Full version: Omplanterings skedar
Sabina87
Gjorde dessa skedarna för omplantering av pluggboxarna, men jag kommer även att kunna använda dem när jag ska plantera om mina bredsådder. Så skadar jag inte rötterna och plantan, behöver inte ta i dem. Det finns ju att köpa färdiga, med de var inte svåra att göra. Det kostar ju inte något heller om man har gamla skedar liggandes till ingen nytta.

Jag tog två gamla skedar och tog bort sidorna, så de blev lagom breda till pluggboxarna. Sedan satte jag dem i skruvstädet och böjde till dem lite på bredden, och rakde ut dem på längden.

Hoppas att någon blir inspirerad!
Platinum
Kul idé, själv brukar jag använda en tesked när jag skolar om.
Sabina87
CITAT (Platinum @ 13-03-2010, 07:58) *
Kul idé, själv brukar jag använda en tesked när jag skolar om.

Försökte med det först, men det var lite svårt att få ner dem i pluggarna =)
Red Top
Trevlig idé.

Själv trycker jag ut plantorna i pluggboxarna underifrån. Först genom att trycka ner ovandelen av boxen mot nederdelen, som det är tänkt. Om de inte "poppar upp" ordentligt, så att de går att få tag i, hjälper jag till underifrån med baksidan av en blyertspenna.

Den metoden använder jag framförallt när de sådda växterna inte blir färdiga för omplantering samtidigt.

På de bredsådda fröerna använder jag en liten minigaffel.

Alla är inte lika händiga som du. smile.gif
Chamomille
Fiffig ide! Tjusiga var de också smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon