Vad är det som sitter runt min okra till vänster? Det är ett miniväxthus jag har alla i, så det sitter ju ett lock över dom. Har aldrig sett det här förut. Ser ut som väldigt tunt spindelnät.
Piccante
12-03-2010, 12:07
Det är mögel på groddplantan till vänster.
CITAT (Markus_H @ 12-03-2010, 12:07)

Det är mögel på groddplantan till vänster.
Ok.
Något jag bör göra något åt förutom att bara ta bort det? Kan det sprida till närliggande krukor? Är det något som hämmar plantan att gro i takt med övriga?
Tulipanaros
12-03-2010, 14:00
Ta bort krukan bara.
Har du ordentlig belysning på dina sådder? Ser lite gängligt och ljusgrönt ut? Men det beror förstås på vad det är för fröer också.
CITAT (Tulipanaros @ 12-03-2010, 14:00)

Ta bort krukan bara.
Har du ordentlig belysning på dina sådder? Ser lite gängligt och ljusgrönt ut? Men det beror förstås på vad det är för fröer också.
Jag har en lampa som står på dygnet runt. Det är nog mest kortet som är dåligt.
En annan bild:
Åsa, mälardalen zon 2
12-03-2010, 15:41
Lampan är nog för långt bort plantorna ser ut att ha ljusbrist de ser ut att sträcka på sig lite väl mycket(+det kanske är för varmt?) . ca 1-2dm ovanför plantorna bör lysrören sitta (inga glödlamor och liknande bör användas men lågenergilampor funkar ifall man inte har lysrör).
Samt växter mår inte bra av ljus dygnet runt ca 14-16tim dagsljus är mera lagom.
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 12-03-2010, 15:41)

Lampan är nog för långt bort plantorna ser ut att ha ljusbrist de ser ut att sträcka på sig lite väl mycket(+det kanske är för varmt?) . ca 1-2dm ovanför plantorna bör lysrören sitta (inga glödlamor och liknande bör användas men lågenergilampor funkar ifall man inte har lysrör).
Samt växter mår inte bra av ljus dygnet runt ca 14-16tim dagsljus är mera lagom.
Ok. Tack!
Jag prenumererar på Bonniers trädgårds-serie på DVD och där sprutar de Atamon i svag lösning över sådderna.
Kanske det kan vara värt ett försök om du är rädd om det som kommit upp. Det ska tydligen inte vara skadligt för sådderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.