Full version: Bambu
Fru Frö
Halloj!

Planterade 4 bambu i somras som jag nu är bekymrad över hur de klarat eller OM de klarat vintern?
Dessa nämns väl som "vintergröna" - men mina är då inte gröna, utan mer gul/bruna.

Nån som kan stilla min oro? crying.gif
DykUnderYtan
Tyvärr kan jag inte stilla din oro... men stämma in i samma kör.

Jag har två olika bambu på två olika ställen i trädgården. Förra vintern klarade de fint men nu... helt gul/bruna och halv dolda under snön. sad.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Jag tror det är en hel del som kanske fryst ner iår för vi har ju inte bara haft snö utan ganska kallt också. Förhoppningsvis har det under snön klarat sig bättre än det ovan snötäcket. Min klätterros (American Pillar) är helt svart i grenarna så den lär nog få kapas ner ganska hårt vilket kommer bli ett jättejobb eftersom den är 5-6m hög och mycket stor.
lenaandersson
dom behöver täckning för sol, och jag glömde det i år så min är också brun men det brukar skjuta nya blad fram åt sommaren så det hoppas vi på i år med. så vänta och se.
DykUnderYtan
Mina står inte i sol mer än delvis under sommaren. Under vintern orkar inte solen så högt att de står i den. Jag hoppas det är som Lena skriver, att de skjuter nya blad.
Fru Frö
Är det nån ide att skydda dom mot solen nu då?

Jag kommer att bli rätt ledsen i ögat om dessa inte överlevt -cry-.gif ....man vill ju liksom att trädgården ska frodas och växa, och dessa exemplar kostade nämare 500 kronor plantan! Lämnar Plantagen garanti???

Peztis
Ja, Plantagen har växtgaranti men jag tror inte att det gäller vinterskador...

Hittade detta på deras hemsida:

"Garanti på allt du köper hos Plantagen

Hos Plantagen får du garanti på alla växter. Garantin gäller alla växter och 12 månader från inköpsdatumet. Om växten inte utvecklar sig normalt, fastän den sköts om på rätt sätt, kan du ta med växten tillbaka till Plantagen och få en ny. Ta med dig växten, ditt kvitto och etikett! Garantin gäller inte vid frostskador."

Så nä, garantin gäller nog inte. Fast det kanske är skillnad på vinter och frost? Det bästa är ju så klart att du ringer och frågar dem vad som gäller och hur de tycker att du ska bete dig nu med plantorna. Då har du ju garderat dig, i alla fall.

Men deppa inte ihop ännu! Den stora mängden snö som kommit har ju även skyddat en hel del trots den starka kylan. Det hade varit värre om det inte varit någon snö.
Fru Frö
Det kan vara värt att fråga dem ja... det är ju ett antal hundralappar man lagt ut.

Jag hoppas att ni har rätt, att de klarat sig under snötäcket. Helst hela vägen upp såklart - det är ju därför man köper stora exemplar, för att man vill ha de stora och är otålig dunno.gif
Peztis
Berätta gärna vad de sa på Plantagen och sedan hur det går framåt våren.
Fru Frö
Yes , det skall jag göra!
Snön har sjunkt ihop något här nu, och grenar och blad ser grönare ut nedåt..... jag känner hopp 000.gif
Bassam
Hej
Det kommer hård vinter det här året men jag tycker att de ska bli bättre.
Obs
Alla sorter som de säljer i Sverige tåliga mot kyla men det är som skillnad vilken ZON , på den här året , de som klara zon 2-3 haft mycket problem.
H:Bassam
Micke
Du kan ta det lugnt med dina bambu om det är bergsbambu (Fargesia murieliae), de kommer igen så länge det finns något grönt längst ner. Du får vänja dig vid det här fenomenet innan de etablerat sig ordentligt vilket tar ungefär tre år, sedan hålls de bättre. Det är åtminstone min erfarenhet här på gränsen för all bambu (zon 2 i Finland, ungefär zon 4 i Sverige). Men skydda dem för all del mot all sol så länge jorden är frusen, när de inte kan suga vatten förlorar de snabbt fukt och det brukar de inte gilla...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon