Full version: Belysning
ketijo
Här pratas det om Lågenergi och LED och glödlampor, fattar intet.

Jag har just köpt en BioGreen Plant Light L15. Är det någon som vet hur högt jag skall placera lampan ovanför plantorna?

Sen står det i beskrivningen att om man använder "Incandescent bulb" så kan det innebära eld och electrisk chock!

Fattar inte!
kentbra
Om jag förstått rätt, så är BioGreen Plant Light L15 byggd för att passa lågenergilampa.
Sätter du i en vanlig glödlampa, så är det risk att det blir för varmt och att det börjar brinna.

Så du har invensterat drygt 40 pund plus frakt för en lampa,
En poslins socket och en Botanica 75W hadde kostat dig under 100lappen och troligen varit effektivare.
Visserligen 75W förbrukning jämnfört med 15W.

Har provat Botanica 75W och tycker att resultatet är bättre än LED 9W och LED 15W.

Kent
ketijo
Fullt så dyr som £40 var det inte (men nästan) köpte den på Willab för 395:-

Problemet är att jag inte vet riktigt var jag skall gå och handla för att få rätt varor.
Känner mig rätt utlämnad.

Försöker läsa mig till lämplig belysning men har ännu inte lyckats
Huggorm
Placera den så nära växten du kan, för maximalt utnyttjande av ljuset. 5cm kanske är lagom, det blir väll för varmt om du placerar den alldeles intill.
Phatphil
lånar tråden lite
Vilka vettiga webshopar finns som är bra på belysning?

Phil
Epikuros
CITAT (kentbra @ 12-03-2010, 20:56) *
Om jag förstått rätt, så är BioGreen Plant Light L15 byggd för att passa lågenergilampa.
Sätter du i en vanlig glödlampa, så är det risk att det blir för varmt och att det börjar brinna.

Så du har invensterat drygt 40 pund plus frakt för en lampa,
En poslins socket och en Botanica 75W hadde kostat dig under 100lappen och troligen varit effektivare.
Visserligen 75W förbrukning jämnfört med 15W.

Har provat Botanica 75W och tycker att resultatet är bättre än LED 9W och LED 15W.
Kent

Kan du länka mig nånstans där jag kan finna denna lampa? Vad har den för ljusspektrum? Och hur tror du att den står sig mot två lysrör á 36w? Menar då i ytan den kan täcka. Jag har mina lysrör till drygt 2kvm och det funkar tillfredsställande.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon