Lilla hjärtat
Hej!

Hur gör man egentligen för att få primulor att trivas? Mina dör bara några dagar efter att jag har tagit hem dem? Först ser de torra ut, så då vattnar jag (låter dem definitivt inte stå i vatten), och sedan dör de - oftast inom étt dyng efter vattningen.

Så här går det

Hoppas solen skiner på er också i dag!
//Linda
tepa
Hej

Jag skulle också vilja ha Primulor, men har inte vågat köpa. För jag tror att de bara är slit-o-släng. Men kan man
lyckas få dem att överleva längre kan man väl plantera ut dem i trädgården sen, har jag hört.

Hälsn Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
I rumstemperatur håller de mycket kort tid, vill man få dem att leva längre är det kylskåpstemperatur och ljust som gäller = de passar bättre på den inglasade balkongen än inomhus.
tepa
Ahaaa. Åsa. Då ska jag nog inte köpa förrns vi har inglasad altan. Gubben får sätta lite fart.

Hälsn Tepa :)
Alexander-VG-zon3
jag har mina i fönstret där jag har extraljus, tempen är inte så viktigt däremot är ljuset väldigt viktigt i högtemp (rumstemperatur). det är därför dom tynar bort inne av att det är varmt och mörkt. är det svalare kan dom också står mörkare.

sedan lagom med vatten. hålla dom lätt fuktiga. inte för mycket för då ruttnar dom. och inte för torrt då vissnar dom. sedan ska man helst vattna underifrån.
tepa
Mera bra tips, tack Flaxss.

Hälsn Tepa
mojan
Fönsterviva, som också säljs nu är lättare att klara. Det är också en primulaart och finns i flera färger.
De andra primula håller så kort tid så det är mer som en snittblomma tyvärr, tycker jag.
Lilla hjärtat
Hm ... inte undra på att min dog. Vi har varmt inomhus. Stora fönster, de flesta åt söder. När solen skiner så här års blir det ofta 27-28 grader inomhus. Underbart tycker jag, men inte primulan - uppenbarligen. Gav den en rejält genomfuktning - ovanifrån - när den började se slokig ut. Har ställt ut den i växthuset - men jag misstänker att det var för sent. Nästa gång ska jag vara klokare.

Underbart med personer som vet och kan ge tips!! Tack!!!

//Linda
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon