är det inte helt uteslut att någon går hungrig pga rangordning...

Jag hade en ekorre här tidigare i denna vecka som också försökte (och lyckades tror jag) fiska ut solrosfrö från fågelautomaten...

pejori
Nio!!! så härligt att se dom.
Skönt att höra att allt fler matar dom.
Dom behövar all hjälp dom kan få en sådan här vinter. tummenupp.gif
Olle A
Laura, vilken söt liten ekorre! Förra vintern hade jag två som höll till vid min matplats, dem har jag saknat i år. Det är helt rätt att man bör sprida ut maten så att alla rådjur kommer åt den. Jag sprider ut äpplebitarna på en ca 30-40 meter lång sträcka.

[attachment=48008:R_djur1.jpg]

Olle
Gossen Ruda
Upptäckte idag till min stora fasa att ett rådjur hade inkräktat på tomten och tom haft en nattlega i potatislandet bara ett par metert från huset. Tur att det inte växer potatis där nu. Den rackarn lever farligt om det upprepas.
gnon49
Dom små liven är allt granna och just nu råder det vapenvila mellan oss. Men den bryts i samma veva som våren o växligheten startar. Har inte glömt vad dom rackarna gjorde med min trädgård förra sommaren. Hoppas blommor o jordgubbar smakade. Skall köpa på mig rejält med blodmjöl i år. Det verkade fungera ganska bra faktiskt. Och lite malen vitpeppar på bladen för att jäklas.
Lilla hjärtat
Ska ställa ut en hink till i morgon. Vill ju inte att bara några i flocken/skocken ska bli mätta i magen.

Vilken söt ekorre. Vi hade en här förra vintern - men den blev rätt busig i somras. Bland annat kastade den ut alla små löv och grenar ur en stor korg, som jag just hade fyllt. Skräp över allt. Men det var rätt roligt att se den "in action" wink.gif Fin rådjursbild också!

Har redan skaffat råväck som jag ska sticka ner bland mina lökar. Och så blir det nog till att göra burliknande konstruktioner här och där. Fast mest hoppas jag på att rådjuren ska inse att det är mycket bättre att äta havren på bondens åker tio meter från tomten.

Trevlig kväll!
//Linda
pejori
CITAT (Gossen Ruda @ 12-03-2010, 17:50) *
Upptäckte idag till min stora fasa att ett rådjur hade inkräktat på tomten och tom haft en nattlega i potatislandet bara ett par metert från huset. Tur att det inte växer potatis där nu. Den rackarn lever farligt om det upprepas.

Den??? naughty.gif
Reta upp en råbock, så får du motion på köpet. giggle.gif smiley_small_hug.gif
Sussie F-Flower
Underbar bild Hjärtat! Vad omtänksamt av dig att mata rådjuren. wub.gif
Håller med Olle om att du kan sprida ut fodret lite mera. Då blir det inte sådan stor konkurrens emellan dom. Om du sprider ut på backen så har dom lite "göra" ett tag... tummenupp.gif

(Fin blogg du har, förresten! yes.gif )
Olle A
Nedfallna solrosfrön är också populär rådjursmat.

[attachment=48065:R_djur3.jpg]
[attachment=48066:R_djur4.jpg]

Olle
Lilla hjärtat
CITAT (Sussie F-Flower @ 12-03-2010, 23:28) *
Underbar bild Hjärtat! Vad omtänksamt av dig att mata rådjuren. wub.gif
Håller med Olle om att du kan sprida ut fodret lite mera. Då blir det inte sådan stor konkurrens emellan dom. Om du sprider ut på backen så har dom lite "göra" ett tag... tummenupp.gif

(Fin blogg du har, förresten! yes.gif )

Tack! Och tack! Nu är det lite mer utspritt.

Olle: Vilken fantastiskt fin bild!! Ser helt underbart ut. Kan tänkta mig att de gillar solrosfrön. Här har de varit framme och buffat på fågelborden. Däremot kan jag meddela att potatismos inte faller väl ut hos rådjuren här i traken. Totalnobben. wink.gif

Ha det gott!
//Linda
Lilla hjärtat
PS!

Olle: Hur har du fått till färg och ljus i den bilden? Något filter? Ser nästan magiskt ut!

//Linda
Olle A
Jag använder inga andra filter än skylightfiltret som alltid sitter på objektivet. Inte redigerar jag mina bilder särskilt mycket heller, ibland autokontrast och lite skärpa på vissa bilder. En aning mättnad lade jag också till på motljusbilden i #6.

Olle
Lilla hjärtat
Hej!

Tack för svaret. Blir nyfiken och måste bara få fråga - vad är ett skylightfilter?

Trevlig kväll!
//Linda
Olle A
Skylight eller UV-filter (som inte riktigt är samma sak men bra nära) påverkar knappast bilderna, men är bra att ha som linsskydd på alla objektiv. Skulle de bli repiga är det bara att byta filtret, men om själva objektivlinsen blir repig måste man byta hela objektivet.

Olle
Lilla hjärtat
Aha, då förstår jag. Tack för att du svarade.

Vänligen
//Linda
Motti
Nu är vår pumpbrun full så nu får Rådjuren vatten här smile.gif vi har dom här så gott som varje dag i går var dom fyra tre getter och en bock med fina basthorn,dom verkade ganska välgödda trotts den hårda vintern.Fina bilder ni har tagit smile.gif
Olle A
Vad roligt, Motti! tummenupp.gif

Här håller mina rådjur på att köröva. smile.gif

[attachment=48240:R_djursk...igerad_2.jpg]

Olle
Ingela i Segersberg
Ja, dom kanske övar på en hyllningssång till dig, som tack för alla äpplen.
Motti
Ja det är gott att kunna ge dom vatten för det behöver dom verkligen !trots den hårda vinten så såg dom välgödda ut faktiskt.Men enligt Naturvårdsverket har en hel del Rådjur dukat under här på Småländska Höglandet en del fulla med hö i buken och ändå har de svultit ihjäl för att de inta har tillgång till vatten,Ensilage ska man mata med på vintern,hö rå dom inte med att smällta utan vattentillgång.
Laura
http://www.gp.se/nyheter/halland/1.336134-...r-raddat-djuren

Jag är så glad att jag varit en del av detta!! happy.gif
pejori
CITAT (Laura @ 22-03-2010, 14:53) *
http://www.gp.se/nyheter/halland/1.336134-...r-raddat-djuren

Jag är så glad att jag varit en del av detta!! happy.gif

Tack för länken. tummenupp.gif
Satt precis och funderade på, om det är dags att sluta nu.
Då får det bli nedtrappning ett par veckor. tummenupp.gif
Lilla hjärtat
Hej!

Till min stora glädje verkar det som om rådjuren faktiskt hellre äter på bondens åker. Har inte haft besök i trädgården snart en vecka.

Lite på avstånd

Hoppas nu bara att det fortsätter på det sättet!

Glad påsk!
//Linda
Lilla hjärtat
Hej!

Hoppas ni har rådjursfritt i rabatterna. Här har jag haft den stora turen att slippa besök. Inte en endaste knopp borta trots att flera tulpaner är utslagna och resten har stora knoppar.

Är tacksam för åkern och skogen. Delikatessena där överträffar tydligen dem i min trädgård wink.gif

Papegojtulpan

Ha en bra dag!
//Linda
Olle A
Linda, vad roligt att du får ha dina tulpaner i fred! Här gör det inget att en och annan tulpanknopp går åt, för jag har ju så mycket fina narcisser också. Det är nog åtminstone någon vecka sedan jag såg rådjuren sist, kanske för att en bagge har kommit ut i hagen intill matplatsen. De sista äpplebitarna jag lade ut för några dagar sedan ligger orörda, så det är knappast läge att köpa mer äpplen. Däremot har jag hört rådjuren skälla uppe i skogen ett par gånger, så de är inte långt borta. Jag funderar på att fylla stenpartiet med kinesisk kärleksört, en växt som rådjuren älskar och som är mycket lätt att föröka med sticklingar. Det skulle bli ett billigt dukat bord för dem. smile.gif

Olle
Lilla hjärtat
Åh, så snällt av dig. Hoppas rådjuren uppskattar det. Ser fram emot fler bilder wink.gif

Solsken
//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon