Christoffer
Vilka örter är egentligen säkra att använda för barn under
8 år?
Vilka säkra örter kan havande ta?
Åsa, mälardalen zon 2
Jag vet inte riktigt vad du menar men sånt som basilika och oregano som ofta finns i pastarätter och pizza lär inte skada barn under 8år.
Eva i Västerås

Menar du örter som medicin?

Timjante som hostmedicin är ok även för små barn. Teskedsvis, ljummet med honung i (lite råsocker istället för barn under 1 år, som inte ska ha honung).
Mintte är uppfriskande, lugnande för magen, och höjer pH i magen. Men ska inte tas under längre perioder.
Kamomillte är lugnande, även för magen, men kan ge huvud- och magvärk och illamående om man tar det under längre period. Enstaka gånger alltså.
Fänkålsavkok (av fröna) lugnar magen. Bra mot gasiga barnmagar.
Annars gäller väl att allt som har effekt också har bieffekt. Så ta det riktigt försiktigt.

Fruktsafter är allmänt stärkande, och bra för alla. Frukt är ännu bättre. Och så allsidig kost som möjligt.
Kryddad mat och dom örtmängder man använder då är helt ok. Indiska barn får ju mat som skulle bränna i våra munnar från det dom börjar äta fast föda.

Är man havande får ju barnet det man stoppar i sig i koncentrerad dos.
Det gäller allt. Såväl nyttigt som onyttigt. Jag skulle rekommendera att man håller sig till ovanstående då också. Speciellt då, kanske.
Särskilt det där med allsidig kost. (Fast det kan ju vara si och så när man bara mår illa...)

Christoffer
Ja, det var just det jag undrade över. Tack!
För man kan inte ge vad som helst till små liv.
Man får vara rädd om dem ohmy.gif)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon