Rospinglan
12-03-2010, 12:40
I år är längtan efter våren större än någonsin. Köpte förra året ett växthus på ca. 5 m2. Växte ur det ganska snart. Min make tyckte jag skulle inhandla en machete för att slippa krypa och gå på tvären in. Gjorde det klassiska misstaget att det var för litet och att jag odlade för mycket för ytan.
Har nu ett nytt Euro Serre Maxi på 14 m2 ligger i delar i garaget och väntar. Inomhus trängs frösådder och sticklingar.
Förbereder inredningen, tänkte få plats att sitta i växthuset i år. Virkar en matta i mormorsrutor av trasor samt en filt i garn.
I morgon blir det mässan i Kista, Rum&Trädgård, hittar säkert inspiration där också.
Hoppas vi gjort ett bra val av växthus. Några där ute som är nöjda med sitt?
Maggan H
12-03-2010, 15:20
Grattis till nya västhuset, önskar jag hade plats med ett större! Det är typ ett sånt du har nu, 4-5 kvm stort och det är gå in o backa ut när det är som värst!
Häftigt med en virkad matta!
Visst måste man vara nöjd med ett växthus på 14 kvm!
Ingegerd.F
12-03-2010, 15:54
Jag har ett Maxi 4 11,7 m2 som jag är jättenöjd med. Det blev fullt i fjol som var första sommaren. I år ska jag försöka begränsa mig om jag kan. När vi skulle montera det fattades det en dörrstolpe. Det tog mer än 3 månader innan vi fick rätt stolpe, så att vi kunde stänga dörren. I helgen är det öppet hus på Willab. Bosse Rappne är där och pratar om inredning av växthus. Om du nu ska till Kista så är det inte långt till Willab i Bromma. Lycka till.
Rospinglan
12-03-2010, 16:23
Tack för tipset. Lite monteringsideer skadar nog inte. Bara att se det uppe hjälper nog.
Bara snön kunde smälta bort så man kan börja med markarbetet.
Har ett likadant växthus som dim och mitt ligger också omonterat så det är vad jag ska pyssla med så fort vädret tillåter! Sockeln är dock redan på plats, nästa moment är att beställa grus, få det levererat, lägga ut markväv och sedan skyffla... skyffla... och åter skyffla.
När skyfflandet av gruset är gjort så ska det monteras.
Platinum
12-03-2010, 19:01
Grattis till det nya växthuset, förstår det kliar i fingrarna.
Mitt hemmabygge (tråden Årets sommarprojekt) är jag mycket nöjd med trots att det tillhör de växthus som är i lite mindre storlek, ca 5kvm. Har man ett mindre får man tänka lite extra, vad kan man odla utanför och vad bör stå däri.
Har du funderat på om du ska odla i bäddar eller hinkar? Har fått intrycket att många som har lite större odlar i såkärl modell stora.
Rospinglan
13-03-2010, 08:11
Lycka till med ditt bygge. Jag odlar i plastbehållare från IKEA som jag borrar hål i botten på. Lätta att flytta runt och billiga.
Platinum
13-03-2010, 08:23
CITAT (Rospinglan @ 13-03-2010, 08:11)

Lycka till med ditt bygge. Jag odlar i plastbehållare från IKEA som jag borrar hål i botten på. Lätta att flytta runt och billiga.
Mitt bygge är redan klart men tack för lyckönskningen, det är ju nytt såår varje år.
Ser fram emot bilder sen när du fått ditt nya växthus ihopmonterat och lycka till själv
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.