netaave
Hoppas det är vår då på riktigt wink.gif
Anma
Ingen påskhare på odla i år verkar det bli.

Meriona
Nu är det kanske lite sent att hinna med ja.... -cry-.gif Eller?
netaave
Kom på det häromdan också, men det är nog i senaste laget. smile.gif
mojan
Jag har också tänkt på det, men för sent. sad.gif
Men finns det inte en "Majgreve" i den svenska folkliga traditionen som kommer framåt midsommar... yes.gif g.gif
Fny
Jag som inte var med i odla förra påsken... vad gjorde ni för bus då? alla dessa referenser till påskharen... g.gif skickade ni påskägg till varandra?
mojan
CITAT (Fny @ 12-03-2010, 13:54) *
Jag som inte var med i odla förra påsken... vad gjorde ni för bus då? alla dessa referenser till påskharen... g.gif skickade ni påskägg till varandra?

Det var som Secret Santa-fast till påsk.
Den tråden har du kanske sett?

Påskharen kommer med gåva från en hemlig givare till en hemlig mottagare.
Ja, man vet vem man själv är- i alla falla oftast. crazy.gif Det är alltså mottagaren som inte vet vem givaren är.
Det blir mycket tramsigt och roligt.
Sen ska man gissa vem man fått gåvan av. Inte lätt när man inte känner varandra. Ledtrådar och ännu mera trams. crazy.gif

Någon som förstått-räck upp en hand.
Annars tar jag allt från början igen. duh.gif
netaave
Det går om man vill iofs o nog kan jag åta mig lista givare och mottagare om intresse finns.
Motti
Jag har köppt gräsfrön och ska göra en kycklingård till barnbarna med små duniga kycklingar i,sen har jag en skinka kvar i frysen som jag ska salta och göra i ordning till påskOch så har jag köppt Påskgodis till äggen som barnbarna ska få och även våra barn !de blir så himmla besvikna fast de är över 30 om de inte får Påskägg giggle.gif wub.gif Köppte fjädrar som jag ska sätta ut i buskarna utanför,gäller att köpa nu för till påsk är allt så utplockat ju.
netaave
CITAT (Motti @ 13-03-2010, 21:08) *
Jag har köppt gräsfrön och ska göra en kycklingård till barnbarna med små duniga kycklingar i,sen har jag en skinka kvar i frysen som jag ska salta och göra i ordning till påskOch så har jag köppt Påskgodis till äggen som barnbarna ska få och även våra barn !de blir så himmla besvikna fast de är över 30 om de inte får Påskägg giggle.gif wub.gif Köppte fjädrar som jag ska sätta ut i buskarna utanför,gäller att köpa nu för till påsk är allt så utplockat ju.

Ja gräs brukar jag ha på köksbordet också med små gipskycklingar i smile.gif har ett speciellt gult blomfat jag sår det på. Jag spar mina fjädrar år från år, förra året gjorde jag vippinnar och satt i en kruka med penséer och ranunklar på trappen och i påskgrupper inne. Dom är sparade också wink.gif sen gör jag en ampel och hänger på vår altanutbyggnad, har som en balkong utanför altanen, med björkris med vippor i.

[attachment=48073:Bild0057.jpg]

Tidningarna översvämmas ju av bilder på penséer och annat vårfint nu så visst kliar det i fingrarna. Det är en härlig tid vi går mot och hoppas det blir så pass varmt till påsk att man kan börja lite med vårkrukorna.

Snart dags att fixa ett påskris med fjädrar

[attachment=48074:p_skris.jpg]
Skruttis
Fjädrar i ris. Javisst är det en märklig tradition! rotfl.gif
Klura
När ska man ta in riset så det hinner slå ut å bli fint till påsk?
mojan
CITAT (Klura @ 14-03-2010, 12:19) *

Här är vi kanske olika men om man ska ha pynt (fjädrar, små ägg osv) så brukar jag inte ha vatten i vasen, dvs inte låta riset slå ut.
Då tar jag hellre in andra kvistar (forsythia, körsbär osv) och sätter i vatten för att få blad och blommor.
netaave
CITAT (Klura @ 14-03-2010, 12:19) *

Nån vecka tar det väl

CITAT (mojan @ 14-03-2010, 12:44) *
Här är vi kanske olika men om man ska ha pynt (fjädrar, små ägg osv) så brukar jag inte ha vatten i vasen, dvs inte låta riset slå ut.
Då tar jag hellre in andra kvistar (forsythia, körsbär osv) och sätter i vatten för att få blad och blommor.

Ja jag sätter inte heller i vatten men brukar ta in blåbärsris, men i år får man nog kotta på körsbäret i stället smile.gif
skogstroll
jag har en bunt fjädrar som jag brukar sprida ut i min hassel utanför ytterdörrn
Klura
Jag har oftast fjädrar i mitt ris, men björkris är ju fint även utan fjädrar.
Bara så trist om det inte hinner slå ut i tid.
Hej igen
Ö&B har fjädrar i olika färger ... köpte ett antal för 3kr/förp om5 st ...
tror att de i andra butiker kostar mer än tredubbelt.

Ska smycka rönnen som vanligt. smile.gif
Motti
Netteave !vilken fin Påskhare(för det var väl inte Elles kanin giggle.gif ) du hade på trappen så söt smiley_small_hug.gif var har du fått tag iden ?vill ha vill ha:)
netaave
CITAT (Motti @ 15-03-2010, 21:28) *
Netteave !vilken fin Påskhare(för det var väl inte Elles kanin giggle.gif ) du hade på trappen så söt smiley_small_hug.gif var har du fått tag iden ?vill ha vill ha:)

Det är en av tre trädgårdskaniner vi köpt på Fullerö, tro dom har en hemsida.
På sommaren står dom två lika som den stora och en liten vit som ligger framför dom där på trappen mellan alla krukor.
elleave
CITAT (Hej igen @ 15-03-2010, 21:23) *
Ö&B har fjädrar i olika färger ... köpte ett antal för 3kr/förp om5 st ...
tror att de i andra butiker kostar mer än tredubbelt.

Ska smycka rönnen som vanligt. smile.gif

Då ska jag kika på öb när jag kommer dit, behöver säkert ha fjädrar någonstans whistling.gif Ska ändå dit och handla lite annat snart... smile.gif
Motti
Fullerö !ska ta en titt där på deras hemsida!en jätte fin kanin eller hare naturtrogen verkligen,men det var nog en kanin med tanke på öronens längd:)
netaave
CITAT (Motti @ 15-03-2010, 23:16) *
Fullerö !ska ta en titt där på deras hemsida!en jätte fin kanin eller hare naturtrogen verkligen,men det var nog en kanin med tanke på öronens längd:)

Tror dom står på trädgårdsmässan också om du ska dit smile.gif Det är inta alls allt i deras trädgårdssortiment som syns på hemsidan tyvärr, så kommer du åt det här hållet under säsong nån gång kan jag rekommendera ett besök. Det ligger strax norr om Uppsala vid Storvretaavfarten från motorvägen, det är stora skyltar så du kan inte missa det.
Motti
Ska nog på Bomässan på Elmia i helgen får se om de finns där annars ska jag kolla på nätet smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon